دو تن از کارشناسان مسائل سیاسی شنبه سوم مهر در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی دورنمای برجام پس از سفر رییس جمهور به نیویورک پرداختند.
کد خبر: ۹۴۸۹۳۳
بهتر بود واقعیت های اجرای برجام در تهران مطرح می شد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دورنمای برجام پس از سفر رییس جمهور به نیویورک شنبه 3 مهر در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور فواد ایزدی و مجید فراهانی از کارشناسان مسائل سیاسی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

فراهانی کارشناس مسائل سیاسی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون بدعهدی های آمریکا در اجرای برجام گفت: در سال های 84 تا 92 شاهد انزوای بی سابقه ایران در عرصه بین الملل بودیم به طوری که هفت قطعنامه در شورای امنیت علیه کشورمان صادر شد.

وی با اشاره به اینکه، پیروزی در برجام در درجه اول پیروزی اصل حاکمیت بود ادامه داد: اساسا قدرت های بزرگ جهانی ایران مقتدر و دارای منافع ملی تثبیت شده را نمی پسندند لذا دشمنان ملت ایران از تصویب برجام ناراضی هستند.

فواد ایزدی در ادامه برنامه با اشاره به مصادیقی از بدعهدی آمریکا در اجرای برجام افزود: ماه ها از اجرایی شدن برجام می گذرد اما اتفاق خاصی رخ نداده است لذا آمریکا از ابتدای اجرایی شدن برجام بدعهدی های خود را آغاز کرد.

ایزدی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را یکی از دست اندازهایی عنوان کرد که ممکن اجرای برجام را با مشکل مواجه کند و گفت: علاوه بر این امر اگر متوجه نشویم برجام چه بود و طراحی آمریکایی ها برای ما چه چیزی است و اگر از تجربیات اجرای برجام در طول هفت-هشت ماه گذشته و بد عهدی أمریکا در این رابطه بهره مند نشویم کشور ضرر خواهد کرد لذا نیاز نسبت به طراحی آمریکایی ها به یک اجماع در کشور دست یابیم.

وی با طرح این سوال که آیا دوستانی که در زمان مذاکرات، مذاکره را برعهده داشتند، با طرف های مذاکره کننده یکسان مذاکره می کردند یا با یک وزیرخارجه خاص قدم می زدند اظهار داشت: خودمان با دست خودمان آمریکا را در مجموعه ۵+۱ بزرگ کردیم لذا نتیجه انتخابات آمریکا هرچه که باشد برجام را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

بهتر بود واقعیت های اجرای برجام در تهران مطرح می شد

این کارشناس مسایل سیاسی در ادامه به سفر رئیس جمهور و هیات همراه او به نیویورک اشاره کرد و بیان داشت: این سفر از این جهت خوب بود که برخی از حقایقی که در داخل کشور مطرح کردن آن توسط مسئولین سخت بود در نیویورک مطرح شد که البته بهتر بود واقعیت های برجام در تهران گفته می شد.

در ادامه این بحث فراهانی نیز در پاسخ به این سوال که آیا بر نداشته شدن تحریم های غیر هسته ای می تواند به فروپاشی برجام منجر شود گفت: اراده های مختلفی در سطح بین الملل و به ویژه در آمریکا زیر سوال بردن برجام وجود دارد و برجام یک موضوع اختلافی در رقابت های انتخاباتی آمریکا تبدیل شده است. لذا این اراده وجود دارد و کسانی علاقه مند هستند که جمهوری اسلامی ایران خودش عملا در یک فضایی وارد شود و از انجام تعهدات خود سرباز زنند و متاسفانه این اراده نیز در داخل کشور وجود دارد.

این کارشناس مسایل سیاسی تاکید که منافع حداکثری ما در پرتو دنبال کردن مزایا و فوایدی است که در برجام وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها