رئیس اتاق بازرگانی سمنان:

استانداردسازی مختص تولید نیست

نماینده و ناظر استانی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن فرهنگی و تاریخی در استان سمنان گفت: خانه کلانتر (رجبی) سمنان در حال مرمت و احیاء است.
کد خبر: ۹۴۸۵۸۷
خانه کلانتر سمنان احیا می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، هانی رستگاران با اعلام این خبر افزود: این خانه تاریخی اردیبهشت ماه سال‌جاری، پس از طی تشریفات قانونی و انتشار آگهی مزایده به سرمایه‌گذار واجد شرایط بخش خصوصی واگذار شد و در حال مرمت است.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۵ درصد از عملیات مرمت و ساماندهی خانه کلانتر انجام شده و کالبد بنا از شرایط اضطرار خارج شده است.

نماینده و ناظر استانی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن فرهنگی و تاریخی در استان سمنان تصریح کرد: مرمت استحفاظی، تعویض تیرهای چوبی سقف‌ها در فضاهای شرقی و نارجستان، ساخت و تعویض تمامی درها و ترمیم بخش‌ اعظم پشت‌بام بنا از جمله فعالیت‌هایی است که تا کنون در راستای ساماندهی خانه کلانتر انجام شده است.

رستگاران گفت: با ادامه این روند، فاز اول خانه کلانتر تا پایان سال جاری آماده بهره‌برداری شده و سفره‌خانه و رستوران آن افتتاح شود.

وی افزود: بر اساس اسناد و مفاد قرارداد، کاربری پیشنهادی این خانه، مجموعه پذیرایی و رستوران سنتی است که با اتمام عملیات مرمتی و عمرانی در حال انجام، امکان بهره‌برداری موقت و پس از تجهیز کامل، زمینه بهره‌برداری کامل از این بنا فراهم می شود.

نماینده و ناظر استانی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن فرهنگی و تاریخی در استان سمنان توضیح داد: خانه کلانتر در اواسط دوره قاجار بنا شده و در قسمت جنوبی سمنان در محله اسفنجان و در نبش میدان ابوذر (پاچنار) واقع است این بنا متعلق به خانواده رجبی (کلانتر وقت سمنان) بوده و دارای یک حیاط مرکزی و باغچه و فضاهایی از جمله راهرو، اتاق‌های تابستانی و زمستانی، بادگیر و ... است.

رستگاران خاطرنشان کرد: خانه کلانتر دارای یک بادگیر بلند و منحصر به فرد در روی قسمت جنوبی است که از روی سقف قسمت تابستان نشین بیرون آمده است. این بنا که به شماره ۱۷۸۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، در گذشته به‌عنوان دارالحکومه سمنان بنا شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها