مریم منصف ساعاتی پیش درباره‌ی گزارشی که در گلوب‌اند میل درباره‌ی شهر زادگاه او منتشر شده بود بیانیه داد.
کد خبر: ۹۴۸۱۷۳
وزیر کانادایی مشهدی از آب درآمد!

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از بی بی سی ، گلوب‌اند میل دریافته بود که خانم منصف، برخلاف آنچه گفته می‌شد که او زاده شهر هرات در افغانستان است، در ایران به دنیا آمده است.

مریم منصف می‌گوید پس از شنیدن این موضوع، از مادرش در این باره پرسیده و مادرش هفته گذشته تایید کرده که او در بیمارستان امام رضای مشهد به‌دنیا آمده است.

وزیر نهادهای دموکراتیک در کابینه آقای ترودو و نماینده لیبرال پیتربرو در پارلمان کانادا در بیانیه خود گفته است در برابر همه‌ی آنچه کانادا به او داده احساس مسئولیت می‌کند که پاسخ‌گوی مردم باشد و این موضوع را برای آنان شفاف کند.
متن بیانیه مریم منصف این است:

روزنامه گلوب‌اندمیل مطلبی را منتشر کرد که در آن اشاره شده بود من در ایران و در شهر مشهد به دنیا آمده‌ام و نه در هرات افغانستان؛ آن چنان که من در تمام عمر گمان می‌کردم آنجا به دنیا آمده‌ام.

به این دلیل که می‌دانم بسیاری از کانادایی‌ها داستان زندگی مرا شنیده‌اند، حالا می‌خواهم درباره تصورات غلطی که ناخواسته به وجود آمده است توضیح بدهم.

در روزهای گذشته، مادرم برای اولین بار به من گفت که من و خواهرانم در واقع در شهر مشهد و در کشور ایران به دنیا آمده‌ایم؛ شهری که در حدود ۲۰۰ کیلومتری مرزهای افغانستان قرار دارد.

پس از اینکه پدر و مادر من در هرات افغانستان با هم ازدواج کردند، شرایط ناامنی بر منطقه حاکم شد. شهر به خاطر جنگ به شدت ویران شده بود و هزارن نفر نیز کشته شده بودند. به دلیل اینکه پدر و مادر من دیگر در شهر خود امنیت نداشتند، تصمیم گرفتند که خطر نکنند و به شهر مشهد در ایران بروند؛ جایی که می‌توانستند در امنیت باشند. آنها امید داشتند که به زودی به جایی باز خواهند گشت که خانواده‌شان برای قرن‌ها آن را خانه می‌نامید. در حالی که ما در ایران امنیت داشتیم، ما آنجا هیچ مدارک رسمی‌ای نداشتیم و مانند هزاران پناه‌جوی افغانستانی دیگر، نمی‌توانستیم از حقوق برابر و امتیازاتی برخوردار باشیم که شهروندان ایرانی از آنها برخودار هستند. بعد از درگذشت پدرم، ما هر وقت که شرایط امنیتی اجازه می‌داد به افغانستان رفت و آمد می‌کردیم.

من و خواهرم از مادرم پرسیدیم که چرا او هیچ گاه به ما نگفت که ما در ایران به دنیا آمده‌ایم. مادرم به ما گفت که او فکر نمی‌کرده این موضوع مهم باشد. ما شهروندان افغانستانی هستیم و از پدر و مادری افغانستانی به دنیا آمده‌ایم و طبق قوانین ایران، اینکه ما در این کشور به دنیا آمده‌ایم باعث نمی‌شود شهروندان ایرانی به حساب آییم.

بسیاری از قربانیان اعتقاد دارند که دردهای‌شان با گفتن از سرگذشت‌شان التیام خواهد یافت؛ اما گروه دیگری از قربانیان هم هستند که نمی‌توانند به گذشته خود دوباره نگاه کنند. مادر من هیچ‌گاه درباره درد غیرقابل بیان خود صحبت نکرد؛ دردی که دلیل به وجود آمدن آن درگیری و ترور بود. این هفته من و خواهرانم از او خواستیم از این درد دوباره برای‌مان بگوید.

این درگیری‌ها پدر مرا از من ربود و باعث شد من و خانواده‌ام برای یک عمر بترسیم. ما خوشبختانه خانه‌ای را یافتیم که به ما خوشامد می‌گفت؛ پیتربرو در استان انتاریو در کشور کانادا؛ جایی که ما در آن چالش‌ها و سختی‌های پروسه اسکان دوباره را تجربه کردیم.

من ۲۰ سال پیش به عنوان یک پناه‌جو به کانادا آمدم و حالا عضو چهل و دومین پارلمان کشور هستم.

من به خاطر همه دستاوردهای بزرگی که این کشور اجازه داد به‌دست بیاورم، بار مسئولیت عظیمی را احساس می‌کنم. پاسخ‌گویی و شفافیت در برابر عموم، مردم هم جزئی از همین‌هاست.

کانادا در اینکه من به اینجایی که هستم برسم، نقش مهمی داشت. اینجا تنها جایی است که من حقیقتا احساس می‌کنم به آن تعلق دارم و من با همه‌ی وجودم به اینکه کانادایی هستم افتخار کنم.
وزیر کانادایی مشهدی از آب درآمد!
منبع: فرادید
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲۷
وحید
-
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
۰
۰
خانم مریم منصف به خاطر این پیشرفت فوق العاده ای كه توی زندگیتون داشتید به افتخارتون بلند میشیم و واستون دست میزنیم. میلیاردها آفرین به شما ......
ركسانا
-
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
۰
۰
تصور كن اگر در ایران مونده بودی...
كمال
-
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
۰
۰
یعنی شما همه ی افغان های متولد ایران ,را ایرانی محسوب میكنید كه تیتر زده اید مشهدی؟
سمانه
-
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
۰
۰
بازم یه مهمان ناخوانده ی دیگر!!!!!
سماء
-
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
البته در كانادا!!!!!!
علی تهرانی
-
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
۰
۰
هر جامعه ای خوب و بد دارد وما ایرانیان هم به جای اینكه همش بگوییم مهمان ناخوانده و توهین و نژادپرستی باید سعی كنیم نهایت مهمان نوازی را رعایت كنیم و تمدن 9000ساله مان را به همه نشان دهیم نه اینكه هر كسی از ایران خارج شد بگوید كوچكترین حقوق انسانی را هم نداشتیم چرا این خانوم با شخصیت در ایران نتوانست بماند و تحصیل كند ؟به دلیل رفتار نژادپرستانه و بعضی از ما ملت خدانشناس
ض
-
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
تعجب میكنم ، شما سمتی در سازمان ملل نداری؟
كسری
-
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
۰
۰
اینكه افغانیه نه مشهدی
محمد
-
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
۰
۰
زنده باد خانوم افغان
علی آقا
-
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
۰
۰
ما كشورهای دیگه رو نژاد پرست می دونیم در صورتی كه بسیاری از ما نژاد پرست هستیم
ض
-
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
یه نفر میخواد جلوی شماهارو بگیره كه مسایل رو باهم قاطی نكنید
خانم زارعی
-
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
۰
۰
احسنت ,هزاران آفرین امیدوارم شاهد پیشرفت روزافزون رو به جلو این قشر آسیب پذیر و رنج كشیده باشیم و به امید روزی كه همه ی انسانها اعضای یك پیكر باشیم و دستگیر و نردبانی شویم برای پیشرفت به همدیگر نه مانعی برای پیشرفت
نوذر
-
۰۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
۰
۰
چرا یك زن افغان مشهدی بعد از 20 سال مهاجرت به یك كشور انگلیسی و فرانسه زبان وزیر میشود؟؟؟؟!!! آخه چرا؟؟!! حالا خوبه یا بد؟؟؟
امید
-
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
۰
۰
این كه قیافه اش داد میزنه افغانیه دیگه چرا تیتر میزنی ایرانیه. نكنه وزیر كشور كانادا بودن اینهمه افتخار داره پس چرا قطع رابطه كردید ما كه نفهمیدیم چی به چیه!!!
محسن
-
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
۰
۰
آفرین به همت شما
موسی محسنی
-
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
۰
۰
امیدوارم، سرنوشت مریم منصف، تنلگری بزند و به هزاران و شاید صدها هزار مریمی كه از پدر و مادری افغان یا پدری افغان و مادری ایرانی به دنیا آمده است، و هیچ گونه مدرك رسمی ندارند و از هرگونه آموزش و خدمات عمومی محروم هستند، فكری بكنند.
ض
-
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
شما بجای این امیدواری ها كه شایدم درست باشه ، به هموطنت كه مناطق محرومه و آرزوی یك بچه داشتن هستش كمك كنی
خیلی بهتر نتیجه میگیرید . ما داریم جُور اشتباهات آمریكا(لعنت الله علیهم) رو در افغانستان میكشیم .
ناشناس
-
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
۰
۰
وقتی تابعیت ایران از ایشان دریغ شده چطور میتواند مشهدی باشد.
q
-
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
تیتر خبر اشتباهه ، فقط برای داغ شدن موضوع این خبرگزاری ها این كار هارو میكنن
مهاجر
-
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
۰
۰
منم یه افغانی ام كه ان شاالله تا چند وقت دیگه تابعیت كشور كانادا رو می گیرم. قم هم به دنیا آمدم اگر خدا خواست موفق به اخذ یك سمت مهم در دنیا شدم میگویم قم به دنیا آمدم نگویید ایرانی نیستم چون تابعیت ایران به من ندادند.
ص
-
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
۰
۰
خب ، چه دخلی به ما داره ، جالب نبود
علی والا
-
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
۰
۰
برخلاف قوانین ایران، قوانین كانادا، آمریكا و خیلی از جهان اولی‌ها ملاك تعیین وطن افراد، كشور محل تولد آنهاست. خانم منصف از پدر و مادر افغانی مهاجر در ایران متولد شده كه البته طبق قوانین ایران، نامبرده ایرانی محسوب نمی‌شود و لذا ایشان افغانی با تابعیت كانادایی است.
خالی از لطف نیست كه مستحضر باشید برابر فقه اسلامی، وطن هر فرد در درجه اول محل تولد اوست و بعد از آن جایی كه احساس امنیت و آسایش كند و هرگونه برتری نژادی و مرزبندی جغرافیایی یین مسلمانان مردود است. برگرفته از كتاب (وطن در فقه) اثر آیت الله عباسعلی عمید زنجانی.
جمعه
-
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
۰
۰
از اقوام خانواده مریم منصف وزیر كانادایی در شورآباد شهر ری ساكن و مشغول دامداری هستند.
رضا شكوهی
-
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
۰
۰
بابا افغانی یا ایرانی كدومه شما مگر مسلمان نیستید او از خود ما است او زبان ما , شكل ما فرهنگ ما را دارد , ایران یا افغانستان یعنی چی ؟؟؟؟ استان؟؟؟ را امپریالیسم انگلیس به ما تحمیل كرد كه ما را از هم جدا كند و متاسفانه ما هم به غلط ان را اشاعه میدهیم , قدری فكر كنید؟؟؟؟؟؟
ایرانی
-
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
۰
۰
بخوبی از عهده تبلیغات برای كشور كانادا و دولتهای آن برآمدید!
متاسفم كه همواره برای امثال ماها مرغ همسایه غاز است !
آزاده
-
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
۰
۰
خانم منصف سلام، خیلی متاسفم كه ما رسم مهمانوازی رو بجا نیاوردیم و شما در كشور همسایه، همزبان و هم كیش خودتون از هیچ حقی برخوردار نشدید ،اما برای شما خوشحالم كه شایستگی خودتون رو بعنوان یك زن با گذشته ای بسیارسخت، در سرزمینی بسیار دورتر و بسیار مهربانتر به این زیبایی به همه ثابت كردید. شاید اگر ما سری به كتابخونه ها بزنیم و كتاب بسیار زیبای "بادبادك باز" آقای خالد حسینی رو بخونیم رفتاری به مراتب دوستانه تر با همسایه ها داشته باشیم. با احترام
Hosin
-
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
۰
۰
مریم مشهدی
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها