رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار نخست وزیر ژاپن با ابراز خرسندی از توسعه روابط تهران - توکیو در سالهای اخیر تصریح کرد که پسابرجام فرصت مناسبی برای رساندن سطح همکاری های دو کشور به شرایط مطلوب است.
کد خبر: ۹۴۸۰۳۵
دیدارهای رییس جمهور با سران کشورها و دبیرکل سازمان ملل/ توافق با ژاپن برای تدوین نقشه راه همکاری 10 ساله

به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار با نخست وزیر ژاپن که شامگاه چهارشنبه به وقت نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، اظهارداشت: آماده ایم نقشه راه مناسبات اقتصادی مشترک طی 10 سال آینده را تدوین کنیم.

وی با اشاره به توافقات انجام شده در سفر وزیر اقتصاد کشورمان به توکیو، گفت: برای تسریع در اجرای توافقات بانکی اعتباری، نیازمند تلاش مشترک هستیم و ضروری است بانکهای ژاپنی برای تامین نیازهای مربوط به مناسبات اقتصادی فعال شوند.

رییس جمهوری با استقبال از سرمایه گذاری و همکاری های مشترک در حوزه فناوری از جمله حوزه بهداشت و درمان و فعالیت های علمی و محیط زیست، افزود: اکنون این فرصت مهیا است که توکیو مانند گذشته در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری کند.

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه همواره معتقد بوده ایم که سلاح هسته ای امنیت ایجاد نمی کند و در همین راستا برای اولین بار پیشنهاد خاورمیانه عاری از تسلیحات اتمی را مطرح کرده ایم، گفت: ایران و ژاپن هر دو قربانی تسلیحات کشتار جمعی هستند و از جهان عاری از سلاح های هسته ای حمایت می کنیم.

رییس جمهور سپس به موضوع تروریسم و خطرات آن برای منطقه و جهان اشاره کرد و اظهارداشت: ایران سد دفاعی منطقه در برابر تروریسم و داعش بوده است.

روحانی همچنین تاکید کرد که در کنار مبارزه با تروریست ها، آتش بس پایدار و کمک های انسان دوستانه مهمترین اولویت ها در خصوص سوریه و یمن است.

نخست وزیر ژاپن نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار مجدد با رییس جمهوری کشورمان، اظهارداشت : ژاپن قدردان رویکرد ایران در تعامل سازنده با جامعه بین المللی است و در جهت توسعه مناسبات در حوزه های متنوع تلاش می کند.

شینزو آبه با تاکید بر ضرورت توسعه بیش از پیش سطح همکاری های تهران - توکیو ، گفت: آرزو می کنم روابط اقتصادی دو کشور را به بالاترین سطح ممکن برسانیم و در همین راستا نیز همکاری های دو کشور در حوزه محیط زیست و ایمنی فعالیت های صلح آمیز هسته ای ادامه دارد.

وی با بیان اینکه توکیو از ارتباط بانکی و همکاری شرکتهای ژاپنی با بخش خصوصی ایران حمایت می کند ، تصریح کرد: از ابتکار شما استقبال می کنم و دستور می دهم تا تدوین نقشه راه همکاری بلند مدت 10 ساله توکیو و تهران در دستور کار قرار گیرد.

نخست وزیر ژاپن به نقش موثر و سازنده ایران در تامین ثبات و امنیت منطقه اشاره و تاکید کرد که امیدوارم ایران به تلاش های سازنده خود در این راستا ادامه دهد.

پیوندهای اقتصادی تهران - اسلام آباد باید مستحکم تر شود

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه به وقت نیویورک (بامداد پنجشنبه به وقت تهران)، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در دیدار نواز شریف نخست وزیر پاکستان، با بیان اینکه روابط دو کشور روز به روز در حال توسعه است، اظهار داشت: مردم ایران جایگاه ویژه‌ای برای توسعه روابط با پاکستان قایل هستند و این نتیجه پیوند فرهنگی و تاریخی با مردم پاکستان است.

رییس‌ جمهور گفت: شرایط تاریخی، فرهنگی و منطقه‌ای اقتضاء می‌کند که در راستای منافع دو ملت، روابط تهران – اسلام‌آباد قوی‌تر شود و امروز خوشبختانه پس از رفع تحریم‌ها فرصت مناسبی برای تعمیق همکاری‌های دو کشور بویژه در عرصه اقتصادی بوجود آمده است.

روحانی با بیان اینکه ایران برای تأمین انرژی مورد نیاز پاکستان آمادگی دارد، گفت: دو کشور می‌توانند در زمینه‌های علمی و فرهنگی نیز همکاری‌های خود را هر چه بیشتر افزایش دهند.

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: روابط بانکی پایه اصلی مناسبات اقتصادی است و باید برای عملیاتی شدن و تسریع در اجرای توافقات بانکی، تلاش‌های ویژه‌ای را انجام دهیم.

روحانی با بیان اینکه ایران امنیت و پیشرفت پاکستان را امنیت و پیشرفت خود می‌داند، گفت: بندر گوادر را رقیب چابهار نمی‌‌دانیم و هر بخشی از پاکستان که توسعه یابد آن را توسعه خود می‌دانیم.

وی تصریح کرد: همواره تلاش ایران بر این بوده که مرزهای دو کشور، مرز امنیت و دوستی باشد و امروز پیشرفت‌های زیادی در این زمینه حاصل شده و باید همچنان تلاش‌های خود در این زمینه را ادامه دهیم.

نواز شریف نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار با بیان اینکه پاکستان و ایران را یک ملت، یک کشور و یک دولت می‌دانیم، گفت: فرهنگ، سنت و اقتصاد ما مکمل یکدیگر است و بدنبال افزایش سطح همکاری های خود با تهران هستیم.

نخست وزیر پاکستان با بیان اینکه سطح مناسبات تجاری فعلی دو کشور با ظرفیت‌های موجود همخوانی ندارد، گفت: باید در این زمینه تلاش‌های خود را تقویت کنیم تا تجار و بازرگانان دو کشور با تسهیلات بیشتری فعالیت کنند.

نواز شریف تصریح کرد: پاکستان هم توسعه بندر چابهار را تحولی مثبت و مکمل بندر گوادر و کرویدور ایران، پاکستان و چین می‌داند.

ایران از هیچ کمکی برای ثبات و امنیت کامل در عراق دریغ نمی کند

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه به وقت نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با بیان اینکه تهران امنیت و ثبات عراق را امنیت و ثبات خود می‌داند، گفت: ایران همواره و بویژه در فراز و نشیب‌های ماه‌های گذشته در کنار مردم و دولت عراق بوده و تا آخر به حمایت‌های خود از مردم عراق ادامه خواهد داد.

رییس‌ جمهور در ادامه با ابراز خرسندی از توسعه روزافزون روابط دو کشور در همه زمینه‌ها بر تقویت همکاری‌های بانکی نیز تأکید کرد و گفت: اراده تهران، توسعه روابط همه جانبه با بغداد است.

روحانی همچنین با اشاره به در پیش بودن ایام اربعین حسینی، از میزبانی بزرگ عراق در این ایام از زائرین حسینی قدردانی کرد و گفت: امیدوارم در آینده نزدیک دو طرف با لغو ویزا بتوانند رفت و آمد مردم خود را برای زیارت هموارتر کنند.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز در این دیدار روابط تهران - بغداد را استراتژیک و دارای منافع مشترک و منطقه ای دانست.

وی با اشاره به همکاری ایران در عرصه مبارزه با تروریسم گفت: امروز هزاران نیروی مردمی علیه داعش در حال نبرد هستند و این گروه تروریستی تقریباً در مرحله آخر عمر خود در عراق قرار دارند و تلاش داریم به زودی راه را برای آزادی موصل تسهیل کنیم.

نخست وزیر عراق تأکید کرد: هدف عراق از نبرد با تروریست‌ها تنها آزادی سرزمین نیست بلکه به دنبال آزادی مردم از دست تروریست‌ها هستیم و در این راستا تلاش داریم با همکاری‌ جامعه بین المللی مشکلات را کمتر کنیم.

العبادی در ادامه از برنامه‌ریزی برای تسهیل شرایط برای زائران عتبات عالیات خبر داد و گفت: به دنبال تسهیل امور و رسیدن به مرحله لغو ویزا در این زمینه هستیم.

توسعه همکاری های بانکی جزو تعهدات طرفین طبق برجام است

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه به وقت نیویورک و در دیدار با استفان لوون نخست وزیر سوئد که در محل اقامت رییس جمهور و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده جذب و مشارکت در سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی است و باید بخش خصوصی دو کشور را با امکانات یکدیگر آشنا و آنها را به مشارکت و همکاری بیشتر تشویق کرد.

رییس جمهور با بیان اینکه همکاری های بانکی می تواند پایه روابط نوین اقتصادی دو کشور باشد، اظهارداشت:حل و فصل برخی مشکلات بانکی تحول بزرگی نیز در روابط ایران و کشورهای اروپایی ایجاد خواهد کرد و امیدواریم شاهد فعالیتهای اقتصادی مشترکی به نفع دو کشور و منطقه، با کشور دوست سوئد باشیم.

وی با اشاره به اینکه دولت های اروپایی و از جمله سوئد باید به بانکهای بزرگ برای همکاری با ایران اطمینان دهند، گفت: توسعه همکاری های بانکی و برداشتن موانع در این مسیر، بخشی از تعهدات طرفین طبق برجام و قطعنامه مرتبط با آن در شورای امنیت است.

رییس جمهور، همکاری های بانکی را یکی از پایه های روابط اقتصادی دو کشور ذکر کرد و افزود: با شماری از کشورها همکاری های جدید بانکی را آغاز کرده ایم و مایلیم چنین همکاری را با بانکهای اروپایی و از جمله سوئدی نیز داشته باشیم.

رییس قوه مجریه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عضویت سوئد در شورای امنیت، گفت: حضور سوئد در شورای امنیت با توجه به فرهنگ و رویه معتدلی که مردم این کشور دارند می تواند در حل مسایل پیچیده بین المللی بسیار مفید باشد.

روحانی با تشریح وضعیت منطقه بویژه یمن و سوریه گفت: اکنون مردم این دو کشور در شرایط سختی بسر می برند و نیازمند کمکهای دارویی و غذایی هستند. بمبارانهای پی در پی زیرساخت های یمن را نابود و وضعیت مردم این کشور را بحرانی کرده به گونه ای که در صورت نرسیدن دارو و غذا ، با خطر بزرگی مواجه اند.

رییس جمهور افزود: در سوریه نیز وضعیت بدین گونه است. گروههای تروریستی مردم این کشور را با خطر مواجه و زیر ساخت های این کشور را نابود کرده اند.

روحانی با اشاره به مسایل بسیار پیچیده و مهم در منطقه و تاکید بر اینکه توسعه اقتصادی یکی از مهمترین پایه های ثبات در منطقه و محو ریشه های تروریستی است، گفت که دو کشور می توانند در نحوه کمک رسانی انساندوستانه به مردم آسیب دیده منطقه همکاری کنند.

نخست وزیر سوئد نیز در این دیدار با بیان اینکه در ماه های آتی در صدر یک هیات بزرگ اقتصادی راهی تهران می شود ، گفت : سوئد به دنبال توسعه روابط با ایران در همه عرصه ها بویژه اقتصادی است.

استفان لوون با اشاره به روابط قوی دو کشور در حوزه های مختلف ، اظهارداشت: بی صبرانه منتظر دیدار از ایران هستم و باید با تلاش بیشتر موانع همکاری بانکی را برداریم.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت ریشه کنی تروریسم و نقش اشتغال و توسعه اقتصادی در این روند، گفت: حملات سالهای اخیر، زیرساخت های سوریه و یمن را به یک ویرانه تبدیل کرده و صدمات زیادی به مردم این کشور زده است.

نخست وزیر سوئد تصریح کرد: همه باید دست به دست دهند تا آرامش بار دیگر به سوریه و یمن بازگردد و لازمه تحقق این امر ، پیگیری راه حل های سیاسی است.

برجام نماد گفت وگو و همکاری به جای اختلاف در عرصه بین المللی است

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه به وقت نیویورک (بامداد پنجشنبه به وقت تهران)، در دیدار با بان کی مون، دبیکل سازمان ملل متحد اظهارداشت: برجام فرصت خوبی برای نشان دادن قدرت گفتگو و تقویت دیپلماسی چندجانبه بود و زمینه ایفای نقش سازمان ملل را نیز در مورد مسایل اختلافی فراهم کرد. در همین چارچوب انتظار این است که در مراحل مختلف اجرای برجام، دبیرخانه همواره نقش حمایتی و تسهیل کننده داشته باشد.

رییس جمهور با بیان اینکه فضای پسابرجام باید فضای همکاری باشد، گفت: اگر یک طرف به همه تعهداتش دقیق عمل کند در حالیکه طرف دیگر در اجرای تعهداتش تعلل می کند، این بزرگترین خدشه به توافق برجام و اصل گفتگو است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوعات مهم منطقه خاورمیانه بویژه سوریه و یمن اشاره کرد و اظهارداشت: در یمن استمرار حملات نظامی و ارتکاب جنایات جنگی بسیار نگران کننده است، به طور مداوم همه کنوانسیون های بین المللی در این کشور نقض می شوند. این جنگ علیه مردم یمن بدون مبنا و برخلاف همه مقررات شروع و با بمباران زنان و کودکان ادامه یافته و عمده سازمان های بین المللی نیز بیطرف تایید می کنند که کشوری در آنجا مرتکب جنایات جنگی شده است.

وی در موضوع سوریه با تاکید بر آمادگی ایران برای تداوم نقش سازنده اش در این کشور گفت: در روند مبارزه با تروریسم اصل مهم حفظ حاکمیت و یکپارچکی کشورها است و در شرایط کنونی مسایل انسانی نیز در صدر اولویت ها است.

روحانی با بیان اینکه سازمان ملل باید به وظیفه و رسالت خود در قبال مردم یمن عمل کند ، اظهارداشت: از سازمان ملل انتظار می رود که به رغم برخی فشارها، از اصول اولیه حقوق بشر در یمن کوتاه نیاید و به وظیفه اش عمل کند. سازمان ملل و دبیر کل باید مسوولیت مهم خود را در این مقطع تاریخی ایفا کنند.

رییس جمهور در این دیدار با اشاره به تمجید دبیر کل از ریاست 4 ساله ایران بر جنبش عدم تعهد ، با بیان اینکه ما طی دوره ریاست خود تلاش کردیم که جنبش در مسیر رسیدن به اهدافش فعال تر باشد، ابراز امیدواری کرد که این جنبش به عنوان جمعی تاثیرگذار در عرصه بین الملل بتواند براساس اهداف و اساسنامه عمل کرده و موفق باشد.

دبیر کل سازمان ملل نیز در ابتدای این دیدار با اشاره به دوره ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد گفت که کار فوق العاده و درخشان شما را در دوره ریاست جنبش غیرمتعهدها تحسین می کنم.

وی به موضوع برجام اشاره و تصریح کرد: تمام طرفین باید از تمام قوا برای پایبندی اعضا برتعهداتشان استفاده کنند.

بان کی مون در ادامه به موضوعات سوریه و یمن پرداخت و با تاکید بر ضرورت یافتن یک راه حل با دوام برای بحران های سوریه و یمن، خواستار حمایت های بیشتر و نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در جهت حل این بحران ها شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها