فردا عید غدیر است ؛ عید ولایت. ازجمله مناسبت‌هایی که برای شیعیان جهان به واسطه دلبستگی به امام علی(ع) اهمیت ویژه‌ای دارد. شاید نابجا و زیاد نباشد اگر انتظار داشته باشیم سینما هم برای این مناسبت مبارک و خجسته و برای نشان دادن وجوه مختلف زندگی علی که مصداق انسان کامل است،کمر همت بسته باشد.
کد خبر: ۹۴۷۰۰۵
دست خالی سینما برای عید غدیر
اما براستی سینما برای غدیر و ولایت و حضرت علی(ع) چه کرده است؟ آیا فیلم‌هایی که هرکدام به وجوه مختلفی از زندگی امام علی(ع) پرداخته باشند در سبد سینمای ما وجود دارد؟ پاسخ منفی است. همه دارایی سینمای ما از زندگی و ابعاد مختلف زندگی امام علی(ع) تنها دو فیلم است که یکی به بعد از ضربت خوردن می‌پردازد و دیگری ادای دینی غیرمستقیم به حضرت ایشان است. البته با این که در سینما این اتفاق هنوز بعد از 37 سال نیفتاده و خروجی بسیار اندک است، در سیما سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی خوبی درباره این موضوع ساخته شده که مجموعه «امام علی» یکی از آنهاست .

هامون

ساخته داریوش مهرجویی ازجمله فیلم‌هایی است که غیرمستقیم به افرادی با منش‌های شبیه حضرت علی(ع) و با ارجاعاتی به او می‌پردازد. در این فیلم حمید هامون که شخصیتی با تفکرات شبه روشنفکری است و با همسرش، مهشید دائم کشمکش دارد، زندگی کابوس گونه خود را مرور می‌کند. او که مشغول نوشتن رساله‌اش درباره عشق و ایمان است، در پی دوست قدیمی و مرادش علی عابدینی می‌گردد. علی که شخصیتی مذهبی دارد و مراد هامون شده است . هامون‌خانه و کاشانه را ترک می‌کند . او در حالتی پریشان، در پی شکایت‌هایش، خود را به امواج دریا می‌سپارد، اما علی او را نجات می‌دهد. فیلم هامون در هشتمین جشنواره فیلم فجر هم در بخش فیلم‌هایی که به سیره و فرهنگ حضرت علی می‌پرداختند برنده جایزه ویژه‌ای شد.

اینجا شهر دیگری است

فیلم سینمایی «اینجا شهر دیگری است» به کارگردانی احمدرضا گرشاسبی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی است که در آن داریوش ارجمند، پژمان بازغی، پریوش نظریه، هومن برق‌نورد، علیرضا کمالی‌نژاد، فرخ نعمتی و... به ایفای نقش‌های اصلی می‌پردازند.

فیلمنامه «اینجا شهر دیگری است» توسط حمید امجد نوشته شده و داستان فیلم زمان پس از ضربت خوردن حضرت علی‌علیه‌السلام را روایت می‌کند و ظلم‌هایی که به ایشان از سوی افراد مختلف روا شده در فیلم دیده می‌شود.

همه فیلم‌های مربوط به اسلام و ائمه

درباره همه اتفاقات صدر اسلام و ائمه هم بیشتر از 5 ـ4 فیلم نداریم که از میان آنها هم هیچ فیلمی به زندگی امام علی(ع) و ماجرای غدیر ورود نکرده است. چند فیلمی که یکی از آنها محمد(ص) ساخته مجید مجیدی است و یکی سفیر از فریبرز صالح و روز واقعه شهرام اسدی و دو فیلم امام علی(ع) و مسافر ری که از مجموع آنها گردآوری شده بود.

آخرین اثر هم رستاخیز احمدرضا درویش است که هنوز رنگ پرده را به خود ندیده و با حواشی مختلفی درگیر است. در این میان البته فیلم‌هایی که از روی مجموعه‌ها تهیه شده نیز قابل تامل هستند. مجموعه‌هایی از جمله مختارنامه، تنهاترین سردار، ولایت عشق، مسافر ری و امام علی(ع).

روز واقعه

«روز واقعه» شاید هنوز مهم‌ترین فیلمی باشد که درباره واقعه عاشورا ساخته و اکران شده است. شهرام اسدی این فیلم سینمایی را براساس فیلمنامه‌ای از بهرام بیضایی در سال 1373 ساخت که روایتی از عبدالله جوانی نصرانی است که تازه اسلام آورده، او در جریان عروسی خود با راحله دختر زید، ندایی می‌شنود که او را به یاری فرامی خواند. عبدالله به دنبال این ندا بیابان‌ها را تا کربلامی تازد و سرانجام به کربلامی رسد که عصر روز عاشوراست: لادن مستوفی در این فیلم نقش راحله را ایفا کرده و علیرضا شجاع نوری نیز در نقش عبدالله حاضر شد که این نقش آفرینی یکی از بازی‌های به یادماندنی شجاع نوری در سینمای ایران محسوب می‌شود. عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، زنده‌یاد مهدی فتحی، زنده‌یاد حسین پناهی، زنده‌یاد حمیده خیرآبادی و محمدعلی کشاورز از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

عصر روز دهم

زنده‌یاد رسول ملاقلی پور در سال 1385 قصد داشت «عصر روز دهم» را کارگردانی کند و پیش تولید فیلم و بازدید از لوکیشن‌ها را نیز آغاز کرده بود که عمرش به سر رسید و فرصت ساخت این فیلم را به او نداد. کار او نیمه رها شد تا این که پس از مدتی منوچهر محمدی، تهیه‌کننده فیلم، مجتبی راعی را به‌عنوان کارگردان این فیلم سینمایی معرفی کرد.

هانیه توسلی، آفرین عبیسی، احمد مهران‌فر و سلیمه رنگزن از بازیگران «عصر روز دهم» هستند.

محمد(ص)

فیلمی به کارگردانی مجید مجیدی در وصف مهربانی‌های خاتم‌انبیا و به تصویر کشیدن چهره‌ای راستین از ایشان.

مجید مجیدی بدرستی در این اثر سراغ ساخت اثری پرهزینه و بین‌المللی درباره زندگی حضرت محمد(ص) رفت تا بتواند تصویری شایسته از پیامبر اسلام برای جهانیان ترسیم کند. ازجمله بازیگران این فیلم می‌توان علیرضا شجاع نوری، مهدی پاکدل، ساره بیات، رعنا آزادی‌ور، مینا ساداتی و محسن تنابنده را نام برد.

عقاب صحرا

این فیلم به کارگردانی مهرداد خوشبخت ساخته شد. فیلمنامه این اثر به قلم عباس اکبری نوشته شده که در ژانر دینی و با توجه به تاریخ صدر اسلام ساخته می‌شود و موضوع آن پیرامون مقطعی از زندگی حضرت محمد(ص) است. در این فیلم بازیگرانی چون روناک یونسی، کیکاووس باکیده، علیرضا کمالی نژاد، انوشیروان ارجمند، افشین نخعی، محمد ربانی، حسین سلیمانی و شهرزاد کمال‌زاده به ایفای نقش می‌پردازند.

رستاخیز

«رستاخیز»، آخرین فیلم احمدرضا درویش است. فیلم درویش روایتی درباره واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) است. نمایش این فیلم در سی و دومین جشنواره فیلم فجر واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت و فعلا همان حواشی اجازه نداده است فیلم اکران شود. بابک حمیدیان، حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان و شقایق فراهانی از بازیگران این فیلم هستند.

راه بهشت

فیلم «راه بهشت» از تولیدات شبکه جهانی سحر است که روایتی تاریخی از صدر اسلام دارد. در این فیلم امین زندگانی، رضارویگری، نسرین مقانلو، الهام حمیدی، رامتین خداپناهی، جواد طاهری، حسن اسدی، حسین توشه، افسانه ناصری، سحر آربین، فریبا طالبی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سفیر

«سفیر» به کارگردانی فریبرز صالح جزو نخستین گروه فیلم‌های سینمایی است که بعد از انقلاب در سال 1361 تولید شد. این فیلم به ماجرای عاشورا می‌پردازد. فرامرز قریبیان، عزت‌الله مقبلی، جلال پیشواییان، کاظم افرندنیا و کیومرث ملک مطیعی از بازیگران این فیلم هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها