اقتصاد ترکیه با مجموعه‌ای شوک‌های پیش‌بینی‌نشده مواجه شده است و انتظار می‌رود رشد اقتصادی سال 2016 از 3 درصد فراتر نرود.
کد خبر: ۹۴۶۷۳۶
روزهای سخت اقتصاد ترکیه در پی افول صنعت گردشگری

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه ای‌بی‌سی نیوز؛ تابستان به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و ترکیه بدون کسب درآمد از صنعت گردشگری روزهای سختی را پیش رو خواهد داشت.

بمب‌گذاری، تشدید حملات انتحاری و تیرگی روابط دیپلماتیک با مسکو پس از واژگون شدن هواپیمای سوخوی روسیه، صنعت گردشگری ترکیه را به شدت با بحران مواجه ساخت. پس از آن وقوع کودتای نافرجام نظامی و کشته شدن 270 نفر، پایه‌های متزلزل صنعت گردشگری این کشور را فرو ریخت. این در حالی بود که محمد شیمشک، معاون نخست‌وزیر ترکیه کودتای 15 ژوئیه را عامل تضعیف اقتصاد این کشور اعلام کرد.

گردشگری، بزرگ‌ترین درآمد ارزی ترکیه است که تضعیف آن به‌منزله قطع شدن درآمد ارزی این کشور و پیامدهای منفی اقتصادی است. با تیرگی روابط دیپلماتیک مسکو- آنکارا، بیش از 89 درصد از گردشگران روس کاهش یافت. ترکیه دومین مقصد گردشگری روس‌ها است. به‌گونه‌ای که در سال 2014 بیش از 4 میلیون و 500 هزار روس از شهرهای مختلف ترکیه بازدید کردند که درآمدی بالغ‌بر 10 میلیارد دلار برای گردشگری ترکیه به همراه داشت.

روابط دیپلماتیک ترکیه و روسیه از سرگرفته شده است ولی انتظار می‌رود جلب نظر بازار گردشگران روسیه تا سال آینده به طول بیانجامد.

با کاهش حجم گردشگران، بحران اقتصادی به بخش خرده‌فروشی ترکیه نیز نفوذ کرده است. سامی کاریو، رئیس صنف برندها و مسئول 150 شرکت حمایتی در ترکیه می‌گوید: کاهش تعداد گردشگران موجب پایین آمدن 5 درصدی درآمد خرده‌فروشان شده است که این رقم بیشترین نرخ سقوط درآمد خرده فروشی در ترکیه از سال 2005 محسوب می‌شود.

با تمامی این اوصاف، اقتصاد ترکیه با مجموعه‌ای شوک‌های پیش‌بینی‌نشده مواجه شده است و انتظار می‌رود رشد اقتصادی سال 2016 از 3 درصد فراتر نرود. پیش از وقوع کودتا، رشد اقتصادی این کشور 4 درصد پیش‌بینی می‌شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها