شهردار اصفهان با بیان اینکه گفتمان دانش‌محوری، جنس و ماموریت شهرها را تغییر می‌دهد، گفت: شهرها می‌توانند با ورود به این گفتمان به شهرهایی با دانش پایه تبدیل شوند.
کد خبر: ۹۴۵۳۱۶
دانش آفرینی شهرداران در اصفهان

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، همایش معاونان خبر مراکز استان‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که با حضور معاونان و مدیران خبر استان‌های سراسر کشور، معاون سیاسی سازمان صدا و سیما و مدیرکل صدا و سیمای مرکز اصفهان برگزار شد،

مهدی جمالی‌نژاد در این همایش گفت: واژه اقتدار شامل سه قدرت خدادادی (شامل جمعیت فرهنگ، تاریخ، منابع زیرزمینی و ...)، اکتسابی (انرژی‌های هسته‌ای، موشکی، دانش و ...) و قدرت گفتمانی است که مورد آخر از دو نوع دیگر قدرت، اهمیت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: این قدرت گفتمانی ایران بود که موفق شد در موضوع انرژی هسته‌ای مقابل کشورهای 1+5 ایستادگی کرده و حرف خود را بزند در حالی که کشوری مانند ژاپن با وجود دارا بودن قدرت اکتسابی و خدادادی فاقد قدرت گفتمانی است به همین دلیل نمی‌تواند نقش‌آفرینی ویژه‌ای در سطح جهان داشته باشد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه قدرت گفتمانی ایران با انقلاب شکوهمند اسلامی با شعار نه شرقی و نه غربی روی کار آمد، تصریح کرد: در صورتی که این گفتمان‌سازی نبود نمی‌توانستیم از دو قدرت دیگر خود نیز به خوبی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه قدرت گفتمانی در حکمرانی خوب شهری می‌تواند یاری‌دهنده باشد، گفت: شهرداری‌ها در گذشته تنها دستگاهی خدماتی به حساب می‌آمدند اما با توسعه شهرها جنس فعالیت‌های آنها نیز تغییر کرد و به نهادی خدماتی، اجتماعی و فرهنگی تبدیل شدند.

جمالی‌نژاد در ادامه با اشاره به آغاز گفتمان دانش‌محوری در شهرداری اصفهان اضافه کرد: این گفتمان جدید با استفاده از اساتید دانشگاه‌ها و نخبگان علمی آغاز شده و می‌تواند به سایر شهرهای کشور نیز تسری پیدا کند.

وی با بیان اینکه افزایش خدمات جدید شهرداری‌ها در بخش‌های مختلف هم نتوانسته مشکلات شهرها را برطرف کند، گفت: امروزه تنها گفتمان دانش و دانش‌محوری می‌تواند مشکلات شهرها را برطرف کند.

شهردار اصفهان افزود: در گذشته به شهرهایی که دارای صنایع فولادسازی، ذوب‌آهن و یا صنایع مادر بودند شهرهای پیشرو گفته می‌شد اما امروزه این صنایع مشکلات زیادی برای شهرهایی مانند اصفهان ایجاد کرده‌اند در حالی که گفتمان دانش‌محوری، جنس و ماموریت شهر را تغییر داده و به حوزه‌هایی با دانش پایه تبدیل می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در این گفتمان شهروندان خلاق، هنرمندان، نخبگان، کارآفرینان و فن‌آفرینان نقش‌آفرینی می‌کنند، اضافه کرد: در شهر جدید دیپلماسی علمی، کارگاه‌های صنایع دستی، گالری‌ها، فرهنگسراها، مراکز جذب ایده و ارتباط با شهرهای دیگر فضای شهر را می‌سازد.

جمالی‌نژاد تصریح کرد: اصفهان در حوزه بازآفرینی شهری به طور جدی ورود پیدا کرده است و یکی از مسائل جدید «نوآوری فضای باز شهری» است که می‌توان در آن شاخص‌های نوآوری در جهان را احصا کرده و سازمان‌های مربوطه را نیز سازماندهی کرد.

وی ادامه داد: اصفهان سال گذشته به شبکه شهرهای خلاق در میان 116 شهر جهان که عضو این شبکه هستند پیوست که کار بسیار جدیدی بود و در این میان تنها 6 شهر در حوزه میراث معنوی عضو شبکه شهرهای خلاق هستند که اصفهان نیز به عنوان هفتمین شهر به این شهرها اضافه شد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در شهرهای خلاق فضای شهر تغییر یافته و به سمت شهرهای دانشی، فرهنگی و هنری می‌رود، افزود: به همین دلیل شهرداری در برنامه «اصفهان 1400» محور توسعه شهر را بر مبنای دانش و پس از آن هنر و گردشگری قرار داده‌ است.

وی تاکید کرد: در شهر خلاق رنگ و بویی از صنایع سخت نخواهد بود و هدف این می‌شود که قدرت نرم خود را به رخ بکشیم.

جمالی‌نژاد توسعه کالبدی، سیرتی و صورتی اصفهان را نیز از ضروریات برنامه‌های شهرداری دانست و اضافه کرد: برای نخستین بار در کشور مرکز خلاقیت و نوآوری در شهرداری اصفهان راه‌اندازی شد و چارت سازمانی آن به سایر شهرهای کشور نیز راه یافت.

وی با بیان اینکه شهرهای ایران همگی زیبا هستند، خاطرنشان کرد: اصفهان با گفتمان جدید در حال بازخوانی خویش است و تمام عناوین کسب شده به ما در عرصه این گفتمان کمک می‌کند.

هاجر مقضی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها