نگران نباشید. قرار نیست خودروهای سبزرنگ را نام ببریم. خودروهایی که در این مقاله فهرست کرده‌ایم، آنهایی هستند که نه‌تنها کمترین آلایندگی زیست‌محیطی را دارند، بلکه اقتصادی و در مصرف سوخت، بهینه‌اند. مهم‌تر از همه دی‌اکسیدکربن بسیار کمی منتشر می‌کنند. از آنجا که رانندگی با این خودروها بسیار ارزان تمام می‌شود، خیلی‌ از ماشین‌بازها عاشق اینها شده‌اند. این خودروها به لطف ویژگی سبز بودنشان، مالیات جاده اندکی می‌پردازند یا حتی دیگر مجبور به پرداخت این هزینه نیستند. بازار خودرو همیشه در حال ابداع موتورهای بنزینی و دیزلی است و در حال حاضر نیز خبرهایی از فناوری‌های الکتریکی و هیبریدی شنیده می‌شود که می‌تواند از آلوده‌کنندگی خودروها تا حد زیادی بکاهد. بنابراین شما دنبال خودرویی کوچک باشید یا شاسی‌بلند انواع متفاوتی از خودروهای سبز وجود دارد که در ادامه، 10 نمونه از سبزترین‌هایشان را معرفی کرده‌ایم.
کد خبر: ۹۴۵۳۱۰
خودروی سبز دوستدار محیط‌زیست

ب‌ام‌و i3

طراحی جدید این خودرو، آن را تبدیل به خودرویی الکتریکی کرده و با آن رانندگی بدون آلودگی خواهد بود. ب‌ام‌و i3 مناسب فعالیت روزمره است و به دلیل تمام الکتریکی بودن، تولید گازهای گلخانه‌ای در آن صفر است. با قرار گرفتن صندلی راننده در وضعیت بالا، دیدی بسیار عالی فراهم می‌شود و به راننده کمک می‌کند، کنترل خودرو را براحتی در دست داشته باشد و در خیابان‌های شلوغ شهر بی‌دردسر رانندگی کند. این خودرو در حالت تمام برقی می‌تواند روزانه شما را بین 35 تا 50 کیلومتر جابه جا کند. ب‌ام‌و i3 توانایی تولید قدرت 168 اسب بخار را دارد و به باتری‌های لیتیومی مجهز شده است. به لطف گشتاور موتور، شتاب بسیار بالاست و در عرض 7 ثانیه به شتاب صفر تا صد دست می‌یابد. این زمان 2/3ثانیه سریع‌تر از تویوتا پریوس هیبریدی است. مواد به کار برده شده در بدنه این خودرو باعث شده، فقط 1195 کیلوگرم وزن داشته باشد.

فولکس واگن گلف بلوموشن

فولکس واگن گلف بلوموشن، خودرویی بسیار سبز و دوستدار محیط‌زیست است. این خودرو در هر کیلومتر فقط 85 گرم دی‌اکسیدکربن منتشر می‌کند و باید گفت، حتی از خودروی تویوتا پریوس تمیزتر است. مصرف سوخت فولکس واگن نیز در شرایط مطلوب 37/5 کیلومتر به ازای هر لیتر است. این خودرو با وجود موتور توربوشارژ و با انژکتور مستقیم TDI توانسته، به این حد از مصرف بهینه سوخت دست پیدا کند. فولکس واگن گلف بلوموشن یکی از نسخه‌های هاچ‌بک و با توان 110 اسب بخار و گشتاور 200 نیوتن‌متر است. شتاب صفرتا 100 این خودرو 10/4 ثانیه است که از این نظر موفقیت بزرگی برای این خودرو محسوب می‌شود. حداکثر سرعت بلوموشن 200 کیلومتر در ساعت است. از دیگر ویژگی‌های این خودرو می‌توان به چرخ‌های 15 اینچی آلومینیومی، سیستم کنترل تهویه مطبوع و سیستم سرگرمی با نمایشگر TFT اشاره کرد. همچنین خریداران می‌توانند رینگ‌های 16 اینچی، سیستم کمک پارک و نمایشگر لمسی بزرگ‌تر را به عنوان آپشن‌های این خودرو سفارش دهند.

سیات لئون اکوموتیو

سیات لئون اکوموتیو به دلیل مصرف بهینه سوخت و دوستدار محیط‌زیست‌ بودن در فهرست خودروهای سبز ما جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است. انتشار دی‌اکسیدکربن در سیات لئون فقط 99 گرم در کیلومتر است. این خودرو مثل مدل قدیمی‌اش، نیروی برقی معادل 77/5 کیلووات دارد و با دیگر ویژگی‌های خوبی که به آن اضافه شده، آن را به بهترین خودروی هاچ‌بک و سبز خانوادگی تبدیل کرده است.

موتور توربوشارژ و با انژکتور مستقیم TDI این خودرو باعث شده تا این خودرو در هر 120 کیلومتر فقط 1/6 لیتر بنزین مصرف و در عین حال رانندگی بسیار نرم و روان ارائه کند. موتور سیات لئون کاملا بی‌سر‌و‌صداست و به لطف میله اهرم بلندتر آن نسبت به خودروهای قبلی، گشتاور آن 250نیوتن‌متر است. شتاب صفر تا 100 این خودرو فقط 11/5 ثانیه است. وجود موتور کارآمد، درکنار ویژگی‌های آیرودینامیک و سیستم توقف ـ حرکت خودکار، بهبود انرژی و لاستیک‌های مقاوم، این خودرو را به گزینه‌ای عالی تبدیل کرده است.

میتسوبیشی اوتلندرPHEV

وقتی سال 2014، میتسوبیشی اوتلندر PHEV به بازار آمد، به اولین شاسی بلند هیبریدی پلاگین تبدیل شد. مصرف سوخت بهینه آن 1/58 لیتر در هر صد کیلومتر است و انتشار دی‌اکسیدکربن فقط 44 گرم در کیلومتر، آن را در ردیف خودروهای سبز قرار داده است. این خودرو نسبت به نسل قبلی خود، موتوری بسیار کم سروصداتر دارد. میتسوبیشی اوتلندرPHEV، به لطف سیستم انتقال توان هیبریدی می‌تواند در حالت کاملا الکتریکی حرکت کند. این خودرو با استفاده از دو موتور الکتریکی 152 کیلووات ساعت برق تولید می‌کند و البته موتور بنزینی 4سیلندر دولیتری نیز دارد. شارژ این خودرو با برق خانگی حدود پنج ساعت وقت می‌گیرد، اما با استفاده از شارژر سریع‌تر می‌تواند تا 80 درصد در عرض نیم ساعت شارژ شود.

مینی‌کوپر دی

مینی‌کوپر دی خودرویی عالی است و از نمونه‌های قبلی خود سریع‌تر حرکت می‌کند. این خودرو برخی تجهیزات خودروی بزرگ را داراست. این خودرو از این جهت در فهرست خودروهای سبز قرار گرفته که به ازای هر 100 کیلومتر، فقط 3/5 لیتر بنزین مصرف می‌کند و انتشار دی‌اکسیدکربن آن 92 گرم درکیلومتر است. مینی‌کوپر دی، با وجود داشتن ظرفیت کوچک‌تر و یک سیلندر کمتر از مینی‌کوپر نسل قبل از خود، خروجی برق آن از 82 کیلووات به 85 کیلووات رسیده و البته گشتاور آن بدون تغییر در 270 نیوتن‌متر باقی مانده و فقط 9/2 ثانیه زمان لازم است تا شتاب صفر تا صد را با آن تجربه کنید. رانندگی با مینی‌کوپر دی راحت و نرم‌تر شده است و سروصدای کمی دارد. بالاترین سرعت آن 204 کیلومتر در ساعت است. مینی‌کوپر مجهز به اپلیکیشن هشدار بارندگی است که در صورت نزدیک‌شدن شرایط جوی بد، اخطار صوتی و بصری به راننده می‌دهد. سپر جلوی این خودرو حالت تو رفته دارد و مجهز به مجرای هواست.

واکسهال آمپرا

خودروی بعدی که در فهرست خودروهای سبز و مناسب محیط‌زیست قرار می‌گیرد، واکسهال آمپراست. این خودرو خواهر شورولت ولت الکتریکی است و شباهت بسیاری به آن دارد. البته افزودن موتور بنزینی به آن نگرانی مربوط به خودروهای الکتریکی را حذف کرده است. این خودرو به دو نمایشگر 7اینچی، چرخ‌های آلیاژی، یک دوربین دید عقب و پخش رادیویی دیجیتال مجهز است. نیروی الکتریکی آن 63 کیلووات است و البته به یک موتور بنزینی 1/4 لیتری و همچنین موتور الکتریکی110 کیلوواتی نیز مجهز است. انتشار دی‌اکسیدکربن در این خودرو فقط 27 گرم در کیلومتر است. واکسهال مدعی است می‌تواند فقط با موتور الکتریکی تا 80 کیلومتر مسافت حرکت کند که البته در کنار موتور بنزینی، این مسافت به 482 کیلومتر می‌رسد. از دیگر ویژگی‌های این خودرو می‌توان به وجود هشت کیسه هوا، چرخ‌های آلیاژی 17 اینچی، چراغ‌های باریک جلو با هواکش‌هایی بزرگ و محافظ رادیاتوری بزرگ اشاره کرد. این خودرو با استفاده از مواد سبک ساخته شده است.

تویوتا پریوس پلاگین

تویوتا پریوس پلاگین، خودرویی با اندازه متوسط و دارای باتری‌هایی از جنس لیتیوم ـ یونی است. این خودروی هیبریدی به دلیل مصرف 1/29 لیتر سوخت در 100 کیلومتر و تولید فقط 49 گرم دی‌اکسیدکربن در فهرست خودروهای سبز قرار گرفته است. این خودرو قادر است بدون آلودگی نزدیک به 25 کیلومتر را طی کند. تویوتا پریوس پلاگین دارای موتور 1/8 لیتری و چهار سیلندری است. این خودرو از باتری‌های 4/4کیلووات ساعتی استفاده می‌کند و نیروی آن در حالت ترکیبی الکتریکی و بنزینی، به 136 اسب بخار می‌رسد. شتاب صفر تا صد آن نیز10/2 ثانیه است. نسل بعدی این خودرو معرفی شده که در حالت الکتریکی می‌تواند مسافتی به اندازه 35 کیلومتر را بدون تولید هیچ‌گونه آلایندگی بپیماید. برد نهایی خودروی جدید تویوتا پریوس، در حالت ترکیبی به 460 کیلومتر می‌رسد. مصرف سوخت بهینه پریوس در حالت هیبریدی، نتیجه افزوده شدن بسته باتری 8/8 کیلووات ساعتی است. همچنین شارژ باتری‌ها از طریق برق خانگی، 5/5 ساعت وقت می‌برد.

فورد فیستا اکونتیک

این مدل خودرو از فورد، انتشار دی‌اکسیدکربن را تا 87 گرم در کیلومتر کاهش داده و به ازای هر صد کیلومتر، فقط 2/7 لیتر بنزین مصرف می‌کند. به همین علت در فهرست خودروهای سبز قرار گرفته است. موتور دیزلی TDCi (تزریق ریلی مشترک توربو دیزل مستقیم) باعث می‌شود فورد فیستا اکونتیک در عرض 12/9 ثانیه به شتاب صفر تا صد برسد. ویژگی‌هایی که این خودرو را با محیط‌زیست سازگار کرده، عمدتا به دلیل سیستم توقف ـ حرکت و تا حدی هم دنده‌های آن است و البته در این خودرو اجزایی مانند فن خنک‌کننده کم‌مصرف نیز کارگذاشته شده، به طوری که انرژی بسیار کمی مصرف می‌کنند. موتور این خودروی 4 سیلندر 1/6 لیتری است و 70کیلووات ساعت نیرو تولید می‌کند. سیستم انتقال قدرت آن دستی و پنج سرعته و دیفرانسیل جلوست. از دیگر تجهیزات آن می‌توان به پنجره‌های الکتریکی، تهویه هوا و لامپ‌های خودکار اشاره کرد.

ب‌ام‌و 116d

این خودرو با مصرف سوخت بهینه 3/6 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر و انتشار فقط 94گرم دی‌اکسیدکربن در کیلومتر، توانسته در فهرست خودروهای سبز و دوستدار محیط‌زیست قرار گیرد. این خودرو دارای موتور سه سیلندری1/5 لیتری با نیروی 116 اسب بخار و گشتاور 270 نیوتن‌متر است. همچنین باتری‌های آن 85 کیلووات ساعت برق تولید می‌کند. به لطف دیفرانسیل عقب، در آزمون‌های جاده‌ای، هندلینگ بسیارخوبی دارد و با این خودرو می‌توان حرکتی روان و در عین حال صدای کم جاده و باد اندکی تجربه کرد. البته به دلیل وجود دیفرانسیل عقب، سیستم انتقال قدرت مقدار زیادی از فضای پای صندلی وسط عقب را اشغال می‌کند و عملا دو صندلی در عقب وجود دارد. طراحی ب‌ام‌و، در این مدل، شیک‌تر است و در قسمت جلوی خودرو، چراغ‌های LED و سپرها زیباتر دیده می‌شوند.

فولکس واگن پولو بلوموشن

این خودرو، یک سوپرمینی است که برای رانندگی با آلودگی کمتر و حرکت سبزتر طراحی شده و در این زمینه با خودروهای سبز دیگر رقابت می‌کند. این خودرو با وجود موتور سه سیلندری 1/2 لیتری با تزریق ریل مشترک توربو دیزل مستقیم، می‌تواند 56کیلووات ساعت برق تولید کند و دارای گشتاوری معادل 180 نیوتن‌متر است، اما چیزی که در این خودرو قابل توجه است، میزان پایین تولید دی‌اکسیدکربن به اندازه 91 گرم در کیلومتر است. بعلاوه پولو بلوموشن به ازای هر صد کیلومتر حدود 3 لیتر بنزین مصرف می‌کند و در عرض 13/9 ثانیه به شتاب صفر تا صد دست می‌یابد. سیستم انتقال نیرو، به صورت دستی و پنج سرعته است و چهار چرخ متحرک در آن است (4WD) از دیگر تجهیزات این خودرو می‌توان به چرخ‌های آلیاژی 15 اینچی، تهویه هوا، پنجره‌های الکتریکی، چراغ‌های مخصوص مه و سیستم توقف ـ حرکت اشاره کرد.

منبع: autoexpress.co.uk

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حسن
-
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
۰
۰
چرا پراید نیست پ؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها