جام‌جم گزارش می‌دهد

همدان قطب اهدای عضومی‌شود

اهدای عضو که چند سالی است در کشورمان با اقبال عمومی مواجه شده و در حال نهادینه شدن است، در سال‌های اخیر مورد توجه همدانی‌ها هم قرار گرفته طوری که مسئولان این استان از افزایش عمل پیوند عضوهای اهدایی و همچنین افزایش درخواست‌کنندگان کارت اهدای عضو در همدان خبر می‌دهند.
کد خبر: ۹۴۵۱۴۷
همدان قطب اهدای عضومی‌شود

به گزارش جام‌جم، آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای در کشور نگران‌کننده است، طوری که فقط طی نوروز امسال 935 مورد مرگ در جاده‌های کشور رخ داد، در حالی که مصدومان پنج برابر این میزان بودند. بسیاری از افراد متوفی در این حوادث، دچار مرگ مغزی می‌شوند و اعضای سالم بدن آنها به زیر خروارها خاک می‌رود و این در حالی است که آنها با وجود این‌که دستشان از این دنیا کوتاه شده، می‌توانند با بخشش اعضای سالم بدن خود به مصدومان همان حوادث جاده‌ای یا دیگر بیماران، جان انسان‌های زیادی را نجات دهند. خوشبختانه بعد ازپیروزی انقلاب، انجام عمل پیوند بویژه کلیه، قلب، پانکراس و... در کشور آغاز شده و از پیشرفت خوبی برخوردار بوده طوری که ایران از پیشروترین کشورها در زمینه اهدا و پیوند عضو به‌شمار می‌آید. در استان همدان نیز عمل پیوند با کلیه آغاز شد و مسئولان این استان امیدوارند در آینده نزدیک به سمت پیوند کبد و دیگر اعضا حرکت کنند.

استقبال خوب همدانی‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به استقبال خوب مردم این استان از طرح اهدای عضو پس از مرگ، به جام‌جم می‌گوید: در این استان بیش از ده هزار نفر کارت اهدای عضو از انجمن اهدای عضو همدان دریافت کرده‌اند که حاکی از نهادینه شدن تدریجی این فرهنگ انساندوستانه است.

حبیب‎الله موسوی‎بهار با اشاره به این‌که از سال 80 تا 90 در استان 11 مورد اهدای عضو داشتیم که تقریبا سالی یک مورد بوده است، می‌افزاید: اما بتدریج این میزان افزایش یافته است، طوری که در سال 93، شش مورد اهدای عضو داشتیم که آمار امسال نیز با افزایش چند برابری مواجه بوده و فقط طی دو ماه گذشته یعنی تیر و مرداد، هفت مورد اهدا و پیوند عضو به ثبت رسیده است.

وی برگزاری همایش‌های متعدد برای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه اهدای عضو را یکی از برنامه‌های دانشگاه همدان برای نهادینه کردن فرهنگ اهدای عضو عنوان و تصریح می‌کند که البته برنامه‌های این دانشگاه که با همکاری مجمع خیرین سلامت اجرا می‌شود، از پشتوانه حمایتی مسئولان استان نیز برخوردار است.

ترویج فرهنگ اهدای عضو

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز از صدور 3000 کارت اهدای عضو توسط علوم پزشکی همدان طی امسال خبر داده و به جام‌جم می‌گوید: فرهنگ‌سازی اهدای عضو حرکتی زمانبر است و یک‌روزه جواب نمی‌دهد، گرچه این فرهنگ بسرعت در حال نهادینه شدن است و آمار هم گواه این ادعاست، زیرا تا قبل از سال 93 درمجموع 500 کارت اهدای عضو در استان همدان صادر شده بود که این میزان فقط در سال گذشته به 1500 تا 2000 کارت رسید.

محمدرضا عبادیان همچنین به آمار اهدای عضو 19 بیمار همدانی مرگ مغزی شده در سال گذشته که نسبت به سال قبل‌تر افزایش سه برابری داشته، اشاره و تاکید می‌کند: رسانه‌ها از جمله صداوسیما نقش بسزایی در ترویج فرهنگ اهدای عضو در سال‌های اخیر داشته و دارند.

فعالیت‌های خیرین

در همین حال مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان همدان به جام‌جم می‌گوید: براساس تحقیقات صورت گرفته، سالانه بین 18 تا 20 درصد به تعداد بیماران کلیوی در کل کشور افزوده می‌شود و در استان همدان نیز بیش از 1200 بیمار پیوند کلیه و دیالیزی وجود دارد که در هشت مرکز دیالیز و یک بخش پیوند کلیه به آنها خدمات ارائه می‌شود.

ابوالفتح میرزایی با اظهار خوشحالی از این که اکنون مشکل حادی در ارتباط با دیالیز در همدان وجود ندارد، می‌افزاید: اما شهرستان‌های بهار و فامنین بخش دیالیز ندارند که امیدواریم این مشکل در آینده نزدیک و به همت مسئولان فع شود.

وی با اشاره به این‌که به‌طور میانگین 30 درصد پیوندهای صورت گرفته در استان همدان از افراد مرگ مغزی شده و 70 درصد از افراد زنده است، می‌گوید: 51 مورد عمل پیوند در همدان داشتیم که 9 مورد آن از افراد مرگ مغزی شده و 42مورد از افراد زنده بوده است. امسال و در پنج ماه گذشته تاکنون نیز 26 مورد عمل پیوند صورت گرفته که هفت پیوند از افراد مرگ مغزی شده و بقیه از افراد زنده بوده که بیشترین آمار را در کشور و در کنار استان تهران به خود اختصاص داده است.

میرزایی با بیان این‌که این انجمن در زمینه صدور کارت اهدای عضو هم فعال است، تصریح می‌کند: تاکنون در این زمینه بالغ بر ده هزار نفر عضوگیری شده و این خیلی خوشحال‌کننده است که مردم آگاهانه با این موضوع برخورد می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی همدان صددرصد مردمی بوده و توسط خیرین اداره می‌شود، از مردم نیکوکار می‌خواهد این انجمن را همچون گذشته یاری دهند؛ زیرا این انجمن هیچ منبع مالی غیر از منابع خیرین ندارد و پیشرفت و اعتلای فرهنگ اهدای عضو و نجات جان هموطنان را منوط به یاری سبز مردم می‌داند.

گام بعدی قطب پیوند کبد

حبیب‌الله موسوی‌بهار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان این‌که همدان به‌عنوان قطب پیوند عضو از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هدف‌گذاری شده و وظیفه اداره چند استان در غرب کشور را نیز به‌عهده دارد، خاطرنشان می‌کند: هم‌اینک همدان یکی از قطب‌های پیوند کلیه در کشور است و ایجاد قطب پیوند کبد، گام بعدی ما در استان است.

فتانه ازانی

جام‌جم همدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها