معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام گفت: در پنج ماه نخست سال جاری 900 میلیون دلار کالا از این مرز به کشور عراق ارسال شد که افزایش 88 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.
کد خبر: ۹۴۴۸۶۹
صادرات 900 میلیون دلاری کالا از مرز مهران

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین از ایلام، دکتر حشمت‌الله عسکری در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در دو سال گذشته مرز بین المللی مهران فقط از جنبه صادرات فعالیت داشت اما در حال حاضر به مرکزی مهم برای ترانزیت کالا به کشور عراق مبدل شده و حمل بار به صورت مستقیم و ورود موقت به کشور عراق در این مرز انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه در سطح کلان استان برای حجم دوبرابری صادرات به این کشور برنامه ریزی کرده ایم، افزود: در سال 94 بالغ بر یک میلیارد و400 میلیون دلار کالا و در پنج ماه نخست سال جاری 900 میلیون دلار کالا از این مرز به کشور عراق صادر شده که طبق پیش بینی ها تا پایان امسال، این رقم دو برابر و بیش از 2 میلیارد دلار خواهد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار ایلام در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این مطلب که بالغ بر 120هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی به ایلام اختصاص یافته ابراز کرد: با راه اندازی این صندوق، ظرف 4 سال گذشته مبلغی به میزان حدود 120 هزار میلیارد ریال به استان اعتبار تخصیص یافته و تاکنون 42 هزار و 700 میلیارد ریال آن در استان هزینه شده و مبلغ 85 هزار و 330 میلیارد ریال آن نیز در سطح استان در حال هزینه شدن است.

عسکری تصریح کرد: ارزش دلاری این اعتبار تخصیص یافته به استان از صندوق توسعه ملی، حدود سه میلیارد و 650 میلیون دلار بوده و نکته حائز اهمیت این است که در سال های 91 و 92 فقط میزان 300 میلیون دلار به استان تخصیص یافته و در 3 سال اخیر این مبلغ افزایشی 10 برابری در استان داشته است.

وی در ادامه این مطلب در رابطه با اعتبارات تخصیص یافته از محل صندوق توسعه ملی در بخش های مختلف در استان خاطر نشان کرد: از مبلغ یاد شده بیش از 37 هزار و 650 میلیارد ریال در بخش صنعت، از این مقدار اعتبار تخصیص یافته در بخش صنعت ، سه هزار و 60 میلیارد ریال در بخش کشاورزی و یک هزار و 990 میلیارد ریال نیز در سایر بخش ها هزینه شده است.

عسکری به برنامه های در دست اجرا در راستای توسعه اراضی آبی کشاورزی در استان اشاره کرد و خاطرنشان نمود: هم اکنون بیش از 70 هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش آبیاری قرار دارد و طبق برنامه ریزی های مجموعه مدیریتی استان در نظر دارد که با استفاده از اعتبار 27 هزار میلیارد ریالی طرح سامانه گرمسیری سطح زیرکشت اراضی آبی استان، این میزان زیر کشت آبی را به مرز 200 هزار هکتار برساند. همچنین با بانک کشاورزی برای احداث 20 ایستگاه کوچک تامین آب اراضی کشاورزی منعقد گردیده که با بهره برداری از ایستگاهها، بیش از 30 هزار هکتار به اراضی آبی استان اضافه می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تعداد بیمه شدگان تامین اجتماعی ایلام به 98 هزار نفر رسیده تاکید کرد:یکی از ملاک های اشتغالزایی در استان، تعداد افراد بیمه شده تامین اجتماعی می باشد که مجموع بیمه شدگان استان در سال 92 حدود 86 هزار نفر بوده که این مقدار در سال 93 به میزان 93 هزار و 163 نفر و در پایان سال 94 به 98 هزار و 292 نفر رسیده است.

این مسئول همچنین به اقدامات و فعالیت های مجموعه مدیریتی استان در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی در استان بیان کرد: در این راستا تعداد 460 طرح اقتصادی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی در استان شناسایی شده و برای اعطای تسهیلات به آنان معرفی گردیده اند.

عسکری همچنین در رابطه با پیگیری نامه معاون اول رئیس جمهور در خصوص تحقق سیاست های مربوط به اقتصاد مقاومتی در استان گفت: دبیرخانه مربوط به این موضوع در سازمان مدیریت و برنامه ریزی است اما برای رشد و توسعه طرح ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی در استان، معاونت اقتصادی استانداری نیز در این کار مشارکت نموده و برای تحقق این سیاست ها تلاش خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تمامی جلسات برگزار شده در سطح استان با حول محوریت اقتصاد مقاومتی برگزار و هر سه ماه یکبار پیشرفت کار جلسات و برنامه ها و جلسات بررسی می شود، اضافه کرد: در این راستا یکی از اقدامات شایسته دولت این بوده که وزیر دادگستری نیز بعنوان جانشین رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی در استان ایلام تعیین شده که به زودی جلسات مربوط به اقتصاد مقاومتی با حضور ایشان برگزار می گردد.

عسکری برنامه های مهم و ارزنده دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی در استان را بخشی در اجرا و بخشی در حال اقدام عنوان کرد و ادامه داد: از مهمترین این بخش ها در حوزه کشاورزی است که در فرآیندی 100 هزار هکتار از اراضی مزروعی استان تحت پوشش آبیاری قرار خواهد گرفت که در نوع خود کم نظیر بوده و اقدامی شایسته در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در استان به شمار می رود.

وی در رابطه با برنامه های دولت در استان برای تحقق اقتصاد مقاومتی به احداث 8 طرح بزرگ صنعتی در دستور کار قرار دارد، عنوان نمود: علاوه بر احداث و راه اندازی این واحدهای بزرگ تولیدی در استان، همچنین در حوزه صنعت بالغ بر 116 واحد تولیدی شناسایی شده اند که می توان با تزریق سرمایه به آنان مجدداً شاهد فعالیت آنان باشیم. بنابراین در حال حاضر تعداد 35 مورد از این واحدها را توانسته ایم دوباره در استان وارد مدار تولید نماییم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار ایلام همچنین در بخشی دیگری از سخنان خود مشارکت نهادهای مالی قدرتمند برای فعالیت در استان را سودمند توصیف کرد و گفت: در طول سه سال گذشته در این راستا اقدامات مناسبی انجام گرفته که نمونه ای از آنان گاوداری 700 راسی کمیته امداد ایوان با مشارکت بنیاد مستضعفان می باشد که ظرف 2 ماه آینده مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و نقش موثری در ارتقاء و افزایش فعالیت و بالندگی کارخانه های تولید لبنیات در استان خواهد داشت.

وی در ادامه بحث مشارکت نهادهای مالی در استان گفت: از دیگر طرحهایی که در استان در این راستا انجام خواهد گرفت، سرمایه گذاری بانک سینا وابسته به بنیاد مستضعفان در طرح های یارانه ای است که علاوه بر آن ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز در استان اقداماتی را در نظر دارد که نمونه هایی از آنان تسهیلات خرد خانگی، بیمه شدگان فرش استان و اعطای 300 فقره وام 50 میلیون ریالی می باشد.

عسگری در پایان به اجرای طرح های مربوط به کارآفرینی و حمایت از این طرح ها از سوی مجموعه مدیریتی استان اشاره نمود و یادآور شد: در سال 94 بالغ بر 900 طرح در حوزه کارآفرینی مورد اجرا قرار گرفت که موجب اشتغالزایی یک هزار و 400 نفر در سطح استان گردید. همچنین بر اساس آمارها و مستندات، از سوی صندوق کارآفرینی و امید در مدت 3 سال گذشته مبلغی به میزان 620 میلیارد ریال به متقاضیان تسهیلات در استان پرداخت شده است.

سبزمرادی- خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها