تصور کنید خانواده‌ای چهار نفره با دو فرزند پنج و ده سال دارید و با بودجه‌ای کمتر از 150میلیون تومان به دنبال یک خودروی لوکس اما اقتصادی صفر کیلومتر برای استفاده‌های روزمره و سفرهای خارج از شهر خود هستید. در شرایط این روزهای بازار ایران که با وجود افزایش تنوع محصولات، برچسب‌های قیمتی خودروهای عرضه شده کمی غیرمعقول و بالاتر از نرخ‌های جهانی هستند، دو گزینه کلی یعنی انتخاب خودروهای کراس اوور فشرده یا سدان‌های فشرده پیش روی شما قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۹۴۳۷۶۴
انتخاب یک سواری لوکس با قیمت مناسب

خودروهایی که برای همین خانواده‌های کم جمعیت طراحی شده‌اند و با وجود پیشرانه‌های بهینه و معقول، شرایط دینامیکی، سواری و همچنین امکانات خوبی را به شما ارائه می‌کنند. اما اگر خودروهای سدان کامپکت (چهار درهای صندوق‌دار فشرده) مد نظر شما باشند، در شرایط فعلی بازار سه گزینه هیوندای النترا، کیا سراتو و همچنین میتسوبیشی لنسر مهم‌ترین خودروهای این بازه قیمتی محسوب می‌شوند. خودروهایی که در بازه قیمتی 120 تا 140 میلیون تومان به بازار عرضه شده‌اند و بازار خوبی نیز دارند.

مقایسه ابعاد و اندازه‌ها

در اینجا سه سدان فشرده با طول تقریبی 4/5 متر را پیش رو داریم که با توجه به قرارگیری در یک کلاس یکسان، از ابعاد مشابهی بهره می‌برند و لذا به نظر می‌رسد فضای داخلی تقریبا هم اندازه‌ای را به شما ارائه می‌کنند. اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم باید گفت لنسر حدود یک سانتی متر از سراتو و چهار سانتی متر از النترا بلند‌تر است؛ اما از فاصله بین دو محور کوتاه‌تری نسبت به رقبای کره‌ای (سراتو و النترا) بهره می‌برد. از این رو به نظر می‌رسد در دو محصول کره‌ای شاهد مدیریت فضای بهتری نسبت به میتسوبیشی ژاپنی باشیم.

بررسی طراحی

در این جمع سه تایی، لنسر با حدود 9 سال قدمت، پیرترین مبارز میدان است که البته به لطف طراحی پخته میتسوبیشی هنوز هم جذابیت گذشته را دارد. لنسر برای سال 2016 دستخوش تغییرات ظاهری یا همان «فیس لیفت» شده است که در نتیجه مدل جدید با چراغ‌ها، سپرها و‌تریم‌های طراحی زیباتر و مدرن‌تری در بازار حضور خواهد داشت. در واقع میتسوبیشی نیز همچون دیگر خودروسازان ژاپنی برای عقب نماندن از قافله رقبای کره‌ای به خود تکانی داده است و این روزها ظواهر مدرن‌تری از خودروسازان این کشور می‌بینیم. در مقابل سراتو و النترا به عنوان برادران دو قلوی کره‌ای با سن و سالی کمتر نسبت به لنسر، هرچند طرحی خاص‌تر و پر زرق و برق‌تر از میتسوبیشی به شما ارائه می‌کنند اما شاید همین اغراق در حجم سازی بدنه محصولات هیوندای و کیا، در دراز مدت موجب تکراری شدن ظاهر خودرو برای مالک شود. النترا و سراتو در فول‌ترین نسخه خود از رینگ‌های اسپرت 17 اینچی آلیاژی بهره می‌برند اما در لنسر 1/8 از یک سایز بزرگ‌تر یعنی رینگ‌های 18 اینچی استفاده شده است. در واقع باید گفت لنسر در دو نسخه 1/8 و 1/6 به بازار ایران عرضه می‌شود و هر یک از آنها گستره امکانات رفاهی و جزئیات ظاهری متفاوتی دارند که در این مطلب نمونه قدرتمندتر یعنی 1/8 لیتری مد نظر ماست.

سیستم‌های روشنایی

لنسر در سیستم روشنایی خود از چراغ‌های جلوی زنون به همراه قابلیت تطبیق نور با پیچ جاده (AFS) و نوربالای زنون، چراغ‌های روشنایی روز LED، سیستم تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور چراغ‌های جلو، روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌ها، مه‌شکن جلو و در نهایت سیستم شست‌و‌شوی چراغ‌های جلو بهره می‌برد. این در حالی است که برادران کره‌ای از کنترل اتوماتیک روشنایی، چراغ‌های زنون و هالوژن، LED دید در روز و... بهره می‌برند.

تجهیزات و امکانات

نمایندگی لنسر در ایران در ابتدا چهار تیپ مختلف امکاناتی برای لنسر در نظر گرفته بود که پس از مدتی تنها یک تیپ، یعنی فول‌ترین نسخه این خودرو به بازار عرضه شد. لنسر 1/8 فول از امکاناتی همچون سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، روکش چرمی صندلی‌ها به همراه گرمکن سرنشینان جلو، سنسور و دوربین دنده عقب، کروز کنترل، سانروف الکتریکی، گرمکن شیشه عقب به همراه تایمر، آینه الکتروکرومیک داخلی، سنسور باران برف پاک‌کن، سیستم ضد سرقت و ایموبلایزر، قابلیت تعویض دنده از پشت فرمان با استفاده از پدال‌های منیزیومی، سیستم صوتی به همراه چهار اسپیکر، دو تیونر، نمایشگر، دکمه‌های کنترل از روی فرمان و بلوتوث برای اتصال به تلفن همراه، قدرت کمکی الکترونیکی فرمان به همراه قابلیت سفت شدن در سرعت‌های بالا، هفت کیسه ایمنی هوا برای سرنشینان جلو، زانوی راننده، جانبی و پرده‌ای و... بهره می‌برد. در مقابل نسل جدید کیا سراتو از سیستم ورود بدون سوئیچ به خودرو همراه با دکمه استارت پیشرانه، سیستم مدیریت پیمایش، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، گرمکن غربیلک فرمان، صفحه کیلومتر سوپرویژن، کروز کنترل، فرمان سه حالته، روکش چرمی صندلی‌ها به همراه گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سنسور پارک جلو و عقب، کروز کنترل، محفظه خنک نگه دارنده، آینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم و تاشوی برقی، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، سیستم صوتی به همراه قابلیت کنترل از روی فرمان و ورودی‌های متفاوت و... بهره می‌برد که لیست غنی‌تری نسبت به لنسر محسوب می‌شود. این در حالی است که در النترا شاهد مواردی همچون سیستم رانندگی بهینه Eco، سنسور پارک عقب و جلو، دوربین دنده عقب با قابلیت نمایش روی آینه مرکزی، سانروف دو حالته الکترونیکی، گرمکن دو حالته صندلی‌های جلو و تک حالته ردیف عقب، سنسور باران، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه به همراه سیستم کنترل کیفیت هوا، گرمکن شیشه‌های جلو و عقب، ِسوئیچ هوشمند به همراه استارت دکمه‌ای و... هستیم. در واقع این گونه می‌توان نتیجه گرفت که این سه خودرو از حیث امکانات رفاهی تقریبا در یک سطح قرار دارند و این در حالی است که برای چنین خودرویی چیزی بیش از این گستره نیاز نخواهید داشت.

مقایسه فضای داخلی و چیدمان

هرچند این سه خودرو بنا بر قوانین نانوشته بازار ایران جزو محصولات لوکس حاضر در میدان رقابت محسوب می‌شوند، اما اگر نیم‌نگاهی به برچسب قیمتی آنها در بازار جهانی داشته باشیم، متوجه خواهیم شد لنسر، النترا و سراتو خودروهایی کاملا اقتصادی هستند که نباید از آنها انتظار لوکس بودن داشت. اما اگر خواسته باشیم کابین و طراحی داخلی این سه خودرو را در کنار هم قرار دهیم باید گفت در جمع حاضر سراتو ساده‌ترین داشبورد، لنسر پخته‌ترین طرح و بهترین ارگونومی و چیدمان و در نهایت النترا مدرن‌ترین شمایل کلی را به شما ارائه می‌کند. همچنین هرچند هر سه خودرو فضای کابینی مشابه به شما ارائه می‌کنند، اما به نظر می‌رسد لنسر مبلمان راحت‌تری نسبت به دو رقیب کره‌ای دارد و در نتیجه شما در پشت فرمان این خودرو تسلط بیشتری به فضای پیرامون دارید. البته جالب است بدانید که کیا موتورز از یک شیشه لچکی کوچک روی ستون بین شیشه جلو و درب‌های جلو بهره گرفته است که در نتیجه دید بهتری از اطراف خودرو در اختیار خواهید داشت.

در بطن ماجرا!

خودروهای فشرده و کامپکت اساسا و اصولا از پیشرانه‌های کم حجم با بازده متوسط و البته مصرف سوخت مناسب بهره می‌برند تا علاوه بر بهره‌گیری از قابلیت‌های فنی خوب، عملکردی بهینه داشته باشند. در واقع همان طور که بالاتر گفته شد، میتسوبیشی لنسر در دو نوع 1800 و 1600 به بازار عرضه شده است که با بهره گیری از 16 سوپاپ و استاندارد آلایندگی یورو5، قادر به تولید نهایت قدرت 140 اسب بخار خواهد بود. همچنین در این خودرو از جعبه دنده ضریب متغیر CVT به همراه امکان تعویض دنده شش سرعته دستی بهره گرفته شده که در نتیجه مصرف سوخت 6/6 لیتر در صد کیلومتر به صورت‌ترکیبی برای این خودرو حاصل خواهد شد. در واقع این جعبه دنده که نسل جدید گیربکس‌های اتوماتیک اقتصادی به شمار می‌رود به لطف بهره‌گیری از فناوری ضریب متغیر، با پایین نگاه داشتن دور موتور تا حد امکان؛ مصرف سوخت خودرو را بشدت کاهش می‌دهد. همچنین لنسر از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و چند تکه عقب بهره می‌برد که ساختار کلی زیربندی موجب افزایش قدرت مانور‌دهی و در اصطلاح «هندلینگ» آن خواهد شد.

هیوندای النترا نیز همچون لنسر از پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ 1/8 لیتری بهره می‌برد که چیزی حدود 148 اسب بخار قدرت به شما ارائه خواهد کرد. همچنین این محصول کره‌ای با 178 نیوتن متر گشتاور ( دو واحد بیشتر از لنسر) و بهره‌گیری از جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک ساده (به جای CVT)، صفر تا صد را تقریبا یک ثانیه زودتر از لنسر به ثبت می‌رساند. النترا از سیستم تعلیق چهار فنر لول به همراه مک فرسون در جلو و ضربه‌گیرهای گازی بهره می‌برد. به همین خاطر سواری راحتی (با توجه به کلاس) به شما ارائه می‌کند. اما توجه داشته باشید قابلیت فرمان‌پذیری و هندلینگ این خودرو به هیچ وجه در حد و اندازه لنسر نیست.

اما سراتو با پیشرانه 2000 سی‌سی خود، قدرتمندترین عضو این گروه سه‌گانه است. این خودرو با بهره‌گیری از پیشرانه چهار سیلندر خطی 16 سوپاپ 2/0 لیتری، 158 اسب بخار قدرت و گشتاور 194 نیوتن متری را به شما ارائه می‌کند و مصرف سوخت آن فقط یک لیتر از دو رقیب 1/8 لیتری بالاتر است. سراتو با بهره‌گیری از جعبه دنده شش سرعته مشابه نمونه مورد استفاده در النترا، صفر تا صد را حدود نیم ثانیه سریع‌تر از برادران دو قلوی خود به ثبت می‌رساند و از سیستم تعلیقی مشابه النترا بهره می‌برد. همچنین باید گفت النترا از حیث سیستم‌های‌ترمز و پایداری یک سر و گردن بالاتر از سراتو قرار دارد و این در حالی است که میتسوبیشی نیز امکانات فنی خوبی برای هدایت بهتر خودرو به راننده ارائه می‌کند.

معید حمیدی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سرباز
-
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
۰
۰
ای كاش یه مطلب هم درباره خودروهای لوكس زیر 30 میلیون تومان میگذاشتید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها