رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد:

شتاب در ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه بوشهر

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه صنعت هسته ای تبدیل به یک نماد همکاری استراتژیک بین دو کشور روسیه و ایران شده است، گفت: روابط ایران و روسیه یک روابط راهبردی و همواره رو به گسترش است.
کد خبر: ۹۴۳۷۴۱
صنعت هسته‌ای نماد همکاری استراتژیک بین ایران و روسیه است

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، علی‌اکبر صالحی در کنفرانس خبری مشترک با سرگی کرینکو، اظهار داشت: امروز شاهد آغاز فعالیت اجرایی احداث دو واحد جدید نیروگاهی هستیم. امروز روز سرنوشت سازی است.

وی با بیان اینکه صنعت هسته ای تبدیل به یک نماد همکاری استراتژیک بین دو کشور روسیه و ایران شده است، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ایران مستقل در کنار روسیه مقتدر می توانند کارهای بزرگی انجام دهند و همانطور که رئیس جمهور هم بارها تاکید داشتند در رویکرد جدید تعاملات بین المللی روسیه در مقدمه همه کشورها قرار دارد خوشبختانه در سال جاری شاهد ارتقای بیش از ۷۰ درصد تبادلات تجاری بودیم.

صالحی گفت: امیدواریم همین شتاب را حفظ کنیم چراکه روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه یک روابط راهبردی و همواره رو به گسترش است.

سرگئی کرینکو هم در این نشست خبری افزود: امروز دو جشن داریم، جشن اول ما تحویل نهایی و قطعی واحد یکم نیروگاه بوشهر است.

وی گفت: واحد اول بوشهر دهها سال قبل با طرح آلمانی شروع شد سال‌های متمادی متوقف ماند حتی مورد حملات موشکی قرار گرفت، هیچ کس این اراده را به خرج نداد طرح قدیمی دارای مشکلات را شروع کرده و به سرانجام برساند ولی همکاران روسی و ایرانی توانستند کار ناممکن را ممکن کنند.

رئیس روس اتم ادامه داد: بی جهت نبود این پروژه در ۲۰۱۵ جزو موفق ترین ها در صنعت هسته ای دنیا معرفی شد وجشن دوم امروز ما شروع احداث واحدهای ۲ و ۳ در این جا هست.

وی تصریح کرد: فرمایشات آقای صالحی مورد تایید بنده هم هست و حکایت از همکاری استراتژیک ما می کند ما بین دو دولت برای ساخت هشت بلوک توافق داریم.

کرینکو ادامه داد: امروز کار آغاز ساخت فاز دوم و سوم را شروع می کنیم، این از پیشرفته ترین بلوک های معاصر نسل تری پلاس هستند، الزامات بعد از فوکوشیما را پاس می کنند ضمن اینکه تکنولوژی فرایند مورد استفاده در بلوک تست شده مرجع مطمئنی هم دارد و دارای آخرین گواهی نامه ایمنی غربی و الزامات آژانس هست.

رئیس روس اتم با بیان اینکه بلوک های مرجع این دو بلوک در بوشهر ساخته خواهد شد، ادامه داد: یک امر مهم و قابل توجه این است که سهم مشارکت متخصصین ایرانی در این پروژه رو به افزایش خواهد بود. ایرانی ها در ساخت بلوک اول تجربه بسیار خوبی کسب کردند و آقای صالحی هم به درستی فرمودند همکاری ما محدود به ساخت عملیات نیروگاهی نمی شود.

وی افزود: ما اطمینان داریم واحدهای بعدی نیروگاه بوشهر سمبل های خوبی از استفاده صلح آمیز اتمی و همکاری استراتژیک بین کشورهایمان خواهد بود.

در ادامه مراسم صالحی گفت: هر واحد نیروگاهی هزار مگاوات معادل ۱۱ میلیون بشکه نفت صرفه جویی دارد اگر نفت را چهل یا پنجاه دلار در نظر بگیرید خود این ۴۴۰ میلیون دلار در سال، بدون در نظر گرفتن سرمایه گذاری اولیه، هزینه اداره نیروگاه خیلی کمتر از این ۴۴۰ میلیون دلار است، ضمن اینکه از نظر زیست محیطی از انتشار هفت میلیون تن گازهای گلخانه ای جلوگیری می کند که اگر این سه نیروگاه روزی با هم کار کنند سالانه ۳۳ میلیون بشکه نفت می توانیم صرفه جویی کنیم که این رقم بالایی است.

کرینکو در ادامه این نشست در خصوص فعالیت های دو جانبه اظهار داشت: ما با ایران تفاهم نامه داریم و در چهارچوب آن تلاش مان این است که انتقال تکنولوژی و تجربیات به متخصصین و شرکتهای ایرانی اتفاق بیفتد؛ البته این هدف کار بزرگی است که باید انجام می شود.

صالحی هم در خصوص همکاری های دو جانبه میان ایران و روسیه گفت: همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه در چهارچوب مقررات بین الملی ان پی تی و اساسنامه آژانس است و این همکاری ها صرفا در جهت استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای است بنابر این نمی تواند منشاء نگرانی برای کسی باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ما بارها به کشورهای دیگر بخصوص حاشیه خلیج فارس اعلام کردیم که آمادگی داریم با تجربه مهندسین ایرانی کمیته مشترک علمی با متخصصین کشورهای حوزه خلیج فارس در صنصعت هسته ای داشته باشیم تا مسائل ایمنی و امنیتی را توامان با هم مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

صالحی در پاسخ به این سوال که نیروگاه های جدید چه تاثیری در منطقه خواهد داشت گفت: در خصوص اهمیت اقتصادی دو نیروگاه جدید در معیشت مردم استان بوشهر و استان های همجوار قرار است ۲۰۰ هزار متر مکعب آب شیرین تولید شود که نیاز شهر بوشهر ۵۰ الی ۶۰ هزار متر مکعب است و ۲۰۰ هزار متر مکعب اثرات خوبی در مسائل اقتصادی معیشتی مردم خواهد داشت. فعالیت های گسترده ای در منطقه وجود دارد که به انرژی نیاز دارد. این موضوع اطمینان بخشی در تامین برق برای صنایع مختلف استان ایجاد می کند.

کرینکو در پاسخ به این سوال که در صورت تغییرات سیاسی، چقدر روسیه به تعهد خود در ده سال اینده پایبند است و آن را به سرانجام می رساند، گفت: فکر می کنم بعد از اینکه ما مشترکا توانستیم واحد اول را به سرانجام برسانیم چنین سوالی نباید در ذهن خطور کند. روسیه و روس اتم همیشه تعهدات خود را تمام و کمال انجام می دهند و این موضوع را در ساخت واحد اول به اثبات رساندیم. می دانیم مخالفتهای زیادی بود خیلی ها مخالف این طرح بودند و ما مشکلات مصنوعی و واقعی زیادی در این پروژه داشتیم ولی امروز به صورت موفق بهره برداری می شود. هیچ شکی نداریم در اینجا نه یک واحد بلکه سه واحد وجود خواهد داشت.

رئیس روس اتم در پاسخ به این سوال که واحد اول ویژگی هایی منحصر به فرد داشت و ایمنی یک اصل مهمی است در اعلام اینکه واحد ایمن است. واحد دوم از نظر شما چه ویژگی هایی خواهد داشت؟ اظهار داشت: برای پاسخ به این سوال این طور جواب می دهم که یک نیروگاه باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا ایمنی داشته باشد مورد اول داشتن سیستم های passive (سیستم‌های غیرفعال بدون نیاز به برق) برای سیستم های ایمنی است. سیستم passive سیستمی است که عملکرداش به عملکرد پرسنل متکی نیست و اگر اپراتور اشتباه عمل کند خودش درست عمل خواهد کرد. سه مثال می آورم مثل با سیستم دوگانه کره فلزی در برابر همه اتفاقات از جمله در مقابل طوفان، زلزله و ... مقاومت دارد.

وی ادامه داد: مثال دوم سیستم passive انتقال حرارت است، یعنی حتی اگر بوشهر در شرایط فوکوشیما قرار بگیرد آن حوادث در بوشهر اتفاق نخواهد افتاد.

کرینکو افزود: یک سیستم دیگر که طرح جدید و ویژه روسی است تله بخار ذوب است که بالای قلب راکتور قرار می گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها