با وجود پیشینه طولانی فرهنگ و هنر در کرمان، این استان از فرسودگی و کمبود شدید سالن نمایش رنج می‌برد

نمایش «آه و حسرت» بر‌صحنه هنر کرمان

کمبود سالن‌های نمایش در کرمان و شهرهای مختلف این استان در حالی به یکی از مشکلات اصلی این هنر تبدیل شده است که بار مالی زیادی را نیز روی دوش هنرمندان جوان و پیشکسوت این دیار تحمیل کرده، چراکه مجبورند برای تمرین و اجرای خود به اجاره محلی مناسب اقدام کنند.
کد خبر: ۹۴۳۰۹۹
نمایش «آه و حسرت» بر‌صحنه هنر کرمان

به گزارش جام‌جم، حدود دو سال پیش بود که استاندار کرمان یک تفاهم‌نامه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضا رساند که براساس آن 9 سالن نمایش در شهرهای کرمان، رفسنجان، سیرجان، بم، بافت، انار، قله گتج و کرمان توسط شهرداری ساخته شود و وزارت ارشاد آنها را تجهیز کند، اما اکنون پس از گذشت دو سال از انعقاد آن تفاهم‌نامه، فقط ساخت سالن نمایش شهر زرند از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار بوده و در شهرهایی همچون کرمان هیچ اقدامی برای ساخت سالن‌هایی که قرار بود ساخته شود، صورت نگرفته است.

این در حالی است که تالار عماد و سالن نمایش کانون هنر نیز به عنوان تنها مراکز نمایش دولتی شهر کرمان از حدود دو سال پیش به دلیل ترک‌های کف تالار عماد و خطر نشست زمین تعطیل شده و در حال مرمت و بازسازی است. این شرایط باعث شده هنرمندان تئاتر مکان رایگان و مناسبی برای تمرین و اجرا نداشته باشند. از سوی دیگر عملیات پروژه تالار بزرگ کرمان که دارای سالن‌های تخصصی اجرای نمایش و موسیقی است با 85درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل مشکلات اعتباری هنوز به اتمام نرسیده است، در حالی که بهره برداری از آن کمک قابل توجهی به رفع مشکلات سخت‌افزاری تئاتر در شهر کرمان می‌کند.

افت شدید تماشاگر تئاتر در کرمان

علی صمصامی، بازیگر جوان تئاتر که سابقه ایفای نقش در فیلم‌های سینمایی شیار 143 درجه و مرادو را در کارنامه هنری خود دارد، در این باره به جام‌جم می‌گوید: از دو سال پیش و با تعطیل شدن سالن عماد و سالن نمایش کانون هنر به دلیل نشست زمین و تعمیرات، تئاتری‌ها به سمت اجرای تئاتر در سالن‌های خصوصی رفتند که نه‌تنها هزینه بر است که این دو سالن هم پاسخگوی این حجم از کار نیست و این مسائل باعث افت تماشاگر شده است.

وی تصریح می‌کند این مشکلات باعث شده استقبال چندانی هم از اجراهای انجام شده، صورت نگیرد و به دنبال آن هزینه‌های اجرای تئاتر هم تامین نشود تا بسیاری از بازیگران تئاتر برای تامین هزینه‌های خود به شغل‌های دیگری روی بیاورند.

فرشته بوستان، دیگر هنرمند جوان کرمانی هم که 15 سال سابقه کار تئاتر دارد با اشاره به تعطیلی سالن کانون هنر کرمان به عنوان اصلی‌ترین مکانی که هنرمندان کرمانی دور هم جمع می‌شدند، به جام‌جم می‌گوید: گروه‌های نمایشی اکنون برای تمرین باید هزینه سالن‌های خصوصی را بپردازند که همان‌ها هم کیفیت مناسبی ندارند و به همین دلیل خیلی از گروه‌ها کار نمی‌کنند.

روایت وارونه ارشاد کرمان

هنرمندان جوان تئاتر کرمان در حالی نبود سالن نمایش استاندارد، نبود تماشاچی و جبران نشدن هزینه‌های اجرای نمایش از طریق بلیت فروشی را ازجمله مشکلات خود عنوان می‌کنند که محمدرضا قدس‌ولی، کارگردان سرشناس تئاتر کرمان معتقد است: تئاتر در حالی یک شاخصه فرهنگی است که متاسفانه در جامعه ما فرهنگ به عنوان یک ضرورت تلقی نمی‌شود و در سبد کالای خانوارها وجود ندارد. شاید به همین دلیل است که عزم و همتی هم از سوی مسئولان برای رفع مشکلات متعدد آن مشاهده نمی‌شود.

وی با اشاره به این که بخش خصوصی هم تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در این بخش ندارد، می‌افزاید: کارخانه‌های بزرگی در کرمان وجود دارد که برای ورزش هزینه‌های بالایی می‌کنند، اما برای هنر و تئاتر اهمیت قائل نیستند.

در شرایطی که هنرمندان تئاتر کرمان از کمبودها و مشکلات این هنر انتقاد می‌کنند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در روایتی وارونه، از جایگاه ویژه تئاتر در استان کرمان می‌گوید و یادآور می‌شود: کرمان از نظر آمار سالن‌های نمایش جزو پنج استان برتر کشور است.

محمدرضا علیزاده با اشاره به وجود 14سالن نمایش در استان، تصریح می‌کند: دفاتر و نمایندگی‌هایی در سطح استان برای شکل‌گیری گروه‌های نمایشی و انجمن‌ها راه‌اندازی شده است و حمایت‌های دولت از طریق این انجمن‌ها صورت می‌گیرد.

حال شهرستان‌های کرمان بدتر از مرکز

در شهرستان‌های استان کرمان همچون مرکز استان، هنر تئاتر روزهای خوبی ندارد و هنرمندان این عرصه با مشکلات زیادی مواجه هستند. شهرستان زرند یکی از شهرستان‌هایی است که نه‌تنها سالن نمایش استاندارد در آن وجود ندارد، بلکه تنها سینمای این شهر هم از سال‌ها پیش تعطیل شده است.

مریم اسلامی، بازیگر جوان تئاتر زرند، نبود تماشاچی را مشکل اصلی تئاتر در این شهرستان عنوان می‌کند و با اشاره به لزوم فرهنگسازی در این زمینه می‌گوید: نبود سینما باعث شده مردم از صحنه نمایش و تئاتر هم دور شوند و دیگر تمایلی به تماشای این هنر نداشته باشند.

وی در عین حال می‌افزاید: به همت شهرداری زرند یک سالن نمایش مجهز از سال پیش در این شهرستان در حال ساخت است که در صورت تکمیل و بهره‌برداری، باعث ایجاد انگیزه بین هنرمندان تئاتر زرند خواهد شد.

حکمت قاسم خانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها