رئیس سازمان حج و زیارت گفت: زائرانی که برای حج عمره ودیعه‌گذاری کرده بودند می‌توانند تا سقف یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای سفر عتبات تسهیلات دریافت کنند.
کد خبر: ۹۴۱۴۰۷
تسهیلات ۱.۵ میلیون تومانی سفر به عتبات به ودیعه‌گذاران حج عمره

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، سعید اوحدی بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به استقبال انجام‌شده تاکنون که بیش از سه ماه به موسم اربعین حسینی باقی‌مانده، انتظار می‌رود ثبت‌نام مردم به مرز 2 میلیون نفر برسد.

اوحدی خاطرنشان کرد: این سامانه به آدرس اینترنتی www.samah.haj.ir در طول 24 ساعت شبانه‌روز تا 25 آبان ماه آماده ثبت‌نام مشتاقان اعزام به عتبات عالیات است.

رئیس سازمان حج و زیارت در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت غیرقانونی آزاد برها برای اعزام زائران به عتبات عالیات سخن به میان آورد و گفت: آزادبرها مجموعه‌هایی هستند که از اشتیاق و احساس پاک مردم سوءاستفاده کرده و با تبلیغاتی که واقعیت ندارد زائران را راهی عتبات عالیات می‌کنند و درنهایت، هم خودشان و زائران و هم سازمان حج و زیارت را با مشکل مواجه می‌کنند.

اوحدی تصریح کرد: این مجموعه‌های غیرقانونی در هنگام ثبت‌نام هزینه کمتری اخذ می‌کنند اما در حین سفر به بهانه‌های مختلف از زائران مبالغی دریافت می‌کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت با تأکید بر اینکه زائران از مراجع قانونی برای اعزام به عراق استفاده کنند اظهار داشت: صرفاً سازمان حج و زیارت است که زائران را بیمه کرده، قرارداد تأمین امنیت با دولت عراق داشته و خدمات درمانی به زائران ارائه می‌دهد. آزاد برها هیچ‌گونه تعهدی در این موضوعات ندارند که درنهایت سبب ایجاد مشکلات برای زائران می‌شود.

اوحدی همچنین درباره اعزام دانشجویان و دانش‌آموزان به عتبات عالیات گفت: با یکی از بانک‌ها قراردادی منعقدشده که به این قشر از افراد جامعه یک‌میلیون تومان وام با سود بسیار پایین بدهد.

وی افزود: زائرانی که برای حج عمره ودیعه‌گذاری کرده بودند می‌توانند تا سقف یک‌میلیون و 500 هزار تومان برای سفر عتبات تسهیلات دریافت کنند.

اوحدی در باره دیه شهدای منا نیزافزود: دولت آل سعود تاکنون به علت کارشکنی‌هایش دیه شهدا و مجروحان هیچ کشوری را پرداخت نکرده است.

وی گفت: وزارت امور خارجه مسئول پیگیری حق‌وحقوق زائران مجروح یا خانواده شهدای مناست و امیدواریم طی این روزها که ایام حج تمتع است وزارت امور خارجه گزارش خود درباره پیگیری حقوقی بی‌کفایتی عربستان را اعلام کند.

وی با تأکید بر اینکه سازمان حج و زیارت نیز بر اساس وظایف خود پیگیر حق‌وحقوق زائران ایرانی است افزود: تاکنون 410 وکالت‌نامه از خانواده شهدای منا به کارشناسان وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت ارسال‌شده تا در مجامع بین‌المللی طرح شکایت شود و مستندات، فیلم‌ها و مصاحبه‌ها با شاهدان این حادثه به‌منظور پیگیری این موضوع در مجامع بین‌المللی نیز موجود است.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین درباره پیکر شهید غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق کشورمان در لبنان که در حادثه منا حضور داشت نیز گفت: دولت عربستان در برهه‌ای از زمان به‌طور اشتباه بدون مجوز و رضایت خانواده‌ها پیکر 79 شهید این حادثه را دفن کرد که پیکر شهید رکن‌آبادی جزو آن‌ها بود.

اوحدی افزود: برای شناسایی پیکر این شهید، دختر و برادر این سفیر باسابقه کشورمان به عربستان اعزام شدند و پیکر این شهید پس از شناسایی به کشور ارسال شد. پزشکی قانونی نیز پیگیر علت فوت این دیپلمات سابق کشورمان بود که پاسخ این سؤال نزد آن‌هاست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای پیگیری علت وقوع فاجعه منا اظهار داشت: تشکیل کمیته حقیقت‌یاب خواسته نظام بود که باید با حضور نماینده کشورهای مختلف انجام شود. اما کشور عربستان در این موضوع نه‌تنها همکاری نمی‌کند بلکه کارشکنی هم می‌کند.

اوحدی تصریح کرد: این در حالی است که دولت آل سعود باید پاسخگو باشد که چرا حاضر نیست بپذیرد بیش از 6 هزار نفر در حادثه منا جان باختند و هنوز بر جان باختن 700 نفر تأکید دارند؛ چرا از کشورها دنیا عذرخواهی نمی‌کند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: با خود در سازمان عهد بسته‌ایم که پیگیری امور شهدای منا را فدای هیچ موضوعی نکنیم. عهد کرده‌ایم تا نگذاریم این حادثه به فراموشی سپرده شود. به همین دلیل با دقت و تأکید بسیار پیگیر موضوعات هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها