همواره یکی از دغدغه‌های مسئولانِ دست‌اندرکار ساختمان‌سازی، کیفیت احداث بناست. ایـن موضـوع از ابتـدای شروع عملیات اجرایی تا پایان کار از اهمیت ویژه‌ای به لحاظ اصول ایمنی و همچنـین رعایـت مفـاد مقـررات ملـی ساختمان برخوردار است، اما به‌رغم دغدغه‌های موجود در کل کشور و شهر آبادان، ساختمان‌هایی با کیفیت قابل قبول احداث نمی‌شوند و لذا علاوه بر مشکلات کوتاه‌مدت، عمر مفید ساختمان کاهش یافته و باعث هدررفت سرمایه‌های ملی می‌شود.
کد خبر: ۹۴۰۵۹۳
پیشنهادی برای ارتقای کیفیت ساختمان‌سازی در آبادان

برای جلوگیری از این معضل، علاوه بر این‌که بایستی ساختمان‌ها توسط افراد دارای تخصص احداث شوند، رشد کیفی ساختمان‌سازی، مسـتلزم نظارت کافی است. با این حال در بخش نظارت، دو حلقه مفقوده وجود دارد که «یکی نبود ناظر مقیم و دیگری نبود مجری ذی‌صلاح» است، اهمیت موضوع به حدی است که اولین همایش نظارت کارگـاهی توسط وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی کشور در استان یزد در خرداد 1395 در جهت اجرایی شدن یکی از حلقه‌های مفقوده که همانا به‌کارگیری یک مهندس مقیم در کارگاه‌های ساختمانی است، برگزار شد.

در این راستا و براساس رویه موجود، شهرداری‌ها از جمله شهرداری آبادان در زمان صدور پروانه ساختمان، برگ تعهد نظارت را که در یکی از دفترخانـه‌های اسناد رسمی به ثبت و امضای مالک و مهندس ناظر رسیده، اخذ می‌کند. شهرداری همچنین در ظهر برگه تعهد نظارت، از مالک تعهددیگری می‌گیرد مبنی بر این‌که وی متعهد می‌شود شخصی را که دارای اطلاعـات فنـی از ساختمان‌سازی و همچنین مقررات ایمنی و حفاظت کارگاه است، به عنوان مسئول کارگاه معرفی کند.

اما متاسفانه با وجود اخذ این تعهد از مالکان، تاکنون هیچ‌گونه توجهی به اجرایی کردن آن نشده است. به منظور حل این مشکل می‌توان پیشنهاد کرد که مناطق سه‌گانه شهرداری آبادان صدور پروانه ساختمان را صرفا در قبال ارائه قرارداد میان مالک و سرپرست ذی‌صلاح کارگاه ماذون صادر کند. برای جلوگیری از مشکلات بعدی و در جهت یکسان‌سازی و ایجاد شـفافیت، قرارداد نمونه تنظیم و به نحو مقتضی در دسترسی عموم قرار گیرد. پس از ابلاغ این ضوابط نیز سازمان نظام مهندسی آبادان موظف خواهد شد یک بانک اطلاعاتی از افراد واجد شرایط تهیه کند و مالکان صرفا با افرادی که در بانک اطلاعاتی نظام مهندسی آبادان نام‌نویسی شده‌اند، قرارداد منعقد کنند. این طرح در صورت اجرا دو جنبه بسیار حائزاهمیت دارد: «اشتغال‌زایی جوانان دارای تخصص و نیز جلوگیری از رکود اقتصاد ملی»، چراکه طرح مذکور باعث جـذب بسـیاری از مهندسان جوان شده و می‌تواند فرصت ورود به بازار کار را برایشان فراهم و از سوی دیگر صنعت ساختمان‌سازی آبادان را از حضور افراد غیرحرفه‌ای پالایش کند.

دکتر حمید حنظل عیدانی

عضو شورای شهر آبادان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نوذر
-
۰۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
۰
۰
جناب دكتر حق با شماست ولی كتابچه ی كد ساخت ساختمان استاندارد بر اساس تقسیم بندی آب و هوا و نوع زمین مناطق مختلف كشور به صورت یك مرجع مطمئن باید تدوین شود كه حتی كلیه ی مصالح استاندارد بر همین اساس معرفی شود تا همان مهندس یا مجری كه مدرك ساختمان سازی را از مرجع ساخت و ساز دریافت میكند بتواند بر اساس آن كار كند. در ضمن همین كتاب كد هر از چند سالی باید توسط شورایی ذی صلاح به روز رسانی شود. تمام مجریان و پیمانكاران هم باید از اتحادیه ی خود گواهینامه ی تخصص دریافت كنند( البته نه با هزینه های گزاف) و گواهینامه شان هر 2 یا سه سال با گذراندن دوره های جدید تخصصی تمدید گردد تا دیگر افراد غیر متخصص یا مجریان قدیمی بدون تكنولوژی روز نتوانند ساختمان را اجرا نمایند..مهمترین قسمتها پس از استحكام بنا هم قسمت تاسیسات ساختمان ( لوله كشی ها ,برق و آب و گاز و تلفن و اینترنت و كامپیوتر ) و سپس پنجره ها و عایق های ساختمانی است كه عمر ساختمانهای ما را میتواند بلندتر گرداند. البته نازك كاری ها و استفاده از مصالح و لوازم مرغوب هم عمر ساختمان را افزایش میدهد. تمامی اینگونه تمهیدات هم به عهده ی وزارت مسكن و شهرسازی و اجرای شهرداریهای سراسر كشور است. متاسفانه در طی سالهای بعد از انقلاب وزارت مسكن و شهرسازی این كار بسیار مهم را انجام نداده است.( در زمینه ی سیاست گذاری و ایجاد اینگونه زیر ساختها اصولاچه كار انجام داده. است؟؟؟؟)

نیازمندی ها