به بهانه سالروز درگذشت چه گوارا در گفت‌وگوی جام جم آنلاین با دکتر فیاض مطرح شد؛

در معرفی «چه»های ایرانی ناتوان بوده‌ایم

رئیس پارلمان ترکیه:

چه گوارا آدم کش و راهزن بود

رئیس پارلمان ترکیه خواهان حذف تصاویر "ارنستو چه گوارا" از لباسهای جوانان این کشور شد .
کد خبر: ۹۳۹۳۷۱
چه گوارا آدم کش و راهزن بود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه خبری العالم، روزنامه "زمان" ترکیه به نقل از این رهبر حزب حاکم عدالت و توسعه خاطرنشان کرد: "چه گوارا آدم کش است. او که در سن 39 سالگی کشته شد، در عملیات کشتار افراد شرکت داشت. نباید عکس یک راهزن در کوبا، بولیوی و آمریکای جنوبی بر سینه فرزندان ما باشد".

سخنان قهرمان که چه گوارا را راهزن توصیف کرده است، موجی از واکنش های خشمگینانه را درشبکه های اجتماعی به دنبال داشت.

"ولی اغبابا" معاون رئیس حزب مردمی جمهوری خواه در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتراز قهرمان به خاطر راه زن توصیف کردن چه گوارا انتقاد کرد.

"ادریس بالوکان" رئیس فراکسیون حزب دموکراتیک خلق نیز خطاب به رییس پارلمان ترکیه گفت: "احتیاط کن؛ تاریخ از مدتها پیش افرادی را که چه گوارا را راهزن معرفی کردند، لعنت کرده است".

نام کامل او چه گوارا «ارنستو چه گوارا دلاسرنا» است و «چه» لقبی است که کوبایی‌ها به او به عنوان احترام به یک مرد مبارز دادند. وی پزشک، چریک، سیاست‌مدار، نظریه‌پرداز جنگی و انقلابی مارکسیست، از چهره های مشهور مبارزه با امپریالیسم و یکی از شخصیت‌های اصلی انقلاب کوبا بود.

ملیت او در اصل آرژانتینی است، او در ۱۴ ژوئن ۱۹۲۸ در «روزاریو»، دومین شهر مهم و بزرگ آرژانتین به دنیا آمد، خانواده‌ او "اسپانیایی – ایرلندی" تبار و با گرایشات به اصطلاح «چپ» شناخته می شدند. او پس از اتمام تحصیل در رشته پزشکی (1953) و در دانشگاه بوئنوس آیرس، به امریکا رفت و سفرهای خود را آغاز کرد.

شخصیت‌هایی چون فیدل کاسترو و نلسون ماندلا، او را یک قهرمان خواندند و کوبایی‌ها او را "قهرمان ملی کوبا" می نامند. ژان پل سارتر نیز او را "اندیشمند" نامیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
محمود
-
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
۱
۰
درست گفته چگوآرا فقط یه كمونیست خدانشناس و تروریستی بیش نبود كه فقط برای قیافه نوستالوژی كه داشت بعنوان عكس دكور روی پیرهن و دیوار استفاده میشد اونم دورانش تموم شد .
دانشجوی ایرانی
-
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
سواد سیاسی ات خیلی پایین است و از لحاظ سطح فكر خیلی ابتدایی هستی .
خوب است وقتی كسی در مورد چیزی اطلاع ندارد از اظهار نظر كردن بیخود صرفنظر كند . سكوت طلا است و حرف زدن نقره . برو بجای اظهار نظر كردن های بیهوده , مطالعه كن
ایرانی
-
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
۱
۱
چه گوارا , چه گوارا , ما همه سرباز توئیم - همه با هم بلند چه گوارا , چه گوارا , ما همه سرباز توئیم .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها