مدیرعامل انجمن حمایت از یوزپلنگ ایرانی گفت:وضع یوزپلنگ ایرانی بسیار نگران کننده است و درآستانه انقراض قرار دارد.
کد خبر: ۹۳۸۹۱۶
یوز پلنگ ایرانی در یک قدمی انقراض

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مرتضی اسلامی دهکرد به مناسبت دهمین مراسم گرامیداشت روز ملی یوزپلنگ ایرانی در جمع خبرنگاران افزود: برخلاف آن چیزی که فکر می کنند وضع یوزپلنگ ایرانی بسیار نگران کننده است.

وی ادامه داد: از سالیان گذشته گزارش های مختلفی برای جمعیت یوز ایرانی گرفته شده که قابل قیاس با دوران قبل نیست چرا که تعداد آن ها کمتر شده است.

مدیرعامل انجمن حمایت از یوزپلنگ ایرانی افزود: از سال 90 ، برنامه پایش حمایت از یوزپلنگ ایرانی در حال اجراست که هر دو سال یکبار این پایش صورت می گیرد و بهترین روش استفاده از دوربین های تله ای است.

اسلامی دهکرد گفت: مرحله نخست پایش در سال های 90 و 92 ، مرحله دوم با آزمون های خطا در سال های 93و 94 و مرحله سوم تابستان 95 در حال اجرایی شدن است.

وی ادامه داد: طبق پایش های صورت گرفته در سال های 91 و92 بیست فرد از یوزهای ایرانی که رصد شد 35 درصد جمعیت را یوزهای ماده تشکیل می داد که این بیست فرد جمعیت کل کشور نبود بلکه در همان سال جمعیت کل یوزهای ایرانی بین 40 تا 70 فرد ثبت شده بود.

اسلامی افزود: در سال های 93 و 94 از 23 فرد یوز شناسایی شده ، فقط 4 یوز ماده گزارش شده است.

وی با اشاره به تعداد یوزهای ماده در کل کشور ادامه داد: در حال حاضر در کل کشور دو یوز ماده شناسایی شده و یوز ایرانی یک گام تا انقراض فاصله دارد.

اسلامی با اشاره به زیستگاه های یوزهای ایرانی افزود: زیستگاه های شمالی کشور وضع بهتری نسبت به زیستگاه های جنوبی دارد چرا که در زیستگاه جنوبی استان یزد در سه سال گذشته هیچ زادآوری از یوزها گزارش نشده است.

وی ادامه داد: در زیستگاه شمالی نیز پارسال 7 یوز شناسایی شد که در ابتدای امسال یک قلاده یوز ماده که مادر بزرگ یوزهای جنوب ایران به شمار می رفت در حاشیه جاده کشته شده است.

مدیرعامل انجمن حمایت از یوزپلنگ ایرانی گفت: با این شرایط در سه تا چهار سال آینده قطعاً یوز ایرانی منقرض خواهد شد.

اسلامی دهکرد افزود: فعالیت های زیادی در این سالها برای جلوگیری از انقراض یوز ایرانی شکل گرفته است که اگر این فعالیت وجود نداشت قطعا تاکنون یوزپلنگ ایرانی منقرض شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نرم افزار موبایل
-
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
۰
۰
ماهمه در رابطه با اینده این حیوانات نادر مسئولیم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها