برای بررسی قتل‌های خانوادگی که در کانون خانواده رخ می‌دهد، باید بررسی کنیم چرا تعارض، اختلاف و درگیری میان اعضای خانواده‌ها رخ می‌دهد.
کد خبر: ۹۳۸۷۶۷
مشکلات خانوادگی را با حرف حل کنیم نه با قتل

چرا زوجین با گذشت سال‌ها زندگی با مشکل رو به رو می‌شوند. چرا در خانواده‌ها مشکلات پیش آمده میان زوجین، میان والدین و کودکان یا برعکس حل نمی‌شود.

قتل‌های خانوادگی ریشه در مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، قضایی، رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای و خیلی مسائل دیگر از جمله بیکاری، اعتیاد، بی سوادی، طلاق و... دارد. در قتل‌های خانوادگی به‌طور کلی آنچه را که بیشتر می‌بینیم، همسرکشی یا شوهرکشی است.

از سوی دیگر سه عامل نیز در این میان وجود دارد که یکی مسائل اجتماعی و فرهنگی است و دیگری بررسی وضعیت خشونت کلامی در کشور است؛ چراکه میزان خشونت جاری در زندگی اجتماعی بر الگوی انتخاب ما در رفتارهای فردی اثر دارد. زندگی صنعتی نیز یکی از عوامل اصلی خشونت‌های خانوادگی و ناکامی‌هاست.

نبود تعامل و ارتباط عاطفی و نیز ارتباط کلامی مناسب میان والدین و فرزندان می‌تواند باعث بروز مشکلات در خانواده شود.

همچنین کمبود محبت میان اعضای خانواده و اختلالات روانی و رفتاری در برخی خانواده‌ها که براحتی توسط خانواده قابل تشخیص نیست نیز ممکن است به بروز رفتارهای خشن و عصبی در خانواده منجر شود.

وقتی خانواده‌ها مهارت‌های زندگی را درک نمی‌کنند و قادر نیستند با همفکری مشکلات را حل کنند، تصمیم می‌گیرند عضوی از خانواده را که اغلب پدران هستند، از بین ببرند. شاید این کار را به این دلیل انجام می‌دهند که او را از سر راه بردارند تا به اهداف خود در زندگی‌شان دست یابند یا مال و ثروت او را تصاحب کنند.

در پرونده قتل پدر توسط مادر و پسر شاهد این هستیم که متهمان به جای حل مشکلات خانوادگی، وجدان اخلاقی را زیرپا گذاشته و با اجیر کردن مردی دست به قتل پدر خانواده زده‌اند.

در طول 24 ساعت، مدت زمان مکالمه میان خانواده‌ها در کشورمان 15 تا 17 دقیقه است که این خود زنگ خطری برای خانواده‌هاست.

آموزش مهارت‌های زندگی و اجباری کردن دوره‌های مشاوره قبل از ازدواج نقش موثری در کنترل هیجانات عاطفی و مدیریت خشم و عصبانیت دارد و در درازمدت نیز موجب کاهش رفتاهای خشن خانگی می‌شود.

آگاهی بخشی به خانواده‌ها درخصوص اختلالات روانی راهکار موثری در کاهش قتل‌های خانوادگی است به این شکل که در صورت مشاهده رفتارهای نابهنجار در یک عضو خانواده، به یک مشاور، روان‌شناس یا روانپزشک مراجعه شود تا با اقدامات درمانی، از تشدید آن اختلال پیشگیری شود تا شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم.

محمدرضا دژکام - روان‌شناس و مشاوره خانواده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ناشناس
-
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
۰
۰
احسنت
ناشناس
-
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
۰
۰
كار از این حرفا گذشته

نیازمندی ها