استاندار فارس در آیین افتتاحیه نهمین کنگره بین المللی پیوند اعضا:

بالاترین تعداد پیوند کبد با بهترین کیفیت در شیراز نشان از بی اثر بودن تحریم دارد

دکتر علی اکبر ولایتی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به تشریح چرایی و روند نامگذاری روز 31 اردیبهشت به نام روز "پیوند اعضاء" توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخت.
کد خبر: ۹۳۷۸۱۶
یک میلیون و 800 هزار نفر در کشور کارت اهدای عضو دارند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مفاخر پزشکی تمدن اسلام و ایران از جمله حکیم ابن‌سینا و سید اسمعیل جرجانی در نوشته‌های خود به مسئله انتقال اعضاء اشاره دارند، ولی موضوع پیوند اعضاء به معنی معاصر آن که همان جایگزینی یک عضو با عضوی مشابه است، در طب ایران سابقه ای بیش از 80 سال دارد که پیوند قرنیه بود و توسط شادروان دکتر "شمس" در تهران پایه گذاری شد و سپس این راه توسط شاگردان این استاد برجسته ادامه یافت.
تاکنون در کشور ما ده ها هزار نفر پیوند قرنیه انجام داده اند و به صورت دقیق تر این آمار افزون بر 50 هزار نفر بوده است که رقم قابل توجهی محسوب می شود. علاوه بر پیوند قرنیه ما پیوند کلیه را نیز در سال های اواخر دهه 50 در کشور انجام دادیم که این عمل نیز در شیراز و در بیمارستان نمازی و به دست دکتر دکتر "سنادی زاده" انجام شد که به واقع نقطه عطفی در پیوند اعضای بدن در کشور محسوب می شود.
در آذر ماه سال 1362 ش در بیمارستان شهید مصطفی خمینی در اولین عمل پیوند عضو، کلیه یک برادر به خواهر 21 ساله او پیوند شد و خوشبختانه این پیوند کلیه بدون عارضه بود.
همچنین اولین پیوند موفق روده باریک در چهاردهم اردیبهشت ماه سال 1371 ش توسط دکتر ایرج فاضل در بیمارستان آیت ا... طالقانی انجام شد.

تاریخچه پیوند اعضاء حاصل از مرگ مغزی در ایران به حدود 50 سال پیش باز می‌گردد و همگام با توسعه چشمگیری که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه پیوند کلیه صورت گرفت، متخصصین و مسئولین برای ایجاد زمینه مناسب جهت پذیرش عمومی و کسب مجوز های شرعی و به تبع آن تصویب قوانین لازم در این مسیر تلاش کردند.

هر مورد مرگ مغزی در صورت اهدای عضو در زمان مناسب می‌تواند 6 بیمار را نجات دهد، اما به دلیل آشنا نبودن عموم مردم با مفهوم غیرقابل نجات بودن بیمار مرگ مغزی و رضایت ندادن به اهدای عضو، نه تنها مورد مرگ مغزی فوت می کند بلکه شانس زندگی 6 ایرانی نیازمند به پیوند عضو را با خود به زیر خاک می‌برد.
با توجه به اختیاری بودن اهدای عضو در کشور ما و عدم اجبار و با عنایت به صدور حدود 1 میلیون و 800 هزار کارت اهدای عضو در کشور، خوشبختانه اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی نامگذاری روز 31 اردیبهشت به عنوان "روز ملی پیوند عضو" را تصویب کردند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها