مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: کشورهای بزرگ از بحث هسته‌ای به‌ عنوان بهانه‌ استفاده کردند و به دنبال فلج کردن ایران از طریق اعمال فشار و تحریم بودند.
کد خبر: ۹۳۷۳۸۱
کشورهای بزرگ از بحث هسته‌ای به‌ عنوان بهانه‌ استفاده کردند

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، حمید بعیدی‌نژاد پیش از ظهر امروز در جلسه یادواره شهدای کارمند در کاشان اظهار داشت: قدرت هر کشور بر اساس شاخص‌های نظامی و اقتصادی تعریف می‌شود اما شاخص‌های معنوی علاوه بر شاخص‌های نظامی و اقتصادی، نقش مهمی دارند، ممکن است این شاخصه‌های معنوی با چشم دیده نشوند اما نقش بسیار مهمی را در قدرت هر کشور ایفا می‌کنند.

وی افزود: برکتی که خون شهدا برای کشور ما دارد ممکن است به چشم بسیاری از افراد نیاید، اما یک شاخص بسیار مهم معنوی در قدرت، عزت و کرامت جمهوری اسلامی است.

مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه گفت: اگر بخواهیم تاریخ انقلاب اسلامی را به‌ صورت مادی تحلیل کنیم، در بسیاری از مواقع، دچار مشکل و بن‌بست می‌شویم، قدرت‌های بزرگ جهان به سرکردگی آمریکا که از لحاظ قدرت نظامی و اقتصادی قابل‌ مقایسه با ما نیستند، سعی در مقابله با ملت ایران داشتند اما نتوانستند، تحلیل این موضوع به‌ صورت مادی بسیار مشکل است و قطعاً یکی از عوامل موفقیت ما همین خون شهدا و ایثارگری‌های مردم ما بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در دوره هشت‌ساله دفاع مقدس همه قدرت‌های جهان تلاش کردند با استفاده از فضای جنگ، نگذارند کشور روی پای خود بایستد و کشور ما را با بحران روبرو کنند؛ اما جوانان ایرانی با دست‌ خالی بدون دیدن آموزش نظامی با روحیه ایمان وارد جنگ شدند، رزمندگان ما در دو سال ابتدایی فضای جنگ را عوض کردند و اراده ایمان بر سلاح و تسلیحات پیشرفته را نشان دادند.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ادامه داد: امروز شرایطی پیش‌آمده که همین کشوری که سال‌ها با ایران جنگید و کم‌تر کسی انتظار آشتی بین ما را داشت، امروز محتاج کمک‌های ایران است، نخست‌وزیر عراق رسماً اعلام می‌کند اگر کمک‌های نظامی و مستشاری ایران نبود، عراق در تصرف داعش قرار داشت.

وی عنوان کرد: در ادامه سیاست‌های استکباری، کشورهای بزرگ از بحث هسته‌ای به‌ عنوان بهانه‌ای استفاده کردند و در تلاش برای ایجاد بحرانی برای ما بودند، قطع‌نامه‌هایی که علیه ما یکی پس از دیگری اجرا شد، رسماً برنامه هسته‌ای را تهدیدی علیه صلح اعلام کردند و هر تحریمی می‌توانستند علیه ما وضع کردند.

مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه بیان داشت: هر روز اعلام می‌کردند در مقابله با برنامه هسته‌ای ما همه گزینه‌ها روی میز است و تلاش می‌کردند با ایجاد فضاسازی و وضع تحریم‌ها وارد مقابله نظامی با ایران شوند.

وی تصریح کرد: ما قبل از وضع تحریم‌ها 2.5 میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کردیم، تمام مشتریان نفت ایران را با تهدید و تطمیع از خرید نفت ایران منصرف کردند؛ به‌نحوی‌که با شروع مذاکرات در ژنو، صادرات نفت ایران به حدود 700 هزار بشکه در روز رسیده بود.

بعیدی‌نژاد با اشاره به شرایط صادرات نفت ایران اظهار داشت: در این شرایط فقط 5 کشور از ما نفت خریداری می‌کردند؛ البته با فشاری که روی این کشورها اعمال کرده بودند، نمی‌توانستیم درآمدهای آن را دریافت کنیم و ثانیاً از آن‌ها تعهد گرفته بودند هر 6 ماه 50 درصد خرید خود از ایران را کم کنند. سیاست رسمی آمریکا و کشورهای اروپایی بر این بود که صادرات نفت ایران را به صفر برسانند که اگر این شرایط دو سال ادامه پیدا می‌کرد، این اتفاق می‌افتاد.

وی اضافه کرد: شرایط برای کشور ما با 80 میلیون جمعیت به شکلی رقم خورده بود که صادرات نفت ما از 2.5 میلیون بشکه به 700 هزار بشکه کاهش پیدا کرده بود، درآمد نفتی ما را پرداخت نمی‌کردند و ناچار بودیم به ارز محلی از محصولات کشاورزی و دارویی آن کشور خریداری کنیم. آن‌ها طرحی را پیش می‌بردند تحت عنوان نفت در قبال غذا که قبلاً در مورد عراق پیاده کرده بودند.

مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه در رابطه با طرح ارائه نفت در قبال غذا گفت: بر اساس این طرح کشور عراق برای خرید میخ تابوت هم باید مجوز شورای امنیت را می‌گرفت و قصد داشتند این طرح را برای ما هم پیاده کنند.

وی با اشاره به فشارهای وارده از تحریم‌ها بر ایران گفت: بعد از اعمال این فشارها آن‌ها فکر کردند این فشارها ایران را تسلیم می‌کند. اولین دور مذاکرات ما به‌ طور محرمانه با اجازه رهبری در عمان شروع شد، آن‌ها بعد از این فشارها منتظر موضع ما بودند.

بعیدی‌نژاد اضافه کرد: به پشتوانه قدرت مردم ایران اعلام کردیم اگر دنبال استدلال این هستید که ایران نباید انرژی هسته‌ای داشته باشد، بهتر است مذاکره‌ای را شروع نکنیم، ما به یک شرط حاضر به مذاکره هستیم و آن‌هم به رسمیت شمردن حقوق مسلم ایران است.

مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در حال حاضر به مرحله‌ای از قدرت و عزت رسیده‌ایم که تمام حقوق ما را به رسمیت شمرده‌اند و خود غربی‌ها نیز به قدرت ایران اذعان داشته‌اند و این اتفاق در تاریخ روابط خارجه ما بی‌سابقه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها