به‌دنبال ممنوعیت فعالیت بعضی شرکت‌های پخش فیلم

دکان فروشنده پلمب می‌شود؟

روز گذشته موضوع پخش تیزر تبلیغاتی فیلم‌های درحال اکران از شبکه ماهواره‌ای جم، ابعاد تازه‌تری به خود گرفت. دادستان تهران اعلام کرد هنرمندان و سینماگران ممنوع الفعالیت نشده‌اند، بلکه این ممنوعیت متوجه شرکت‌های پخش کننده فیلم است.
کد خبر: ۹۳۶۸۷۳
دکان فروشنده پلمب می‌شود؟

در این حال دبیر هیات رئیسه شورای عالی تهیه‌کنندگان این موضوع را یک سوءتفاهم می‌داند و مدیرعامل فیلمیران به‌عنوان یکی از شرکت‌های تحریم شده نیز این پرسش را مطرح می‌کند که آیا این تحریم متوجه همه شرکت‌های پخش‌کننده است؟ حال این سوال مطرح است که سرنوشت اکران فیلم‌هایی مانند «فروشنده» که قرار است بزودی این شرکت‌های ممنوع الفعالیت آن را پخش کنند، چه می‌شود؟

به گزارش جام‌جم، روز دوشنبه خبری منتشر شد که براساس آن در پی پخش تیزرهای ماهواره‌ای برخی فیلم‌های در حال اکران، دادستانی طی نامه‌ای به سازمان سینمایی وزارت ارشاد، برخی از سینماگران را که این روزها فیلم بر پرده دارند و تیزر فیلم‌هایشان در شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شده است، ممنوع الفعالیت اعلام کرد.

نشست سینماگران

حبیب ایل‌بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی ابلاغ حکم دادستانی مبنی بر ممنوع‌الفعالیت بودن برخی سینماگران با آنها نشستی را برگزار کرد

نامه رئیس سازمان سینمایی

بعد از این اتفاق حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی در پیامی نوشت: سینمای ایران به عنوان پرچمدار موفق مقابله با تهاجم فرهنگی غرب و نماد جلوگیری از نفوذ، شایسته تقدیر است. یقین دارم این حکم قوه محترم قضاییه با گفت‌وگو حل خواهد شد. سینمای ملی و پرطرفدار ایران هیچ نیازی به کمک شبکه‌های غیر ملی ندارد. این‌که شبکه‌های بیرون از کشور سوار بر موج موفقیت و محبوبیت سینمای ما می‌شوند، ارتباطی به سینماگران ندارد.

ایوبی اضافه کرد: یقین دارم با روشن شدن این مسائل بویژه نقش بی‌بدیل سینماگران ایرانی در تقویت ارزش‌های دینی و ایرانی ـ اسلامی هر سه قوه و همه دلسوزان کشور، سینمای پر افتخار و سینماگران جهادگرمان را مورد ستایش قرار خواهد داد و به وظیفه الهی و ملی خود در تقویت این دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی عمل خواهند کرد. بنابراین مطمئنم این سوء تفاهم بزودی حل و نگرانی‌ها برطرف خواهد شد.

ممنوعیت پخش‌کنندگان

اما روز گذشته ماجرا ابعاد دیگری به خود گرفت و عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران اعلام کرد حسب دستور قضایی بازپرس پرونده، مکاتبه اعلامی با ریاست سازمان امور سینمایی کشور صرفا ناظر بر شرکت‌های پخش‌کننده فیلم‌های سینمایی بوده و هیچ‌گونه ارتباطی با منع‌فعالیت هنرمندان و تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمایی ندارد.

دادستان تهران ضمن تکذیب خبر منع فعالیت هنرمندان و تهیه‌کنندگان، از رسانه‌ها خواست در انتشار اخبار قضایی دقت لازم را به عمل آورند. از آنجا که بنابه اعلام دادستان تهران، این دستور قضایی به جای هنرمندان، متوجه شرکت‌های پخش فیلم یعنی شرکت‌های فیلمیران، نور تابان و پویا فیلم است و این شرکت‌ها ممنوع الفعالیت شده‌اند، آیا باید فاتحه پخش و اکران فیلم‌هایی را که قرار است توسط این شرکت‌ها نمایش داده شوند، خواند؟ از جمله فیلم «فروشنده» تازه ترین ساخته اصغر فرهادی که بعد از نمایش در جشنواره کن قرار است دهم شهریور اکران شود؟ این فیلم بعد از حاشیه‌های فراوان سرانجام موفق شده بود نظر مساعد حوزه هنری را برای اکران در سینماهای این مرکز جلب کند.

سرنوشت مبهم«فروشنده»

علی سرتیپی، مدیرعامل پخش فیلمیران در باره این موضوع به جام‌جم گفت: من اصلا اطلاعات ندارم و هنوز کسی به ما به صورت کتبی و شفاهی چیزی ابلاغ نکرده است.

او درباره تردیدها مبنی بر اکران فیلم فروشنده نیز بیان کرد: حتی اگر این اتفاق بیفتد و شرکت‌ها ممنوع الفعالیت شوند، باز هم این اتفاق شامل گذشته نمی‌شود و مربوط به آینده است. فیلمی که مجوز پخش دارد پخش می‌شود و شامل این ممنوعیت نمی‌شود.

سرتیپی اضافه کرد:‌ این یک سوءتفاهم است. ما هیچ ارتباطی با این شبکه ماهواره‌ای نداشته و هیچ کار غیرقانونی انجام نداده‌ایم. نه سفارش داشته‌ایم و نه پولی گرفته‌ایم. سوءتفاهمی است که ان‌شاءالله رفع می‌شود.

مدیرعامل فیلمیران در پاسخ به این پرسش که شبکه‌های ماهواره‌ای تیزر تبلیغات فیلم را از کجا تهیه می‌کنند، پاسخ داد: از همان ابتدا که تبلیغات فیلم «دراکولا» شروع شد، اعلام کردیم که ما خودمان از این شبکه‌ها شکایت داریم. هم عملشان غیرقانونی است و هم هیچ تاثیری روی فروش ما ندارند. همان روز با فارس مصاحبه و اعتراضم را اعلام کردم.

حوزه هنری هم ممنوع‌الفعالیت است؟

او با بیان این که هنوز ابعاد مختلف این تصمیم برایش مبهم است، ادامه داد: نمی‌دانم آیا همه دفاتر پخش ممنوع‌الفعالیت شده اند یا فقط برخی دفاتر؟ مثلا پخش کننده فیلم «زاپاس» که دفتر پخش آن حوزه هنری است، یا پخش‌کننده فیلم «امکان مینا» یا «دزد و پری» هم شامل این ممنوعیت می‌شوند یا فقط شامل برخی می‌شود؟ آیا انتخابی است؟ اینها باید مشخص شود که این تصمیم بر چه مبنایی گرفته شده است.

سرتیپی با اشاره به گزارش یکی از مجلات که رابط این پخش کننده‌ها با شبکه جم را با جزئیات در ترکیه معرفی کرده بود، گفت: ما آماده هستیم نیروهای قضایی و اطلاعاتی موضوع را برملا کنند تا حقیقت آشکار شود. او تاکید کرد قطعا آمادگی دارد این مسائل آشکار شود و اگر نتیجه، خلاف حرف هایش بود، اشد مجازت برایش درنظر گرفته شود.

این سوءتفاهم است

سیدغلامـرضا موسوی، دبیر هیات رئیسه شورای عالی تهیه‌کنندگان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: اولا بسیاری از این شرکت‌ها کارهایشان انجام شده و تمام آنچه را که باید در طول سال انجام دهند، درباره آن اقدام کرده‌اند.

او اضافه کرد: این سوءتفاهم است و همکاران من نباید هیچ مشکلی داشته باشند. چون در سری جدید که شبکه جم آگهی‌ها را پخش کرد، تهیه کنندگان خودشان تماس گرفتند و اعلام کردند این شبکه تیزرها را از روی سایت‌ها برمی دارد. ما این را به ارشاد هم اعلام کردیم.

موسوی افزود: ‌پخش‌کننده‌ها هم هیچ‌کدام آگهی نداده‌اند. پس همان‌طور که درباره تهیه‌کنندگان سوءتفاهم ایجاد شده بود، درباره پخش‌ها هم خواهد بود و بزودی رفع می‌شود. دوستان پخش‌کننده می‌دانند این کار درست نیست و وقتی بدانند، دست به کار نادرست نمی‌زنند.

دبیر هیات رئیسه شورای عالی تهیه کنندگان درباره سرنوشت اکران فیلم‌هایی مانند «فروشنده» گفت: بازپرس گفته مجوز فعالیت شرکت‌های پخش کننده تا اطلاع ثانوی تمدید نشود. طبعا این شرکت‌ها تا زمانی که مجوز دارند، به فعالیت ادامه می‌دهند. امیدوارم طی روزهای آینده مشکل این پخش‌ها هم حل شود. کافی است قاضی یا بازپرس به این نتیجه برسند که پخش‌کنندگان هم به این شبکه ماهواره‌ای آگهی نداده‌اند. مسئولان اطلاعاتی ما درایت دارند و طبعا اگر اینها آگهی داده باشند می‌توانند صحت و سقم را به قوه قضاییه اعلام کنند. ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید آدم بیگناه تا پای چوبه دار می‌رود، اما بالای دار نمی‌رود.

اظهارات کارگردان

مصطفی کیایی، کارگردان و تهیه‌کننده سینما هم درخصوص قرار گرفتن در فهرست تهیه‌کننده‌های ممنوع‌الفعالیت به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: من هم از رسانه‌ها شنیدم اما این موضوع برایم جای سوال است، چرا که من هیچ سفارش تیزری به شبکه‌های ماهواره‌ای نداده‌ام و فروش فیلمم آن‌قدر بالاست که هیچ نیازی به تبلیغات این شبکه‌ها نیست.

او عنوان کرد: این کار منع قانونی دارد و من به همین دلیل هیچ وقت سفارش تیزر نداده ام. آنها بدون اجازه یک هفته رایگان با پخش یک تیزر بی‌کیفیت، فیلم مرا در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ کردند. من حتی به رسانه‌ ملی هم نامه دادم و رسما اعلام کردم پولی بابت پخش تیزر و سفارش نداده‌ام.

کیایی تصریح کرد: اگر مدرکی وجود دارد که من سفارش تیزر به شبکه‌های ماهواره‌ای داده‌ام، حاضرم به‌صورت دائم ممنوع الفعالیت شوم، اما من خودم به این موضوع اعتراض کردم و راضی نبودم که تیزر «بارکد» پخش شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها