واقعیت این است که برخی سمت‌ها در سینمای ما اصلا با نمونه واقعی و خارجی‌اش همخوانی ندارد؛ حتی مسئولیت‌هایی مثل کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی.
کد خبر: ۹۳۶۷۷۴
نقشه راه فیلم در دست مشاور رسانه‌ای

اصلا آیا برخی تهیه‌کننده‌های سینمای ما همان کاری را می‌کنند که همتایانشان در جایی دیگر انجام می‌دهند؟ ما در سینمای ایران، پدیده‌ای به نام تهیه‌کننده صوری داریم، آیا در سینمای جهان هم چنین چیزی وجود دارد؟ ما اینجا تهیه‌کننده‌هایی داریم که ریالی خرج نمی‌کنند هیچ، بلکه فقط به دلیل کارت تهیه‌کنندگی، برای ساخت فیلم، پول هم می‌گیرند! در حرفه مدیر روابط‌عمومی و مشاور رسانه‌ای هم همین‌طور است، در حالی‌که وقتی این مسئولیت‌ها در سینمای ایران شکل گرفت، طبیعتا معنایی مثل حالا نداشت.

اگر اشتباه نکنم، اولین بار علی معلم در فیلم شوکران، مدیریت روابط‌عمومی را به عهده داشت اما بتدریج معنا، مفهوم و سطح این مسئولیت تغییر کرد و به جایی رسید که افراد هم دوست داشتند آن کار را انجام دهند و هم نه، چون دیگر معنای خوبی نداشت بنابراین اسم دیگری برای آن درست کردند که روابط‌عمومی نباشد، عنوان «مشاور رسانه‌ای» در سینمای ایران این‌طوری به وجود آمد.

اما الان و پس از مدتی، همین عنوان هم به جای این‌که ارتقا پیدا کند و مطابق تعریف واقعی و جهانی‌اش باشد، از روابط‌عمومی فراتر نرفت.

مشاور رسانه‌ای در سطح جهانی، چه در فیلم سینمایی و چه در یک جشنواره، شرح وظایف بزرگی دارد. مثلا خانمی که در جشنواره کن مسئولیت رسانه‌ای را به عهده دارد، برای خودش یک پا امپراتور است، با قدرت عمل می‌کند و رسانه‌های دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما در سینمای ایران، هم از نگاه اهل رسانه و هم از دید اهل سینما، مشاور رسانه‌ای در حد ارسال چند خبر و عکس و هماهنگی برای نشست رسانه‌ای و مصاحبه با بازیگران و کارگردان، باقی مانده و حتی به دلیل عدم شناخت از بیرون و فعالیت ناقص و نادرست برخی در همین سِمَت‌ها، تقلیل پیدا کرده است.

درحالی‌که مشاور رسانه‌ای باید برای ابتدا تا انتهای پروژه، پلان و برنامه‌ریزی و طراحی دقیقی داشته باشد و مهم‌تر از همه این‌که بداند در بحران‌ها چگونه رفتار کند.

به عبارت دیگر نقشه راه یک فیلم، باید در دست مشاور رسانه‌ای باشد. ضمن این‌که نگاه اهل سینما و برخی تهیه‌کننده‌ها به این حرفه، حاشیه‌ای است، در حالی‌که اگر آنها هم نگاه درستی به ماجرای مهم تبلیغات فیلم – که مشاور رسانه‌ای هم بخشی از آن است – داشته باشند، این مسئولیت را به فرد مهم، کاربلد و با دانشی بسپارند و پول خوبی هم به او بدهند، اتفاق مثبتی برای فیلم‌های سینمای ایران خواهد افتاد.

کیوان کثیریان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها