جمعی از مهاجرین افغانستانی ساکن استان کرمان با ارسال نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب خواستار رسیدگی به اجرا نشدن مصوبه ثبت‌نام رایگان دانش‌آموزان مهاجر افغانستانی در این استان شدند.
کد خبر: ۹۳۶۴۷۳
نامه مهاجرین افغانستانی به مقام معظم رهبری

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از فارس، جمعی از فعالان فرهنگی مهاجر افغانستانی طی نامه‌ای به حضرت «آیت الله خامنه‌ای» رهبر انقلاب اسلامی ایران، خواستار رسیدگی به عدم ثبت نام رایگان دانش‌آموزان مهاجر افغانستانی در مدارس استان کرمان شدند.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

محضر مبارک حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران

با سلام و تحیت و عرض ادب

سلام گرم ما را از طرف همه فرزندان و برادران و خواهران مهاجر افغانستانی‌تان در ایران، به ویژه استان کرمان، شهر کریمان پذیرا باشید.

به خاطر داریم که در سال 1384 وقتی به این استان سفر کرده بودید، در مصلای امام علی (ع)، مهاجرین افغانستانی در کنار برادران ایرانی خود به سخنان شما گوش می‌دادند و آرزوی دیدار با شما داشتند؛ اما توفیق دیدار برایشان میسر نشد و همچنان امیدواریم این دیدار برای مهاجرین این خطه از ایران اسلامی نیز فراهم شود.

حضرت آقا، ما جمعی از دانشجویان، فرهنگیان و فعالان مسائل مهاجرین افغانستانی ساکن استان کرمان از حمایت‌های شما از مهاجرین افغانستان بسیار متشکریم. البته این حمایت‌های شما برای ما تازگی ندارد و آن را سال‌ها از شما دیده‌ایم و می‌شناسیم.

همانا نگاه شما، همان نگاه آرمانی پیر جماران و رهبر کبیر ایران اسلامی، امام خمینی (ره) است.

بدون شک دستور و امر شما مبنی بر تکریم و آموزش کودکان افغان که فرمودید: «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل باز بمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند.» از همان نگاه دوراندیشانه نشأت می‌گیرد.

این خبر همه ما را بسیار خوشحال کرد و کودکانی را که هیچ‌گاه خواب مدرسه رفتن را نمی‌دیدند، به زندگی امیدوار ساخت.

پدر مهربان همه مهاجرین افغانستانی، ما شما را نه تنها پرچم‌دار ایران اسلامی، بلکه پرچم‌دار امت و بلاد اسلامی می‌دانیم و به زیستن در فضای جمهوری اسلامی ایران، شکرگزاریم.

در استان کرمان و دیار کریمان، مهاجرین افغانستانی از سوی مسئولان استانی و آموزش و پرورش در تنگنا قرار دارند.

شورای آموزش و پرورش استان با تصویب مصوبه‌ای به شماره 3800/20875/1033 در مورخه 1395/05/04 (پیوست) دانش‌آموزان غیرایرانی را ملزم به پرداخت شهریه کرده است و از ثبت‌نام آنها تا پرداخت کامل این وجوه خودداری می‌کند، در حالی که این امر، مخالف دستور شما و مصوبه (ات52163ه) هیأت وزیران است که در آن به برابری دانش‌آموزان افغانستانی و ایرانی تا سطح دیپلم در پرداخت شهریه تاکید شده است.

ما امیدواریم که با عنایت و توجه حضرتعالی، این مانع برای فرزندان مهاجران برداشته شود.

با تشکر

جمعی از دانشجویان، فرهنگیان، طلاب، سربازان مدافع حرم و فعالین جامعه مهاجر افغانستانی دراستان کرمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۶
عابد
-
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
۰
۰
تو متن اشتباه تایپی دارین ...عدم از قلم افتاده
جمعی از مهاجرین افغانستانی ساكن استان كرمان با ارسال نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب خواستار رسیدگی به اجرا نشدن مصوبه عدم ثبت‌نام رایگان دانش‌آموزان مهاجر افغانستانی در این استان شدند.
یك ایرانی
-
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
۰
۰
متاسفانه در همه ی زمینه ها باید طعم تلخ اشتباه را بچشیم.
روز به روز حضور اتباع عزیز كشور های افغانستان و پاكستان در كشورمان بیشتر شده و همین امر تبعات فراوانی را به همراه خواهد داشت.
در شهرهای كرمان و قم بسیاری از این عزیزان وجود دارند و مسائل همشهری های خودمان به باد فراموشی سپرده شد.
در ده سال آینده چه كسی پاسخگوی خلط فرهنگی و ژنتیكی را خواهد داد؟بیكاری روزافزون و كمبود امكانات را چه كنیم؟ من به عنوان یك شهروند ایرانی از جام جم خواهشمندم كه نسبت به مطالعه میدانی این موضوع اقدام نماید و از شهر قم و كرمان تحقیق به عمل آورد.
امیدوارم باز هم اشتباه نكنیم
شیوای بلخی
-
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
شمابركدام اساس نظریه میدین .اخلاق ؟حقوق بشر؟حقوق پناهندگان ؟فقه واسلام ؟.!!!
رضا شكوهی
-
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
۰
۱
برادران و خواهران افغانی از خود ما هستند و من به عنوان یك ایرانی از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تقاضا میكنم كه انها را مورد حمایت پدرانه خود قرار دهند.
امیر
-
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
سعی كن خودتو به ایرانی ربط ندی و از جانب همان كشور اصلی خودت افغانستان صحبت كنی .
رامین
-
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
اقای رضاشكوهی ایاشماافغانی هستید؟واگرنیستیدایاشمامسئولیت جرم وجنایت وتجاوزات افغانهادرایران رابعهده میگیرید؟ضمنااگربحث حمایت است ماتاكی بایدازافغانهاحمایت كنیم سی و هفت هشت سال بس نیست؟ایااین ظلم به مردم مظلوم وفلك زده ایران نیست كه مرزهایشان كاروانسراشده وهركسی هروقت خواست می اید ومیرود؟مامیلیونهامهاجرافغان راپذیرفته ایم درحالی كه تمامی كشورهای غربی درقبال پذیرش چندهزاراواره سوری دست به سلاح شدند وخون وخونریزی راه انداختندوكسی نپذیرفت بقولی ....مهمان عزیز است چون نفس خفه میسازداگرایدوبیو نرود.......مردم ازافغانهاخسته انداگربرادری است انهم اندازه دارد
ناشناس
-
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
جنایت كدومه هركی تو قبر خودش میره چراملیتی میكنین آماروببینین كه جنایت كی بیشتره .نه اینكه شماتوغرب فرشته هستین ؟
سارا
-
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
در جواب ناشناس , برو توی همان افغانستان خودتان تا بروید توی قبر خودتان
كرمانی
-
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
۱
۰
این مهاجرین افغانی را باید كم كم به افغانستان بازگردانند , زیرا حالا در افغانستان دولت وجود دارد و امنیت نسبی پایدار شده است , متاسفانه استان كرمان پر شد از اتباع افغانی كه در برخی مناطق بافت بومی و اجتماعی منطقه را با خطر جدی مواجه كرده است , ایران خود دچار مشكلات زیاد اقتصادی است كه این مهاجرین افغانی هم برای ایران و ایرانی مشكل ساز شدند .
ماشناس
-
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
شماكه همیشه نق میزنید .مهاجرین مجازدارای حقوق بین المللی هستندكه هیچ قدرتی نمی تونن اونها رواخارج كنه
داود
-
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
۰
۰
متاسفانه برگرداندن اتباع افغانی به افغانستان به فراموشی سپرده شده و دولت باید به خواست ملت ایران كه همانا بازگرداندن اتباع افغانی به كشورشان است توجه كند , ایران خود دچار مشكلات اقتصادی , اجتماعی , فرهنگی خود است . با آرزوی روزی كه در ایران هیچ اتباع افغانی وجود نداشته باشد .
مهران
-
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
۰
۰
اكثر این افاغنه بطور قاچاق وارد شدند . هیچ آمار دقیقی از تعدادشان نیست . بیشترین استفاده كنندگان از خدمات عمومی هستند در حالی كه هیچ مالیاتی پرداخت نمی كنند . از جرم و جنایت ترسی ندارند و در صورت تعقیب به راحتی از مرزها خارج میشوند . در حال حاضر به هر كجای كشور كه سفر كنید به راحتی تعداد زیادی از آنها دیده میشوند . با قشر فقیر ایرانی ازدواج میكنند و بی رویه تولید مثل میكنند . روزی كه اكثریت جامعه را تشكیل دهند ما ناگزیر به تبعیت از آنها خواهیم بود.
نیما
-
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
۰
۰
ایكاش مردم مظلوم سیستان و بلوچستان هم برای معظم اله نامه مینوشتند در مورد حقابه هیرمند كه دولت افغانستان در كمال پررویی نمیدهد و دریاچه تفتیده هامون و گرد وغباری كه بسیاری از مردم زابل را به بیماری سب دچار كرده ! افغانیها بروند به افغانستان و حقوقشان را از دولتشان مطالبه كنند
نیما
-
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
بیماری سل به اشتباه تایپ شده
ناهید
-
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
۰
۱
درود بر جام جم ، لطفا این خبر را پخش كنید ، افغانستان زعفران ایران را صادر میكند
احمد
-
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
۱
۰
متاسفانه افغانیها در ایران زندگی انگلیسی وار و زندگی كردن از جیب ملت ایران را یاد گرفته اند بجای اینكه خودشان هزینه زندگی خود را بدهند سربار ملت ایران شده اند و هزینه های سنگینی به ملت تحمیل كرده اند ، بجای تحصیل رایگان همه افغانیها را اخراج كنید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها