تضمین کیفیت ساختمان‌های کشور در گرو تربیت و بکارگیری فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های کشور در کنار مهندسان باتجربه و مجریان پیشکسوت است. شهرداری و سازمان نظام مهندسی باید به کمک بیایند.
کد خبر: ۹۳۳۶۳۰
افغان‌ها پیمانکاران نامرئی ساختمان‌های کشور

کوروش سلیم‌پناه، کارشناس و پیمانکار پیشکسوت پروژه‌های ساختمانی در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین ضمن انتقاد از وضعیت نابسامان ساختمان‌سازی در کشور اظهار داشت: در سال‌های اخیر ساختمان‌های کشور با کاهش کیفیت مواجه شده‌اند که دلیل آن استفاده از مصالح غیر استاندارد و مجریان بی مسئولیت است که در کنار ضعف نظارت مهندسی مشکل‌ساز شده‌اند.

وی افزود: مشکل از آنجا شروع می‌شود که نظارت فنی و بر چگونگی ساخت مصالح و استفاده از آنها در ساختمان‌ها به‌درستی انجام نمی‌شود. این در حالی است که شهرداری و سازمان نظام مهندسی همواره بر افزایش نظارت و کیفیت ساخت و ساز تاکید دارند.

سلیم پناه با تاکید بر اهمیت بتن در ساختمان‌سازی گفت: شن و ماسه به عنوان ماده اولیه تولید بتن باید از کیفیت و استاندارد مناسب برخوردار باشد. وجود خاک باعث ایجاد رسوب در بتن و کاهش کارآیی آن می‌شود. موضوع بعدی چگونگی میکس شن و ماسه با سیمان است که اغلب نامشخص بوده و به صورت تئوری اجرا می‌شود.

کارشناس پیشکسوت پروژه‌های ساختمانی با انتقاد از عدم توازن بین فارغ التحصیلان مهندسی و ظرفیت بازار کار گفت: در حال حاضر بدون توجه به ظرفیت و تجربه مهندسان جوان، نظارت پروژه‌های بزرگ ساختمانی را به آنها واگذار می‌کنند. لازم است دانشگاه‌های کشور به جای کمیت گرایی به تجربه و آموزش در کنار تدریس توجه کنند.

پیشنهاد ما این است کسانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند دوره‌ای را به عنوان کارآموزی سپری کنند و سپس وارد بازار کار شوند. یا اینکه مشاوران جوان در کنار افراد باتجربه فعالیت کنند تا بر چگونگی انجام کار مسلط شوند. آزمون‌های تئوری تعیین سطح به تنهایی کافی نیست، موفقیت در آزمون عملی و میدان کار ملاک است.

در حال حاضر برخی پیمانکارهای ساختمان در کشور افغانی هستند و سازه های بالای 10 طبقه توسط آنها ساخته می‌شود. صاحبکار یا کارفرما برای منفعت بیشتر کار را به پیمانکاران ارزان قیمت می‌دهد و آنها هم کار را به پیمانکاران دیگر واگذار می‌کند. بدون تردید پاسکاری مسئولیت‌ها کیفیت کار را با مشکل مواجه می‌کند.

به گفته سلیم پناه، برای بهبود کیفیت ساختمان ها باید از فازغ التحصیلان دانشگاهی در کنار مهندسان و پیمانکاران با تجربه استفاده شود و نظارت پروژه های ساختمانی توسط افراد خبره و با تجربه بالای 20 سال انجام شود، در همین رابطه باید شهرداری و نظام مهندسی هم به کم بیایند.

رضا گلین شریف دینی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها