همانطور که می‌دانیم بحث تامین غذا و خوراک در کشورها همواره از دغدغه‌های اصلی مسئولان بوده و برای دستیابی به یک روند مثبت و ثابت فعالیت‌های گسترده‌ای صورت می‌گیرد و ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست.
کد خبر: ۹۳۳۳۹۴
سیاست‌های مقطعی بلای جان تولید

همه مسئولان و سیاستگذاران دولتی و بخش خصوصی همواره با توجه به اهمیت تامین خوراک برای هموطنان فعالیت می‌کنند و در راستای ثبات قیمتی و همچنین توزیع گسترده محصولات گام برمی‌دارند و شاهد مثال این موضوع بحث خودکفایی 95 درصدی تولید گوشت قرمز در کشورمان یا حجم قابل توجه تولید گوشت مرغ است.

اما به‌رغم این توانمندی داخلی و البته اراده جدی دولت در تامین نیازهای مردم همواره یک نکته یعنی ثبات قیمتی در بازار داخلی طی سالیان اخیر باعث بروز مشکلاتی بوده و همگان را چه در بخش سیاستگذاری کلان و چه در بخش تولید وادار به سیاستگذاری‌های مقطعی کرده است.

همه می‌دانیم مهم‌ترین اهرم کنترلی قیمت در بازارهای مصرفی بخصوص در بخش غذا بحث عرضه و تقاضاست که سیاستگذاران همواره با تمام توانشان سعی دارند تا تراز این دو بخش برهم نخورده و روند ثابتی در مجموع داشته باشیم، در حالی که تراز عرضه و تقاضا مدتی است در ایران متزلزل و مشکل‌آفرین شده است، چون تصمیم‌گیری‌های مسئولان مقطعی بوده است.

حال سوال اینجاست که باید چگونه برنامه‌ریزی کنیم که این تراز کمترین نوسان را داشته باشد و در نهایت بازار نیز با نوسان قیمت مواجه نشود. برای رسیدن این مقصود بد نیست موارد زیر را مد نظر داشته باشیم.

1ـ جریان تولید: به‌طور کلی در هر بخش از تولید بخصوص در صنایع غذایی لازم است جریان تولید مداوم و متناسب با نیازهای داخلی باشد پس سیاستگذاری‌های مسئولان باید به گونه‌ای باشد که تولید کننده دلگرم از بازارهایش روند تولید را با حاشیه سودی قابل دفاع ادامه دهد.

2ـ تامین نیازها: تولید همواره نیازمند تامین مواد اولیه و تجهیزات است که در بخش تولید گوشت، خوراک دام، دارو و برخی تجهیزات در بخش‌های مختلف تولیدی از اولویت‌های تولیدکنندگان است و باید این پیش نیاز تولید همواره برایشان به ساده‌ترین شکل ممکن مهیا باشد.

3ـ ثبات سیاستگذاری: به‌طور کلی با توجه به این‌که همواره صدای مصرف‌کننده رساتر از تولیدکننده بوده، بسیاری از سیاست‌های مسئولان متناسب با درخواست‌ مصرف‌کنندگان است که اصلی‌ترین آنها کاهش قیمت است. این سیاست همواره در ایران باعث شده تا بسیاری از سیاست‌ها کوتاه مدت و غیرقابل پیش‌بینی باشد. به همین دلیل تولیدکننده هیچ برآوردی از آینده نداشته و نمی‌تواند درباره چگونگی ادامه فعالیت تجاری خود تصمیم‌گیری کند که این روند اثرش را در بازار و نوسانات قیمتی کاملا نشان می‌دهد.

حسین نعمتی - رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران کشور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها