بدون شک راحتی و فضای گسترده کابین، پیشرانه قدرتمند و در نهایت امکانات رفاهی سرشار، مهم‌ترین پارامترهایی است که هنگام خرید یک خودروی سایز بزرگ مد نظر مصرف‌کننده قرار خواهد گرفت. همچنین اگر خواسته باشیم از بین گزینه‌های جدید الورود، این پارامترها را استخراج کنیم، موارد بسیار گرانقیمتی عاید ما خواهد شد که شاید پرداخت چنین هزینه‌هایی برای هرکسی امکان‌پذیر نباشد.
کد خبر: ۹۳۲۱۶۱
ماشین‌های لوکس دیروز برای جیب‌های معمولی

لذا در این نوشتار سراغ سه خودروی هیوندای آزرا 3300 که از سال‌های 2007 (و تعداد محدودی 2006) تا 2011 به بازار ایران عرضه شد، کیا اپیروس 3800 که در حد فاصل 2008 تا 2009 شاهد فروش آن از طرف نماینده محصولات کیا موتورز در ایران بودیم و در نهایت نیسان ماکسیما که از اوایل دهه 80 تا اوایل دهه 90 شمسی از سوی پارس خودرو به بازار داخلی تزریق شد، خواهیم رفت. سه خودروی نیمه لوکس سایز بزرگ که اگر به دنبال یک مورد مناسب برای استفاده خانوادگی باشید، گزینه‌های وسوسه انگیزی به نظر می‌رسند.

هیوندای آزرا، یک شرقی جذاب

هیوندای آزرا از مهم‌ترین مهره‌های کلیدی هیوندای در بازار ایران بود و در واقع این خودرو در کنار سانتافه نسل دوم CM (2007 تا 2011) و هیوندای سوناتا NF (که نمونه‌های 4 و 6 سیلندر آن در بازار حضور دارد) باعث شد نام این برند در بازار داخلی جا بیفتد.

در واقع هیوندای آزرا برادر بزرگ‌تر سوناتا بود که در یک رده بالاتر طبقه‌بندی می‌شود و با توجه به استفاده از گستره امکانات مناسب، ظاهری لوکس و با ابهت و در نهایت بهره‌گیری از پیشرانه قدرتمند شش سیلندر، موفقیت خود را در بازار ایران تضمین کرد.

چقدر هزینه دارد؟

این روزها و در وضع فعلی بازار خودروی کشور با در دست داشتن 75 تا 120میلیون تومان قادر به خریداری نمونه‌های مختلف و متعدد هیوندای آزرا خواهید بود که بسته به مدل، رنگ، میزان کارکرد، تصادف، امکانات و مسائلی از این قبیل، برچسب قیمتی متفاوتی خواهد داشت. پس می‌توان گفت برای خرید یک آزرای مناسب و تمیز، باید حداقل 80 تا 90 میلیون تومان پول را در حساب خود بلوکه کنید.

هرچند اگر به دنبال نسخه فیس لیفت 2011 این خودرو با ظاهر متفاوت و پیشرانه قویتر باشید، باید بیش از 100 میلیون تومان هزینه کنید.

نگاه فنی

این خودرو در یک تیپ ثابت فنی یعنی با بهره‌گیری از پیشرانه شش سیلندر 3/3 لیتری با نهایت قدرت 235 اسب بخار و گشتاور 304 نیوتن متر و در نهایت به همراه جعبه‌دنده پنج سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به بازار عرضه شده است که البته کشش بسیار خوبی بخصوص در دو دنده اول به راننده القا می‌کند. البته توجه داشته باشید مصرف سوخت شهری 1/15 لیتر در هر صد کیلومتر این خودرو، آزرا را به گزینه‌ای نه‌چندان مناسب برای استفاده روزمره تبدیل می‌کند. با این حال باز هم با توجه به امکاناتی همچون کروز کنترل خودکار، سیستم تعلیق بسیار راحت با کمک فنرهای گازی، سیستم صوتی Infinity با هشت بلندگو و ورودی‌های متفاوت، پرده عقب جمع شو هنگام دنده عقب، سنسور باران، سنسور نور، چراغ زنون، آینه میانی الکترو کرومیک و چند مورد دیگر، این خودرو گزینه‌ای کاملا ایده آل برای مصرف کننده خواهد بود. هرچند برای خرید یک آزرا باید توجه داشته باشید گیربکس در سلامت کامل به سر ببرد و با توجه به قدرت موتور بالا، صاحب یا صاحبان قبلی فشار چندان زیادی به مجموعه قدرت خودرو وارد نکرده باشند. اما با در نظر گرفتن بازه متوسط یعنی همان 80 تا 90 میلیون تومان گفته شده در بالا، چه گزینه‌هایی از دیگر رقبا در دست خواهید داشت؟ بگذارید بحث را با محوریت ماکسیما ادامه دهیم.

ماندگار مثل ماکسیما

ماکسیما یا همان نیسان سِفیرو A33 خودرویی در کلاس سدان‌های سایز بزرگ است که از اواخر دهه 90 میلادی تا اوایل دهه 2000 به بازار جهانی عرضه شد. جالب است بدانید این خودرو تنها در معدود کشورهایی همچون ایران تحت عنوان «ماکسیما» به فروش می‌رسید و در واقع با نیم نگاهی به بازار جهانی خواهید فهمید که ماکسیمای واقعی خودروی دیگری است که بازار اصلی‌اش را ایالات متحده آمریکا تشکیل می‌داد. اما برای این که بیش از پیش تعجب کنید؛ جالب است بدانید نیسان ماکسیمای عرضه شده به بازار ایران حتی نیسان هم نیست!

باز هم رد پای چینی‌ها!

شرکت دانگ فنگ چین به عنوان شریک کاری برند نیسان ژاپن، پس از پایان تولید (یا حتی حین تولید) بسیاری از محصولات اقتصادی نیسان، امتیاز تولید آن را از شریک ژاپنی اش خرید و روی خط تولید خود در چین قرار می‌دهد. لذا ماکسیما، رونیز و پیک آپ نیز ازجمله خودروهایی است که در واقع پارس خودرو امتیاز تولیدشان را از دانگ فنگ چین و نه نیسان ژاپن خریداری کرده است. اما مساله مهم اینجاست که این شرکت چینی هیچ گونه دخل و تصرفی در ساختار اصلی این خودرو نداشته و حتی نمونه‌های موجود در بازار ایران تحت برند مادر به فروش می‌رسد.

چقدر هزینه دارد؟

ماکسیما امکانات رفاهی چندان سرشناسی ندارد و از مواردی همچون کیسه‌های هوای سرنشینان جلو، آینه‌های برقی همراه با گرمکن، سیستم صوتی به همراه شش بلندگو و چنجر و حتی تودوزی پارچه‌ای بهره می‌برد که در قیاس با رقیب کره‌ای چندان اغواگر نیست.

اما مساله اینجاست که شما با در دست داشتن حتی 30 میلیون تومان وجه نقد قادر به خریداری یک ماکسیمای دنده‌ای مدل 81 دور رنگ خواهید بود! این در حالی است که خرید نسخه‌های مدل 90 بدون رنگ و در حد صفر این خودرو حدود 85 میلیون تومان و آخرین مدل ماکسیما یعنی 91، حوالی 90 میلیون تومان برایتان آب می‌خورد.

نگاه فنی

ماکسیما در دو تیپ اصلی اتوماتیک و دنده‌ای به بازار ایران راه پیدا کرد که البته با توجه به استقبال بسیار بالای خریداران از این خودرو، هنوز هم از سوگلی‌های خرید و فروش بازار کشور محسوب می‌شود. ماکسیما با بهره‌گیری از پیشرانه 6 سیلندر 24 سوپاپ 3 لیتری، نهایت قدرتی معادل 227 اسب بخار و بیشینه گشتاور 288 نیوتن متر را به زیر پای راننده اهدا می‌کند. البته همان‌طور که گفته شد این خودرو با دو نوع جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک و پنج سرعته دستی به بازار عرضه شده است که ناگفته پیداست نسخه دنده‌ای، خوی وحشی‌تری نسبت به اتوماتیکش دارد. هرچند شتاب صفر تا 100 8 ثانیه‌ای در ماکسیمای اتومات، بیانگر ویژگی‌های دینامیکی مناسب این خودرو حتی در نمونه غیر دنده‌ای است. ماکسیما با توجه به طول نزدیک به پنج متر و مصرف سوخت بیش از 20 لیتر در صد کیلومتر برای مصارف داخل شهری، گزینه چندان مناسبی برای استفاده‌های روزمره نیست. با این حال استهلاک نسبتا پایین این پیشرانه (در صورت انجام بموقع و اصولی سرویس‌ها) و همچنین قطعات یدکی بسیار فراوان و با قیمت مناسب نسبت به دیگر رقبا (برای مثال یک جفت دیسک ترمز جلوی این خودرو در حدود 300 هزار تومان قیمت دارد!)، وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسد.

کیا اپیروس، خاص و کم اقبال

یکی از خودروهای بسیار خوبی که با وجود استقبال نسبتا راضی‌کننده در زمان عرضه، این روزها بندرت در خیابان‌های کشور به چشم می‌خورد، کیا اپیروسی است که در حد فاصل سال‌های 2008 تا 2009 به بازار ایران عرضه شد. این خودرو نخستین بار اوایل دهه 2000 میلادی به بازار جهانی عرضه شده بود و نسخه‌های اولیه در مناطق آزادی مثل کیش و قشم هنوز هم به چشم می‌خورد. اما نمونه‌ای که به بازار ایران وارد شد، نسخه فیس لیفت این خودرو بود که از ظاهری مدرن‌تر و لوکس‌تر و در نهایت از امکانات فنی و رفاهی سرشارتری بهره می‌برد.

کاربری و هزینه

توجه داشته باشید کیا اپیروس خودرویی بسیار ایده‌آل برای استفاده خانوادگی و بویژه در سفر است. فضای داخلی کابین این خودرو با طولی در حدود پنج متر، وضعی مشابه خودروهای فول سایز را برای شما فراهم می‌کند و علاوه بر صندوق بار وسیع، فضای گسترده جلوی پا را در اختیار خواهید داشت. اما این خودرو نیز از حیث قطعات یدکی ظاهری و تزئیناتی کمی ضعف دارد. با این حال در صورت انتخاب یک گزینه سالم، پیشرانه بسیار قدرتمند و البته جان سختی را در اختیار خواهید گرفت. اپیروس در بازار داخلی از حدود 80 تا 95 میلیون تومان قیمتگذاری می‌شــود اما مساله اینجاست که این خودروی ایده‌آل، بازار فروش چندان خوبی ندارد. پس اگر به دنبال راحتی و خاص بودن هستید، اپیروس گزینه مناسبی برای شماست. اما چنانچه قصد تعویض زودهنگام خودروی خود را دارید، بهتر است اپیروس را کنار بگذارید.

نگاه فنی

کیا اپیروس با بهره‌گیری از پیشرانه 8/3 لیتری شش سیلندر با پایه‌ای مشترک با خودروهایی همچون هیوندای IX55، کیا موهاوی، هیوندای جنسیس و...، قدرتی معادل 266 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه و نهایت گشتاور 353 نیوتن متر را به شما ارائه خواهد کرد. این در حالی است که جعبه‌دنده پنج سرعته تیپ ترونیک این خودرو (مشترک با آزرا) ضرایب دنده تقریبا مناسبی با این پیشرانه دارد و لذا این پکیج، شتاب صفر تا صد 5/7 ثانیه را برای شما فراهم می‌کند. کیا اپیروس در دو تیپ رویال و ساده به بازار عرضه شد که تیپ رویال از جزئیات لوکس ظاهری و امکانات رفاهی بیشتری نسبت به نسخه ساده بهره می‌برد. برای مثال در اپیروس رویال شاهد کروز کنترل، نشانگر باد تایرها، سانروف، سنسور نور، سنسور باران، سنسور پارک، گرمکن صندلی‌های جلو، تریم چرم و چوب داخلی آینه‌های برقی جانبی و... هستیم که البته تقریبا در سطح همان آزرا و کمی بهتر از ماکسیماست.

نام خودرو

هیوندای آزرا

نیسان ماکسیما

کیا اپیروس

حجم موتور (لیتر)

3/3

3/0

3/8

تعداد سیلندر/ سوپاپ

24/6

24/6

24/6

حداکثر قدرت (اسب بخار × دور موتور)

235×6000

227×6400

264×6000

حداکثر گشتاور (نیوتون متر× دور موتور)

304×4000

288×3600

363×4500

جعبه دنده

5 سرعته اتوماتیک

4 سرعته اتوماتیک/5 سرعته دستی

5 سرعته اتوماتیک

شتاب صفر تا صد (ثانیه)

7/8

8 (5/7 برای دنده دستی)

7/5

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در 100 کیلومتر)

10

11/5

10/9

طول× عرض× ارتفاع

4895×1865×1490

4930×1780×1435

4970×1850×1485

فاصله بین دو محور

2780

2751

2799

قیمت (بالاترین بازار، میلیون تومان)

75 تا 120

30 تا 95

80 تا 95

معید حمیدی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مجید آقا
-
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
۰
۰
سیستم صوتی Infinityیعنی چه ؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها