در وضعیتی که مؤسسات کمک‌آموزشی برای فروش کتاب و کلاس خود رقابت بی‌امان دارند، دانش‌آموزان نخبه کنکوری اردبیل رمز موفقیت خود را اراده شخصی برای درس خواندن می‌دانند.
کد خبر: ۹۳۲۰۱۹
دو سال فضای مجازی را تعطیل کردیم/ اراده قوی‌تر از کلاس کنکور

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، پارسا و کسری دو برادر دوقلو هستند که زمانی که متولد شدند حتی مادر گمان نمی‌کرد روزی به نوابغ کنکوری اردبیل تبدیل شده و آوازه‌شان حتی به آن سوی مرزها برسد.

در وضعیتی که اوضاع نابه سامان کنکور هر روز دانش‌آموزان را دچار آشفتگی می‌کند و حتی نوابغ علمی گاهی در مقابل غول کنکور زانو خم می‌کنند، این دو برادر مطالعات خود را نه از یک ماه و یک سال قبل بلکه در طول ۱۲ سال تحصیلی به درستی پیاده کردند تا وقتی در ۱۸ سالگی سر جلسه کنکور حاضر می‌شوند، پر اضطراب ترین امتحان تحصیلی برای هر ایرانی، آن ها را تسلیم خود نکند.

پارسا خلفی در کنکور امسال موفق به کسب رتبه چهارم کشوری و رتبه دو منطقه در رشته تجربی و برادر دوقلویش کسر خلفی نیز موفق به کسب رتبه ۸۶۰ کشوری و ۲۶۴ منطقه در رشته ریاضی فیزیک شده است.

این دو برادر تجربه‌های شنیدنی برای دانش‌آموزان و والدینی دارند که همه چیز را با تعداد کلاس‌های کنکور، کتاب‌های کمک‌آموزشی و .... سنجش می‌کنند.

برادرانم مشاوران علمی من هستند

پارسا در رشته‌ای توانسته رتبه چهارم را کسب کند که در کنکور امسال ۶۵ درصد از داوطلبان استان را به پای میزهای دسته‌دار کنکور کشاند.

تب پزشک شدن به حدی در بین دانش‌آموزان اردبیلی ریشه دوانده که حتی آموزش‌وپرورش مستأصل از این موضوع به دنبال پیاده‌سازی شیوه‌های مختلف جذب دانش‌آموزان به سایر رشته‌ها است.

تعداد قابل‌توجهی از داوطلبان تجربی پشت کنکوری‌هایی با آرزوی ناکام پزشک شدن هستند و در بررسی آماری نیز بیشترین داوطلبان در تمامی استان‌ها در تجربی رقابت داشته‌اند.

اما در وضعیتی که بچه پول‌دارها برای دکتر شدن میلیون‌ها و حتی میلیاردها در همین اردبیل هزینه می‌کنند، پارسا چگونه موفق به کسب رتبه چهارم شد؟

پسر ساده و فروتنی که به سختی سربالا می‌گیرد تا به سؤالات پاسخ بدهد، معتقد است باید به همه دروس توجه داشت و به خصوص به زیست‌شناسی توجه ویژه کرد.

وی که به مانند برادرش دوران ابتدایی را در مدرسه عادل سرایی و دوران راهنمایی و متوسطه را در مدرسه شهید بهشتی سپری کرده است، روزی ۱۰ ساعت در روزهای تعطیل و پنج ساعت در روزهای مدرسه مطالعه کرده است و در تمامی این مطالعات از برادران خود مشاوره علمی گرفته است.

تعداد کلاس‌های تیزهوشان بیش‌ازاندازه زیاد است

پارسا از نوابغ تیزهوشانی اردبیل محسوب می‌شود. با این وجود همه دلخوری کارشناسان و تیزهوشانی که با سختی در سال‌های اول پذیرش این مدرسه، توانستند وارد این مدارس شوند، از تبدیل شدن مسیر باریک جذب تیزهوشان به شاهراه است.

به گفته پارسا در مدرسه‌مان سه کلاس تجربی داریم که هر کدام ۲۱ نفر دانش‌آموز دارند و در عین حال یک کلاس ریاضی هم داریم.

وی معتقد است افزایش ظرفیت پذیرش موجب شده خیلی‌ها به اسم تیزهوش در این مدارس تحصیل کنند.

هر چند نوابغ علمی در آزمون‌های سخت می‌توانند قابلیت خود را اثبات کنند اما نگرانی از افزایش ظرفیت مدارس تیزهوشان به جا است.

اگر زمانی نخبگان ممتاز هر استان اجازه تحصیل در این مدارس را داشتند، امروز هر دانش‌آموزی که به زور کلاس و معلم از آزمون ورودی که چندان هم سخت نمی‌گیرد، پذیرفته می‌شود، می‌تواند نام تیزهوش را به یدک بکشد.

کنکور کاملاً منصفانه نیست

پارسا که در کنکور زبان نیز رتبه ۷۵ منطقه را کسب کرده می‌خواهد پزشک شود. یک پزشک دلسوز که معتقد است این روزها کیمیا است.

وقتی در مورد انتخابش سؤال می‌کنم، تأکید می‌کند که هم به خاطر علاقه و هم بازار کار می‌خواهد پزشکی را انتخاب کند.

اما برای اینکه امروز بتواند در دانشگاه تهران رشته پزشکی را بخواند و به آرزویی بزرگ برسد، به تلاش خود تکیه کرده و حتی از یک کلاس کنکور استفاده نکرده است.

دانش‌آموز نخبه کنکوری در این خصوص گفت: بعد از قبولی برخی معلمان برای تبلیغ اینجا و آنجا می‌گفتند من به پارسا درس داده‌ام در حالی که نه من و نه برادرم از کلاس کنکور استفاده نکردیم و فقط از آزمون‌های یک موسسه و کتاب‌های کمک‌درسی استفاده کردیم.

پارسا معتقد است کنکور آزمون منصفانه‌ای برای محک دانش‌آموزان نیست و شاید اگر سؤالات دیگری طرح شود، نتیجه‌ها به شدت تغییر کند.

وی هر چند در روز کنکور اضطراب داشته اما از حال و هوای آن روزش اینطور می‌گوید که ترس و اضطراب را یک آن کنار گذاشتم و روی سؤالات متمرکز شدم.

استعداد پارسا که پذیرفته مرحله اول المپیاد شیمی و ادبیات است و موجب شده بود در مدرسه نیز جزو رتبه‌های برتر باشد، چندان دور از ذهن نبود وی را در رتبه چهارم کنکور تجربی جا دهد. موفقیتی که برخی از معلمان آن را پیش‌بینی می‌کردند.

مسئولان ایده‌های خوداشتغالی را حمایت کنند

به مدت دو سال پارسا و کسری گوشی تلفن همراه خود را خاموش کردند و صرفاً در برخی مواقع اخبار تلویزیون را تماشا می‌کردند. تا جایی که حتی برای خبرگزاری مهر نیز پیدا کردن این دو برادر از طریق تلفن همراه امکان‌پذیر نشد.

این قطع ارتباط درست در وضعیتی که فضای مجازی به تهدید جدی تربیتی و تحصیلی دانش‌آموزان تبدیل شده است، به عقیده این دو برادر با هدف تمرکز بر دروس بود و اینکه از مسیر اصلی خود دور نشوند.

در کنار پارسا، کسری مطالعات خود را به همان اندازه ادامه داده است. هر چند می‌گوید دو ساعت کمتر از برادرش درس می‌خوانده اما به تمامی دروس به ویژه ریاضی، فیزیک و شیمی توجه داشته و تمرکز کرده است.

کسری رتبه ۲۵۸ منطقه‌ای هنر و رتبه ۳۴۸ منطقه‌ای زبان را از آن خود کرده و این ها وقتی به افتخارات وی در عرصه قرآنی اضافه می‌شود، می‌توان به عینه این دو برادر را الگوی ممتاز دانش‌آموزان اردبیلی دانست.

وی در طول دوران راهنمایی و متوسطه در مسابقات قرآنی مختلف حائز رتبه‌های برتر در رشته قرائت شده و قرآن خواندن را از دارالقرآن آغاز کرده است.

امروز وقتی از آینده‌ای که برای ۱۰ سال بعد متصور است سؤال می‌کنم، می‌گوید ۱۰ سال آینده باید بتوانم ارشدم را بگیرم و وارد بازار کار شوم.

کسری علاقه‌ای به رشته عمران ندارد و بازار کار عمران را اشباع شده می‌داند. انتخاب این دانش‌آموز یکی از رشته‌های برق، کامپیوتر یا مکانیک از دانشگاه‌های شریف، تهران یا امیر کبیر است.

این روزها که رشته ریاضی به یکی از کم طرفدارترین رشته‌ها به دلیل وضعیت بازار کار تبدیل شده است، کسری معتقد است در رشته‌های ریاضی تنها خوداشتغالی چاره کار است و لازم است مسئولان از ایده‌های خوداشتغالی حمایت کنند.

این دیدگاه را دانش‌آموزی دارد که توانسته در مرحله اول المپیاد ادبیات پذیرفته شود و باید دید وعده‌های مسئولان برای حفظ نخبگان و جلوگیری از مهاجرت آن ها حداقل در چند سال آینده به کجا می‌رسد.

مادر فرزندش را برای رتبه نمی‌خواهد

روزی که نتایج کنکور سراسری اعلام شد، برای خیلی از مادران روز تلخی بود. بیشترین تأثیرپذیری برای مادرانی تحمیل شد که به دلیل چشم و هم چشمی رتبه مورد نظرشان حاصل نشده بود. در واقع به جای دانش‌آموزان برخی مادران هستند که برای رتبه‌های دانشگاهی رقابت دارند.

اقدس ابراهیمی مادر کیان، پارسا و کسری که هر سه نخبه‌های علمی محسوب می‌شوند، معتقد است هیچ مادری به خاطر رتبه فرزندش را نمی‌خواهد که اگر رتبه خاصی کسب نشد، فرزند خود را مواخذه کند.

وی در این خصوص گفت: هر چند کیان که مهندسی شهرسازی خود را از دانشگاه هنر تهران گرفته استعداد خود را از کودکی نشان می‌داد اما گمان نمی‌کردم روزی پارسا و کسری به این درجه موفق شوند.

ابراهیمی افزود: خیلی از افراد فامیل آرزو دارند فرزندانشان مثل سه پسر من باشند اما من می‌گویم حتی اگر رتبه دلخواهشان نبود باز برای ما عزیز بودند و من به خاطر رتبه فرزندم را سرزنش نمی‌کردم.

مادر سه نخبه علمی اردبیل در تمام طول زندگی‌اش تلاش کرده محیط امنی در خانه به وجود آورد. هر چند سه پسر بازیگوش در بیرون از منزل می‌بایست مؤدب و منضبط باشند اما در محدوده منزل خودشان اجازه داشتند آزادانه بازی کنند.

پدر و مادر کسری و پارسا هیچ‌گاه برای کسب رتبه خاصی به فرزندان خود اضطراب تحمیل نکرده‌اند. این جمله از سوی دو نابغه کنکوری عنوان می‌شود و مادرشان معتقد است مهم این بود که تلاش خود را بکنند و ما هم هر چه در توان داشتیم به کار گرفتیم.

هیچ چیزی بهتر از علم نیست

وی معتقد است دانش‌آموزان اردبیلی استعدادهای قابل‌توجهی دارند و متأسفانه استرسی که از سوی خود کنکور و خانواده‌ها تحمیل می‌شود نمی‌گذارد دانش‌آموزان موفق عمل کنند.

مادر کیان، پارسا و کسری به تشویق پسر بزرگتر و به همراه وی دفترچه کنکور تهیه کرده و در رشته الهیات آن هم با وجود مسئولیت سه فرزند پسر تحصیل کرده است.

پدر کنکوری‌های برتر اردبیل به مانند مادر معتقد است هیچ چیزی بهتر از علم نیست. عبدالله خلفی که خود شغل آزاد دارد در این خصوص گفت: هیچ‌گاه به سه پسرم نگفتم بیایند در شغل آزاد کار کنند. همیشه گفته‌ام که علم‌آموزی بهتر از ثروت است و افراد دانشمند همیشه موفق‌تر هستند.

وی تأکید کرد: دانش‌آموز موفق کسی است که روی پای خود بایستد و تلاش و اراده را در مسیر علم‌آموزی قرار دهد. در نهایت نیز هدفش خدمت به جامعه باشد.

عبداللهی خلفی که به خاطر افت‌وخیزهای انقلاب فرهنگی نتوانسته به دانشگاه برود، امروز سه پسرش را مایه افتخار خود می‌داند و معتقد است بهترین مسیر برای سه فرزندش مفید واقع شدن در جامعه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
-
-
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
۰
۰
آفرین بر این خانواده اردبیلی.
روح الله
-
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
۰
۰
معمولا دو تا برادر اگه یكی درس بخونه و نمرات خوبی بگیره و از قضا در یك كلاس یا در یك مقطع باشن اون یكی هم حسودی میكنه و میخونه و بعد اولی تلاش میكنه جلو بیفته و همین قضیه تكرار میشه تا ......//امان از حسادت ولی اینجا خداییش خیلی خوبه/// البته ارامش خانواده هم خیلی مفیده// ولی حسادت كار اصلی رو كرده
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
۰
۰
یاشسن اردبیل،یاشاسن آذربایجان
یه بنده خدایی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
۰
۰
افرین بر این دو برادر عالم اردبیلی رتبه ای كه اوردید حلالتون خوش باشید !!!!!

نیازمندی ها