احداث خط آهن سراسری روسیه- آذربایجان- ایران، باعث رونق صدها پروژه صنعتی و ایجاد اشتغال خواهد شد و سالیانه حداقل 100 میلیارد دلار درآمد در کشور ایجاد می‌کند که در ارزیابی کلی، تقویت منافع عمومی را در پی دارد.
کد خبر: ۹۳۱۹۹۸
بی توجهی به پروژه‌های دیر بازده نگران کننده است/ کریدور شمال - جنوب درآمد میلیاردی دارد

صباح زنگنه در گفتگو با جام‌جم آنلاین گفت: جمهوری اسلامی ایران با قرار گرفتن در چهارراه جغرافیایی نقش مهمی در تقویت مبادلات اقتصادی و بازرگانی منطقه ایفا می‌کند و برای ترانزیت کالا نیازمند مقررات مدون و توافقنامه‌های سیاسی و تجاری با کشورهای همسایه است. در این بین تقویت وافزایش حمل و نقل ریلی بهترین راهکار برای رونق اقتصادی محسوب می‌شود.

وی با استقبال از توافقات جدید ایران، آذربایجان و روسیه در بخش توسعه راه‌آهن تحت عنوان«کریدور شمال-جنوب» افزود: روسیه وسیع‌ترین کشور جهان است که اکثر نقاط این کشور با خطوط ریلی به هم متصل هستند، آذربایجان هم سال‌ها جزو خاک روسیه بوده است، بنابراین با توجه ظرفیت‌های موجود ایران و با کمک تجربیات این کشورمی توان نسبت به توسعه یا نوسازی خطوط ریلی کشور اقدام کرد. محاسبات نشان می‌دهد؛ در 5 سال آینده حجم کالایی که از این مسیر به اروپا، آسیای شرقی و میانه منتقل می‌شود سالیانه حدود 200 میلیارد دلار است.

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل با تاکید بر نقش سرعت در اجرای پروژه‌ها عمرانی تصریح کرد: اگرچه تکمیل پروژه‌های ریلی ایران به سرمایه عظیمی نیاز دارد ولی توجیه اقتصادی آنها به اندازه‌ای است که هرگونه شک و تردید را برطرف می‌کند. بنابراین با توجه به آمادگی سرمایه‌گذاران روسی و آذربایجانی برای تکمیل طرح و همچنین سودآور بودن آن در بلند مدت، نباید فرصت را از دست داد. البته نظارت و مقررات باید شفاف و مدون باشد تا منافع کشور حفظ شده و شرکت‌های خصوصی هم از آن بهرمند شوند. مهم این است که مسئولان کشور با عقلانیت و تدبیر از این موقعیت درست استفاده کنند.

به گفته این دیپلمات پیشکسوت، راه‌اندازی کریدور ریلی «شمال-جنوب» باعث رونق صدها پروژه اقتصادی خواهد شد که در طول مسیر قرار دارند. اگر این طرح با رعایت مقررات به موقع آماده شود سالیانه حداقل 100 میلیارد دلار درآمد و اشتعال در کشور ایجاد می‌کند. مواردی از قبیل؛ حق ترانزیت، ایجاد شرکت‌ها مختلف تولیدی و خدماتی در کنار این خطوط باعث تقویت منافع ملی خواهد شد.

زنگنه با اشاره به موانع فنی اجرای کریدور خط آهن سراسری شمال - جنوب گفت: گاهی اوقات اختلاف عرض و فاصله بین خطوط ریلی کشورها مشکل‌ساز می‌شود در چنین مواقعی رسیدن به یک استاندارد مشترک ضروری است. برای رفع این مشکلات باید یک محاسبه اقتصادی دقیق از حجم کار و میزان تردد صورت گرفته و در صورت امکان خطوط ریلی، واگن ها و لوکوموتیوها یکسان طراحی ‌شوند.

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: در داخل کشور و در بخش مدیریت عدم توجه به پروژه‌های اقتصادی بزرگ و دیر بازده نگران کننده است در چنین شرایطی باید روابط با کشورهای همسایه به درستی تعریف شود و در عین حال با ثبات باشد تا برای طرف مقابل اطمینان خاطر ایجاد کند زیرا در نهایت سود حاصل از انجام کار دوجانبه خواهد بود.

رضا گلین شریف دینی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی تهرانی
-
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
۰
۰
باسلام:بالاخره لیست فیشهای نجومی را منتشر نمیكنید؟؟؟!!!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها