روز دوشنبه گذشته، ۲۴ کانتینر یخچال و ظروف شیشه‌ای و کریستال قاچاقی در بندر شهید رجایی کشف شد که ارزش هر یک از این کانتینرها بیش از ۵ میلیارد تومان برآورد می‌شود.
کد خبر: ۹۳۱۴۵۶
کشف ۱۲۵‌میلیارد‌ تومان‌ کالای‌ قاچاق‌ در‌ گمرک‌ شهید‌رجایی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، روز دوشنبه گذشته 24 کانتینر کالای قاچاق در گمرک شهید رجایی کشف شد.

بر اساس این گزارش 12 کانتینر از این کشفیات مربوط به ظروف شیشه‌ای و کریستال بوده که دو کانتینر آن از گمرک خارج شده و در بررسی کانتینرهای بعدی، قاچاق این کالاها کشف می‌شود. در حال حاضر 4 تا 5 کانتینر آن بازرسی و 5 کانتینر دیگر نیز پلمب شده است.

بر اساس اطلاعات سامانه جامع گمرکی، ظروف شیشه‌ای و کریستال کشف‌شده و به صورت تقلبی با عنوانه پشم‌شیشه اظهار شده بود.

همچنین اطلاعات مربوط به اظهارنامه محموله دیگر نشان می‌دهد 12 کانتینر قاچاق یخچال در گمرک شهید رجایی کشف شده است.

در سامانه جامع گمرک طبق اظهارنامه ارزش کالای پشم‌شیشه اظهارشده ارزش ریالی چندانی ندارد، اما ظروف شیشه‌ای و کریستالی کشف‌شده در هر کانتینر حدود 6 میلیارد تومان برآورده قیمت شده است.

طبق گزارش‌ها این محموله کشف‌شده از مبدا کشور چین بوده و در اظهارنامه قطعات یخچال عنوان شده است، اما پس از بررسی و تحلیل داده‌ها و بازرسی از کانتینرها مشخص می‌شود، این محموله یخچال کامل سایدبای‌ساید بوده است. ارزش هر یک از این کانتینرها بین 5 تا 6 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

بر اساس این گزارش این محموله شامل بیش از 500 یخچال ساید‌بای‌ساید بوده که قیمت برآوردی آن در بازار حدود 5 تا 6 میلیون تومان است.

طبق آمار پنجره واحد تجارت فرامرزی کالاهای اظهارشده براساس کارت‌های اجاره‌ای موسوم به یکبار مصرف بوده است.

بیش‌ترین انگیزه افراد سودجو در قاچاق کالا به دلیل تفاوت فاحش میان تعرفه‌های کالایی بوده و با توجه به اینکه امکان رصد، شناسایی و تحلیل داده‌ها از کشور مبدأ تا مقصد به صورت یکپارچه، سیستمی و جامع وجود ندارد، قاچاقچیان بیش‌ترین نفع را می‌برند، اما تولید داخل و اشتغال کارگران بیشترین ضربه را از قاچاق کالا و واردات بی رویه متحمل می‌شود.

پیش‌تر با کشف 210 کانتینر، بزرگ‌ترین قاچاق 38 سال اخیر کشف شد که افراد سودجو توانسته بودند با جعل اسناد و نبود سیستم یکپارچه میان گمرک و بندر و با تبانی برخی افراد، اقدام به چنین کاری کنند.

به نظر می‌رسد، مسئولان گمرک باید در سامانه جامع گمرکی به دنبال ارتقای بخش تحلیل داده‌ها و اطلاعات و هوشمندسازی و تطبیق آن باشند، تا جلوی هرگونه سوءاستفاده گرفته شود.

بنابر این گزارش، شیوه پیاده‌شده در کشفیات جدید نیز نشان می‌دهد، قاچاقچیان از همان شیوه قبلی همچنان بیش‌ترین سوءاستفاده را برده، بنابراین مسئولان مربوطه باید نسبت به نواقص احتمالی سامانه و جعل اسناد هوشیارتر عمل کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها