رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده‌ای درباره ضرورت تصویب «قراردادهای جدید نفتی در مجلس» گفت: آنجا که قرارداد بین شرکت و شرکت‌های خارجی انجام می‌شود نیازی به تصویب مجلس ندارد.
کد خبر: ۹۳۱۱۳۴
قراردادهای جدید نفتی نیازی به تصویب مجلس ندارد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی امروز با استناد به اصل 77 قانون اساسی گفت: عهدنامه‏‌ها، مقاوله‏ نامه‏‌ها، قراردادها و مؤافقت‏ نامه‏‌های‏ بین‏‌المللی‏ باید به‏ تصویب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ برسد.

وی افزود: مجلس در جریان جزئیات «قراردادهای نفتی»، «خرید هواپیما از شرکت ایرباس» و «بسیاری از مواردی دیگر» نیست و این موضوعات به صورت شفاف در اختیار مجلس قرار ندارد.

نماینده مردم شهرستان محلات در مجلس شورای اسلامی ضمن درخواست از هیئت رئیسه درباره دریافت «اطلاعات بیشتر» و در اختیار نمایندگان قرار دادن آنها گفت: این موضوعات باید به تصویب مجلس برسد».

علی لاریجانی که ریاست بخش اول جلسه علنی امروز مجلس را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر این نماینده مجلس گفت: این تشخیص شما را شورای نگهبان قبول نمی‌کند، مواردی که دولت‌ها قرارداد ببندند باید به تصویب مجلس برسد اما شورای نگهبان سال‌هاست در مورد قرارداد شرکت‌ها تفسیر دارد.

وی به طرح یک پرسش پرداخت و تصریح کرد: مگر قراردادهای نفتی که در حال حاضر درباره فروش نفت وجود دارد، به تصویب مجلس می‌رسد؟ نمی‌رسد، چون در همان مجلس اول(ظاهرا) در این باره از شورای نگهبان تفسیر خواستند و آنها نیز تفسیر ارائه کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آنجا که قرارداد بین شرکت و شرکت‌های خارجی انجام می‌شود نیازی به تصویب مجلس ندارد.

لاریجانی گفت: اما حتما لازم است به نمایندگان اطلاع‌رسانی شود، کمیسیون انرژی در جریان بوده و در حال بررسی است.

بیژن زنگنه که مهمان جلسه عصر روز گذشته کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بود، بعد از جلسه درباره «قراردادهای جدید نفتی» به خبرگزاری صدا و سیما گفت: متن شرایط عمومی (قراردادهای جدید نفتی) به رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال شده است تا طبق قانون بررسی شود.

زنگنه افزود : هیئت «تطبیق مصوبات دولت با قوانین» - که در مجلس وجود دارد - این موضوع را بررسی خواهد کرد و اگر با قانون مغایرت داشته باشد آن را به دولت ابلاغ می‌کند تا اصلاح کنیم.

وی گفت: قراردادهای جدید نفتی برای تصویب به مجلس فرستاده نشده بلکه برای این است که اگر هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین مغایرتی دانست، آن را اعلام کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حسین
-
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
۰
۰
خوبه دیگه
وقتی نظارتی نباشه میشه حكایت زنجانی ها
الانم كه مجلس ....
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها