رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: سال 93 و در کوران مذاکرات هسته ای درخواست خادمی بنده و آقای ظریف مورد تایید تولیت سابق آستان قدس قرار گرفت و عنایت آمام هشتم باعث شد تا در آن شرایط سخت با آرامش مذاکرات را پیگیری کنیم.
کد خبر: ۹۳۱۰۳۰
عراقچی قالیچه ابریشمی 100 ساله به آستان قدس اهدا کرد

به گزارش جام جم آنلاین ، پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و داغ شدن مذاکرات هسته ای نام او بیش از پیش بر سره زبان ها افتاد.

سید عباس عراقچی دیپلماتی خوش مشرب و با اخلاقی که وقتی نام امام رضا(ع) به میان می آید، همه دغدغه های مهم این روزهای دنیای سیاست را کنار می گذارد و می گوید: «به حرمت لباس نوکری آقا نمی توانم از او و برای او نگویم.»

عراقچی علاقه ایرانیان به امام رضا(ع) را فراتر از اعتقاد ما به ایشان می داند و تاکید دارد امام هشتم در گوشه گوشه قلب مردم این سرزمین جای خاص خود را دارند.

او این را هم می گوید که جشنواره های رضوی حرکت خوبی در راستای تقویت فرهنگ دینی و اعتقادات شیعی است.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام پوشیدن لباس خادمی را لطف خداوند متعال و عنایت امام رضا علیه السلام برای خودش می داند.

تا چند روز دیگر چهاردهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) برگزاری خواهد شد و به این بهانه با عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای که حالا رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام است، همکلام شدیم و در ادامه از نظر شما نیز می گذرد آنچه با عراقچی گفتیم و شنیدیم.

آقای عراقچی مردم شما را همواره در هیبت یک سیاستمدار دیده اند و شاید برایشان جالب باشد که بدانند نگاه و ارتباط شما با امام هشتم شیعیان چیست؟

در این مرزو بوم نام ایران و شیعه با نام مبارک امام رضا(ع) پیوند عمیقی دارد. پیوندی به درازای حضور مبارک ایشان در ایران. درحقیقت امام هشتم جدای از اینکه یکی از ائمه معصومین و از سلاله پاک پیامبر رحمت (ص) است درقرن هایی که از شهادت ایشان و حضور نورانی شان در خراسان گذشته است به بخشی از هویت ایرانی، اسلامی و شیعی تبدیل شده اند، بنحوی که یکایک ایرانیان با امام رضا(ع) الفت و انس خاصی دارند که از نوع نگاه و بیان سرشار از شور و شعف مردم به امام هشتم کاملا هویداست.

امام رضا(ع) نه تنها یکی از ائمه معصومین سلام الله علیها بلکه پناهگاه و ملجاء بی نظیری هستند که آغوششان بر روی ایرانیان باز است و هیچ کسی ناامید از این درگاه باز نمی گردد. الفت به امام رضا علیه السلام سن وسال و سیاستمدار و هنرمند یا ... نمی شناسد.

شوق و شور و شعوری که در هنگام زیارت از کودکان و نوجوانان مشاهده می شود نشان می دهد از همان ابتدای طفولیت روح شیعیان و دوستداران امام رئوف با جای جای این حرم و حریم مطهر الفت خاصی پیدا می کند بگونه ای که صحن و سرا و شبستان های حرم تا ضریح مقدس امام هشتم هر کدام همانند محلی برای شفای قلب های خسته است قلب هایی که از دور و نزدیک به امید بهبود و یاری به نزد امام رئوف می شتابند.

به نظر شما برگزاری جشنواره امام رضا(ع) چقدر در گسترش فرهنگ اسلامی و تقویت فرهنگ دینی کشور تاثیر گذار است؟

علاقه ایرانیان به امام رضا علیه السلام فراتر از اعتقاد ما به ایشان به عنوان امام هشتم شیعیان است. ایشان به عنوان بخشی از وجود، تاریخ و هویت ایرانی در گوشه گوشه قلب مردم این سرزمین جای خاص خود را دارند بنابراین برگزاری جشنواره های امام رضا علیه السلام حرکت خوبی در راستای تقویت فرهنگ دینی و اعتقادات شیعی است که به رشد و اعتلای فرهنگ ایرانی و استحکام فرهنگ دینی منتهی خواهد شد.

بی تردید برگزاری جشنواره امام رضا علیه السلام حرکت مبارکی است که باید بیش از پیش مورد توجه و اهتمام مسئوولان و دست اندرکاران فرهنگی کشور قرار بگیرد، زیرا برپایی جشنواره امام رضا(ع) با این گستردگی در تعمیق فرهنگ رضوی و عشق مردم به امام ثامن موثر است.

همانطور که می دانید از میلاد حضرت معصومه(س) تا میلاد امام رضا(ع) را دهه کرامت نامگذاری شده است. می خواهم احساس شما را نسبت به خواهر بزرگوار امام هشتم بدانم؟

هر آنچه که درباره عشق و ارادت به امام رضا علیه السلام مورد توجه قرار می گیرد در مرحله بعدی باید آن را به خواهر مکرمه ایشان بانوی عفاف و وجاهت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها نسبت داد.

چرا که ایشان نیز به عنوان بخشی از فرهنگ ما قرار دارند. بی تردید ورود و حضور یک خواهر و برادر آسمانی به ایران یکی از افتخاراتی است که خداوند به ایرانیان عطا کرده است.

حضور امام رضا علیه السلام به عنوان یکی از معصومین و حضرت معصومه به عنوان خواهر مکرمه امام معصوم سرمنشاء برکات مختلفی شده است.

شهر قم به برکت حضور حضرت معصومه سلام الله علیها سال هاست که به عنوان یکی از بزرگترین مراکر حوزه های علمیه شیعه و مشهد به عنوان پایتخت اعتقادی و معنوی ایران اسلامی جایگاه قابل توجهی به ایران اسلامی در بین سایر کشورهای اسلامی بخشیده است.

به نظر شما آنطور که شایسته بوده توانسته ایم از برکات حضور این دو بزرگوار در ایران استفاده کنیم؟

فکر می کنم ما هنوز به قدر کافی از برکت وجود این دو عزیز آسمانی و فیض خداوندی استفاده نکرده ایم. از این رو برگزاری برنامه های مختلف در دهه کرامت برای آشنایی با شخصیت والای این دو عزیز آسمانی از مهمترین فعالیت هایی است که نیازمند توجه جدی مسئوولان فرهنگی و مذهبی کشور است.

یکی از مواردی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید ویژه ای دارند اهتمام به مسایل فرهنگی و نهادینه کردن فرهنگ اسلامی و شیعی است. به نظر شما برگزاری جشنواره فرهنگی مذهبی امام رضا(ع) تا چه میزان در گسترش منویات فرهنگی مقام معظم رهبری موثر است؟

بدیهی است که هر میزان از آموزه ها و زندگی خالصانه اهل بیت علیهم السلام فاصله بگیریم میزان ولنگاری فرهنگی و اعتقادی ما افزایش می یابد. از این رو فائق آمدن بر نابسامانی های فرهنگی که به تعبیر مقام معظم رهبری ولنگاری فرهنگی و اعتقادی نامیده می شود راهی جز ورود و بهره برداری از زندگی اهل بیت علیهم السلام ندارد. هر چه که با زندگی و معارف و آموزه های اهل بیت آشنا تر شویم مسایل فرهنگی به بهترین نحو به مرحله اجرا در می آید از آن سو دوری از معارف خالصانه اهل بیت موجب ولنگاری فرهنگی خواهد شد.

گویا خانواده شما، قالیچه نفیس خانوادگی، به آستان قدس رضوی و موزه فرش اهدا کرده . در این باره توضیح دهید که این تصمیم چگونه اتخاذ شد؟

این قالیچه تمام ابریشمی است و به گفته کارشناسان قدمتی بیش از یکصد سال دارد که بسیار نفیس و ارزشمند است. این قالیچه که از پدر مرحوم به فرزندان به ارث رسیده بود یکی از گنجینه های خانوادگی ما به شمار می رفت. اعضای خانواده در یک مهمانی و با همفکری یکدیگر تصمیم گرفتند که این فرش نفیس را به موزه فرش امام رضا علیه السلام تقدیم کنند تا این فرش نیز جزء بخشی از گنجیه بزرگ آستان قدس رضوی شود. قطعاً اعضای خانواده براین باور بودند که این فرش ارزش ملی دارد و چه جایی بهتر از آستان قدس رضوی تا زائران و مجاوران در موزه فرش آستان قدس همگی از چنین گنجینه ای استفاده کنند.

همواره گفته اید که یکی از افتخارات شما پوشیدن لباس خدمت در حرم رضوی است.

قطعاً افتخار نوکری امام رضا و پوشیدن لباس خادمی شان بزرگی است که خداوند متعال با عنایت امام رضا علیه السلام به خدام عطا کرده است. به نظر بنده خادمین امام رضا علیه السلام در کسوت خادمی روح خود را اعتلا می دهند و در اصل با خدمت به زوار امام هشتم به روح خود خدمت کرده و ظرفیت روحی روانی خود را اعتلا می بخشند. همواره روزهای کودکی را به یاد می آورم که عاشق خادم الرضایی بودم و همیشه به خادمان این آستان نورانی غبطه می خوردم کفشداران و فراشان تا سایر خادمان در چشم من انسان هایی بودند که مورد نظر امام رضا(ع) قرار داشتند بنابراین همیشه آروزی خادمی امام رضا را داشتم.

چطور شد که به این خواسته رسیدید؟

سال 93 به لطف خداوند، نگاه خیر امام رضا(ع) و زحمات مرحوم آیت الله واعظ طبسی در کوران مذاکرات هسته ای درخواست خادمی بنده و آقای دکتر ظریف مورد تایید تولیت سابق آستان قدس قرار گرفت. به نظر بنده آیت الله واعظ طبسی در دوران مذاکرات هسته ای که ما تحت فشارهای مختلفی بودیم، با اعطای این حکم آرامش خاصی به ما دادند تا با تکیه به امام رضا علیه السلام در آن شرایط سخت از مشکلات و مسایل سخت پیش رو با سربلندی و حفظ عزت ملت ایران عبور کنیم.

حکم خادمی امام رضا که با دستان مرحوم آیت الله واعظ طبسی به بنده اهدا شده بود بعد از ارتحال ایشان توسط حجت الاسلام رئیسی تولیت آستان قدس افتخار مضاعفی شد که در سال جدید توفیق خدمتگزاری به امام رضا را به دست آورم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها