عضو هیأت رییسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خبر داد:

طرح حذف مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر آماده ارائه به هیأت رییسه

معاون حقوقی قوه قضاییه با بیان اینکه طرح حذف و تعدیل مجازات اعدام قاچاقچیان موادمخدر باید دوباره در مجلس مطرح شود گفت:درون دستگاه قضایی قبلا هم آقای محسنی‌اژه‌ای در تلویزیون اعلام کردند که هنوز به این توافق نرسیده‌ایم.
کد خبر: ۹۳۱۰۲۳
اظهارات معاون قوه قضاییه درباره حذف اعدام قاچاقچیان

به گزارش جام جم آنلاین وبه نقل از تسنیم، افزایش انتقادها از بازدارنده نبودن مجازات قاچاق مواد مخدر منتج به ارائه طرحی در مجلس نهم شد که براساس آن مجازات اعدام قاچاقچیان موادمخدر دستخوش تغییراتی بنیادین خواهد شد.

در این زمینه اظهارنظرهای متعددی در نفی یا تأیید این پیشنهاد صورت گرفته که برداشت کلی از آنها حاکی از موافقت ضمنی مسئولان حداقل برای تجدیدنظر در مجازات فعلی درباره قاچاقچیان موادمخدر است.

ذبیح‌الله خداییان معاون حقوقی قوه‌قضاییه ، درباره طرح موضوع حذف یا تعدیل اعدام قاچاقچیان موادمخدر در دوره قبلی مجلس شورای اسلامی و حمایت تلویحی برخی مسئولان از این موضوع اظهار داشت: ما در ارتباط با حذف مجازات اعدام در معاونت حقوقی قوه‌قضاییه موضوع اصلاح قانون را در دستور نداریم. طرحی بود که توسط نمایندگان در مجلس مطرح شد و به نتیجه هم نرسید.

وی ادامه داد: باتوجه به مجلس جدید، باید طرح جدید توسط نمایندگان بررسی شود. یک بحثی در این زمینه وجود دارد و آن این است که آیا ما درباره موادمخدر مجازات اعدام داشته باشیم یا خیر. خیلی از افراد منتقد هستند و می‌گویند «این مجازات اعدامی که درباره قاچاقچیان موادمخدر داریم و این میزان قاچاقچی را اعدام می‌‌کنیم که هجمه‌های حقوق بشری را هم به دنبال دارد، اما در عمل تأثیری در مبارزه با قاچاق نداشته است. پاسخ ما این است که اگر این مجازات را نداشتیم وضع به چه شکلی بود؟ ثانیا آیا جایگزین بهتری برای اعدام مطرح می‌شود؟ اگر به جای اعدام حبس ابد بگذاریم جایگزین بهتری است و جنبه بازدارنده‌تری دارد؟ ما هنوز روی همین موضوع به توافق نرسیده‌ایم.

معاون حقوقی قوه‌قضاییه درباره اینکه پیش‌فرض‌های موافقان این اقدام برای حذف و تعدیل اعدام قاچاقچیان موادمخدر چیست گفت: این سوالاتی است که مطرح شده ولی الان در دستور کار قوه‌قضاییه چنین لایحه‌ای قرار ندارد و این طرح هم از سوی مجلسی‌ها بوده است. من هم جایی ندیدم که رئیس قوه‌قضاییه این را مطرح کند که لایحه‌ای در حال تهیه است. اگر هم قرار بود چنین کاری انجام بشود باید به من دستور می‌داد که تاکنون چنین چیزی نبوده است.

خداییان ادامه داد: ستاد مبارزه با موادمخدر متشکل از دستگاه‌های مختلف است. باید در این زمینه بحث شود و فکر هم نمی‌کنم رئیس قوه با این موضوع مخالف باشد که اگر می‌خواهیم مجازات اعدام را حذف کنیم چه جایگزینی قرار دهیم؟ آیا حبس ابد جایگزین مناسبی است؟ هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم.

وی درباره اینکه آیا بهتر نیست قبل از اینکه مجلس طرحی در این زمینه ارائه کند، قوه‌قضاییه برای کاهش نقاط ضعف‌ چنین طرحی و اختلاف‌نظرهای احتمالی بعدی، خودش پیش‌قدم شود و لایحه‌ای در این زمینه ارائه کند؟ گفت: در درون دستگاه قضایی قبلا هم آقای محسنی‌اژه‌ای در تلویزیون اعلام کردند که هنوز به این توافق نرسیده‌ایم و دستوری برای اقدام برای اصلاح قانون صادر نشده است.

معاون حقوقی قوه‌قضاییه در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه شما پیش از این رئیس دادگستری بودین و نسبت به شرایط فعلی نزدیک‌تر با پرونده‌ها و حواشی آنها ارتباط داشتید، نظر شخصی شما در این زمینه چیست؟ و آیا جایگزین مناسب‌تر و بازدارنده‌تری در حال حاضر وجود دارد؟ گفت: به هیچ‌وجه هیچ کسی از ما با مجازات اعدام موافق نیست. کسی دوست ندارد یک انسان اعدام شود. اما الان با یکسری باندها مواجه هستیم که به مردم رحم نمی‌کنند- یعنی آن کسی که یکباره 500 کیلو هروئین و 100 کیلو شیشه و سایر موادمخدر صنعتی را وارد می‌کند-ما به یک طرف قضیه که متهم است نگاه می‌کنیم که نباید اعدام شود اما به آن سوی ماجرا که 500 کیلو هروئین یک شهر را نابود می‌کند توجه نمی‌کنیم. گاهی اوقات موضوع را فقط ازیک زاویه نگاه می‌کنیم.

وی افزود: من هم صرفا درباره اعدام می‌گویم که نباید باشد اما آن سوی ماجرا را چه کنیم؟ بله اگر واقعا مرزها را کنترل کنیم و با قاچاق مبارزه کنیم، نیازی به اعدام نیست ولی با این وضع راه دیگری نیست. هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم این قانون نیاز به اصلاح دارد مگر اینکه یک عزم صورت بگیرد که پیشگیری کنیم و طبیعتا مجازات سبک‌تری برایش در نظر بگیریم. اما عقیده من این است که باید جنبه آسیب‌دیدن جامعه را هم لحاظ کنیم.

خداییان گفت: من بارها گفتم که کسی که یک نفر را به قتل می‌رساند به او می‌گوییم جانی و همه هم احساساتی می‌شوند و می‌گوید این جانی باید اعدام شود اما کسی که با توزیع مواد مخدر صدها نفر را می‌کشد و صدها خانواده را متلاشی می‌کند هنوز در جامعه خودمان، او را به عنوان جانی نمی‌شناسیم در حالی که به اعتقاد من این فرد جانی است. هنوز متأسفانه زشتی عمل یک قاچاقچی جا نیفتاده است که اگر یک نفر قاچاقچی موادمخدر است کسی نزدیکش نشود اما بعضا افراد حتی با افتخار با یک قاچاقچی ارتباط دارند، در ماشین او می‌نشینند و به خانه دعوتش می‌کنند. این فرد جانی است اما ارتباط با او قبحی ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها