معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

تکمیل طرح مسکن مهر 10 شهر جدید تا آخر سال

پرونده بازنشستگان سپاه همچنان باز است

کلاهبرداران درکمین مسکن مهر

بخش عمده کلاهبرداری ها در قالب ثبت نام مسکن مهر و اعطای آپارتمان در حالی رخ می دهد که بسیاری از شرکت های سازنده مسکن، تنها امتیاز ساخت را داشته و از اساس شرکت تخصصی سازنده مسکن مهر نیستند.
کد خبر: ۹۳۰۹۷۹
کلاهبرداران درکمین مسکن مهر

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، کلاهبرداری در قالب ثبت نام و تحویل مسکن مهر فعالیت جدیدی محسوب نمی شود و کم نیستند افرادی که سرمایه سالها تلاش و زندگی را به امید داشتن سرپناهی برای خود به دست تعاونی ها و یا افرادی که قول اعطای مسکن را می دهند، می سپارند.

سالانه پرونده های متعددی پیرامون شکایت و مشکلات ناشی از مسکن مهر در دادگستری ها ثبت می شود و پس از سالها انتظار رسیدگی برخی از این پرونده ها به دادگاه رسیده و بررسی می شود که در نهایت هم این بررسی ها و گذر زمان ها برای شکاتی که اغلب از قشرهای متوسط هستند، پول نمی شود.

دادگستری استان تهران هم بارها به پرونده های کلاهبرداری در قالب مسکن مهر اشاره کرد و از مردم خواسته است در هنگام انعقاد قرارداد یا اختصاص وجه بررسی های لازم را انجام دهند.

در سالهای اخیر پرونده های متعدد کلاهبرداری به اسم مسکن مهر با عناوین مختلف از جمله تعاونی مسکن برق، نگین غرب، مروارید غرب وغیره تنها بخشی از پرونده های کلاهبرداری به بهانه تحویل مسکن است. پرونده هایی که اغلب بیش از صدها و در برخی موارد هزاران شاکی دارد.

ثبت نام از متقاضیان دریافت مسکن در سال ۹۲

یکی از این پرونده ها مربوط به مالباختگان کانون بازنشستگی سپاه پاسداران استان تهران است. سال ۹۲ بود که کانون بازنشستگان سپاه استان تهران طی فراخوانی از حدود ۱۵۰ نفر کارکنان بازنشسته سپاه و فرزندان متأهل واجد شرایط آنان به منظور خرید یک واحد آپارتمان در پروژه مسکن مهر فاز ۸ پردیس، از طریق کانون های بازنشستگی رده خدمتی خود، با ارائه مدارک لازم ثبت نام کرد.

در قالب این فراخوان و پس از ثبت نام هر متقاضی در دو مرحله و در قالب دو فقره چک تضمینی به مبلغ ۶۸ میلیون تومان به هر متقاضی داده می شود که به طور کلی به متقاضیان بیش از ۹ میلیارد تومان چک پرداخت می شود که این معادل بخشی از بدهی است.

پس از این فراخوان کانون بازنشستگان سپاه تهران برای خرید واحدهای مسکونی با شرکتی بنام «ن.ب» تفاهم نامه ای امضاء می کند.

بر اساس مفاد این تفاهم نامه مقرر می شود شرکت مزبور، از تاریخ تحویل چک وجه هر متقاضی به کانون بازنشستگان، حداکثر ظرف ۳۵ روز کاری، یک واحد آپارتمان (و نه امتیاز آپارتمان) به نام خریدار واگذار و اسناد مالکیت آنها را تحویل دهد.

در این قرارداد در خصوص عدم تحویل به موقع واحدها نیز ماده ای لحاظ می شود به طوری که درصورت عدم تحویل به موقع واحد مسکونی، روزانه مبلغ صد هزار تومان خسارت تأخیر در تحویل به خریداران پرداخت شود و در صورت انصراف خریدار تا قبل از انتقال سند مالکیت، ظرف مدت ۲۴ ساعت وجه متقاضی را مسترد کند.

همچنین مقرر بوده کانون بازنشستگان سپاه استان تهران ضمانت نامه قانونی و کارشناسی شده در سقف مبلغ قرارداد از شرکت طرف قرارداد اخذ کند تا در صورت عدم اجرای تعهداتش، از محل به اجرا گذاشتن اسناد ضمانت‌نامه، نسبت به تادیه اصل وجه و جبران ضرر و زیان متقاضیان اقدام کند.

با این حال با گذشت مدتی از زمان تشکیل پرونده و با توجه به تعلیق شعبه رسیدگی و انتخاب شعبه مجدد، هنوز جلسه رسیدگی دادگاه تشکیل نشده است و صدها متقاضی که سرمایه خود را هزینه کرده بودند، همچنان بلاتکلیف هستند.

شرکت هایی که از اساس سازنده مسکن نیستند

نکته ای که دراین پرونده و همچنین پرونده های مشابهی از این دست دیده می شود، واگذاری امتیاز ساخت مسکن به شرکت هایی است که اساسا سازنده مسکن مهر نیستند، بلکه واسطه ای هستند که امتیاز را از افراد ثبت نام شده یا شرکتهای سازنده، خریداری و با قیمتی بالاتر از قیمت روز منطقه، به متقاضیان معرفی شده واگذار می کنند.

با این حال سخنگوی دستگاه قضا بارها به مردم هشدارهای لازم در خصوص ضرورت دقت در زمان ثبت نام تعاونی های مسکن مهر را داده است از سویی دیگر اداره ها و شرکت هایی که به دنبال ثبت نام از کارمندان خود هستند، باید دقت های لازم در خصوص استعلام اعتبار شرکت سازنده را داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها