اهالی سینما نه‌تنها بدون حامی و مظلوم نیستند که از قضا سینما یکی از حوزه‌هایی است که به محض آنکه یکی بگوید بالای چشمشان ابروست مدعی اعاده حیثیت و حفظ آبرو و حتی شلاق می‌شوند.
کد خبر: ۹۳۰۸۱۶
سینما؛ ازدواج سفید، لباس‌های بدن‌نما و روابط افسارگسیخته

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مشرق شاید بحث فساد در سینمای ایران بیش از بیست سال است که دارد به انحاء مختلف و هربار توسط فلان بازیگر آسیب‌دیده و فلان چهره کلافه شده مطرح می‌شود و هر بار ابتدا موجی از همراهی را درپی دارد و چند هنرمند دیگر با او همراه می‌شوند و به فاصله‌ای کوتاه همه یکی یکی عقب‌نشینی می‌کنند و اینکه منظورشان بد رسانده شده و ...بعد هم مخالفان آنها وارد گود می‌شوند و با فضاسازی درباره اینکه چرا به پیکر سینما آسیب می‌زنید و مگر در بقیه جاها فساد نیست و چرا به سینما پیله می‌کنید و ...دوباره تمام صداها را خفه می‌کنند تا دوباره همان خطرها و آسیب‌ها و دلهره‌ها روی سر چندین و چند بازیگری باشد که دلشان نمی‌خواهد برای سینما اخلاق و شرفشان را از دست بدهند. جریانی که شاید مهمترینش در سال 91 شکل گرفت و حقایق تلخی توسط بازیگرانی ازجمله پرستو صالحی، ماهایا پطروسیان، امین تارخ، مجید مظفری و ...مطرح شد که البته به سرعت توسط نهادها و دستگاه‌هایی که موظف بودند فساد سینما را مخفی کنند، در نطفه خفه شد. می‌توان مدعی شد که اهالی سینما نه‌تنها بدون حامی و مظلوم نیستند که ازقضا سینما یکی از حوزه‌هایی است که به محض آنکه یکی بگوید بالای چشمشان ابروست مدعی اعاده حیثیت و حفظ آبرو و حتی شلاق می‌شوند. این بدان معنیست که اگر کسی بخواهد به آنها ظلمی روادارد چندین دستگاه برای رسیدگی به مشکلات آنها وجود دارد و همگی کمربند سفت می‌کنند به حمایت از سینما و سینماگران.

چرا فساد سینماگران، بیشتر دیده می‌شود؟

اما با این اوصاف چرا همچنان مشکلات اهالی سینما بیش از همه دیده می‌شود؟ چرا فساد و خصوصا فساد اخلاقی در سینما، بیشتر از بقیه حوزه‌ها به چشم می‌آید؟ بیشتر از ورزش و سیاست و اقتصاد و حتی نمایش و موسیقی و .... چرا تا یکی از فساد در سینما حرف بزند صدایش در نطفه خاموش می‌شود؟ با یک واکاوی و آسیب شناسی ساده می‌توان به جواب این سوال رسید.

سلبریتی‌هایی که دیده می‌شوند

نه‌تنها در کشور ما که در همه جای دنیا دوست دارند درباره چهره های سینمایی و تلویزیونی چیزهای مختلفی بدانند، از ارتباطاط آنها باخبر شوند و بدانند که فلانی ازدواج کرده و آن یکی جدا شده‌است. این قبیل گرایشات پیش از انقلاب هم تا بخواهید بوده است. حالا هم طبیعیست که سینما بیش از همه بخش‌ها در معرض دید است. چون بازیگرانش بیش از همه دیده میشوند. بیش از همه شناخته میشوند و مردم آنها را دوست دارند. پس دلشان میخواهد بدانند میان آنها چه میگذرد. دوست دارند درباره آنها بدانند و خبری را که فهمیده‌اند به بقیه بگویند. اما از اینجا به بعد حکایت کشور ما که زیربنای اسلامی دارد و با انقلاب اسلامی احیا شده است، با بقیه کشورها و حتی با زمان طاغوت متفاوت است. مردم طبیعیست که دلشان میخواهد از چهره ها و سینماگران بیشتر بدانند اما آیا در این کشور هر روابطی آزاد است؟

سینما؛ ازدواج سفید، لباس‌های بدن‌نما و روابط افسارگسیخته


اینجا آمریکا نیست

در اروپا و آمریکا هر رابطه ای آزاد است. مسائل جنسی نه تنها برایشان کنترل شده نیست که از افسارگسیختگی آن برای سود بردن بیشتر استفاده می‌کنند. با این اوصاف طبیعیست که چهره ها خود، از پخش خبر انواع روابطشان با یکدیگر به‌عنوان عاملی برای همیشه در بورس بودن یا ازیاد نرفتن استفاده می‌کنند. یعنی اتفاقا تا اندازه ای بدشان هم نمیاید که در بازه های زمانی مختلف، به واسطه سرک کشیدن رسانه ها در زندگی خصوصی آنها سر زبان بیفتند. در این جوامع هر رابطه ای میتواند مجاز باشد و یا حداکثر بعضی روابط و خیانتها صرفا از سوی بعضی از مردم نکوهش میشود.

پیش از انقلاب هم که روابط نامشروع چهره ها با یکدیگراصلا نه تنها زشت نبود که هر رابطه ای از سوی چهره های آن زمان برایشان ارزش بود و میتوانست جایگاهشان را بالاتر ببرد.

این روابط پس از انقلاب تاحدودی اصلاح شد و این اصلاح تا حدود یک دهه قبل هم ادامه داشت. یعنی هنرمندان و سینماگران چون می‌دانستند که الگوی مردم و محبوب آنها هستند، در روابط شخصیشان مطابق با قوانین اسلامی کشور رفتار می‌کردند.

با روی کار آمدن بعضی گرایشات متمایل به سرمایه‌داری و متمایل به آمریکا و غرب، یکباره عده‌ای تلاش کردند تا جای ارزش و ضد ارزش را عوض کردند. تلاش کردند تا از بازیگران طاغوت دوباره قهرمان بسازند و روابط و ارتباطات غیرشرعی را عادی سازی کنند و از سوی دیگر عیب گرفتن به این روابط ناسالم را نکوهش کنند.

تا پیش از اصلاحات،اهالی سینما پذیرفته بودند که باید قواعد شرعی و عرفی را در کارشان رعایت کنند. باید در محدوده سینما به قواعد این کشور پایبند باشند. ازسوی دیگر چون مردم و رسانه ها خواه ناخواه به‌واسطه علاقه مردم، در زندگی آنها سرک می‌کشند،باید در زندگی شخصی و خصوصی هم پایبند قواعد شرعی و عرفی باشند.

سینما؛ ازدواج سفید، لباس‌های بدن‌نما و روابط افسارگسیخته


روابط الگوهای مردم به هیچکس ربطی ندارد؟

از حوالی 15-16 سال پیش، یکباره اوضاع فرهنگ و هنر تغییر محسوسی کرد. جای دزد و پلیس عوض شد. بعضی مسولان سینمایی شروع به جا انداختن این موضوع کردند که روابط خصوصی درون سینمایی چهره‌ها -چه شرعی و چه غیر شرعی-به هیچکس ربطی ندارد. به شدت با کسانی که حتی درباره اوضاع داخلی سینما می‌نوشتند یا میگفتند برخورد می‌کردند و این اوضاع تا آنجا رسید که بی حجاب و با لباس زننده در جشنواره های خارجی حاضر شوند و باز، با برچسب "روابط درون سینما" و " به هیچکس ربطی ندارد" چهره بدی از کشور شهید داده و انقلاب کرده ایران نشان دهند.

سینما؛ ازدواج سفید، لباس‌های بدن‌نما و روابط افسارگسیخته


آرام آرام با این تمهید دایره روابط خصوصی بعضی سینماگران افسارگسیخته شد. گویی آنها در کشور دیگری زندگی می‌کردند. به حجاب اعتقادی نداشتند. در مهمانی ها و ارتباطات آنها تماس محرم و نامحرم هیچ اهمیتی نداشت. ازدواج سفید که در واقع همان زندگی غیرقانونی و شکلی از زناکردن است میان آنها رواج یافت. لباسهایی در دورهمی ها میپوشیدند که ساپورتهای بدن نما پیش آنها چیزی نبود و موارد دیگری شبیه این.

با این اوصاف، سینما دو لایه پیدا کرد. لایه رویی که متناسب با قواعد و شرایط کشور بود و لایی درونی و مخفی که منطبق با قواعد اروپا و آمریکا بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۸
مرتضی
-
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
۰
۰
رنگ رخساره خبر میدهد از سر درون!! ظاهر سینما و حضور سینما گران در جشنواره ها خبر از بی فرهنگی این قشر فرهنگی می دهد. به قول دكتر شریعتی، روزی خواهد رسید كه نماد روشنفكری بی دینی است.!!!
هموطن
-
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه بو میده خدا میدونه چندتای شما آقایون كه دم از بی دینی و غیر اسلامی بودن بازیگران خانوم می زنید چقدر در حسرت این هستید كه ایكاش راهی برای آشنایی و ارتباط با این خانمها بود ، ما كه میدونیم تو دلتون چی می گذره پس سكوت اختیار كنید .
بینام
-
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
۰
۰
تقصیر بعضیاست كه از این بی هنرها بت ساختیم
هموطن
-
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
۰
۰
خیلی جالبه از 90% افراد وقتی پرسیده میشه تلویزیون نگاه می كنین میگن نه ، سینما میرید میگن نه ، اما خدا نكنه كه مثلاً بگن بازیگر معروفی از همسرش جدا شد اونموقع دیگه تا ته شجرنامه طرفو درمیارن كه كیه ، چی میخوره ، چجوری ازدواج كرده و... بعدشم كلی وای وای اینا بی دین و بی ایمونن میگن ، اصلاً مگه وقتی هنرمندا تو فقر زندگی میكنن و تو فقر میمیرن برای كسی مهمه ، امثال پروین سلیمانی و ثریا حكمت چقدر برای ما مهم بودن ها !!! اوناهم حق دارن زندگی شخصیشون و از ماها پنهان كنن . به ماچه كه طرف چند بار ازدواج كرده شما فیلمی كه بازی میكنن و درچارچوب جمهوری اسلامیه نگاه كن به زندگی خصوصی خودت بچسب مبادا انگی به خواهر خودت ، خواهر زن خودت و دختر خودت به خاطر اهمال در تربیت اسلامی وارد بشه .
امین
-
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
۰
۰
متاسفانه جامعه هنری ما ابزاری شده برای تبلیغ بی بند وباری و كسی هم خیال كنترل این موضوع را ندارد.گویا برنامه ای در پیش است كه اعتقادات مردم كم كم به فراموشی سپرده شود و بی حجابی و غربزدگی یه عنوان عادی در جامعه قلمداد بشه.واقعا متاسفم بابت این رخدادها.نمونه اش همین چند وقت پیش ،جشن حافظ در شیراز.
بهروزرجبی
-
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
۰
۰
سلام.گزارشی بسیارعالی و انكارناپذیریست .متاسفانه حال وروزجاری سینمای روبه تنزل وابتذال ایران است ومسئولیت شرعی واخروی این بی بند وباری ها وهنجارشكنی ها نیز بعهده آندسته ازدولتمردان و مقاماتی است كه برای چند روزپست وجایگاه دنیوی ازبایدها وارزشهای اعتقادی واخلاقی چشم پوشی می كنند وبنام اصلاحات ولزوم ازادی فردی وامثالهم امادرواقع بااهداف سیاسی ازمتخلفین حمایت و موجب بدعت گذاری ونهادینه شدن فساد در هنر وبه تبع ان در جامعه خصوصا بین جوانان می شوندخداوندیكتا ازتقصیرشان نگذرد ورحمتش راازاینگونه فرصت طلبان دریغ فرماید.ان شاءالله
احمد
-
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
۰
۰
جلو این سینما را باید گرفت. مگر هنرمند نمی تواند ارزشی باشد. اتفاقا چندین قشر فرهنگ یك كشور را می سازند یا تغییر می دهند یكی هنر مندان دیگری بازیگران ورزشی و....
نوذر
-
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
۰
۰
دوروتر از بازیگران سینما و سیما در دنیا ندیده ام. با زرنگی خاصی خود را مظلوم جلوه میدهند و متعهد به دین.....ولی بقول نویسنده ی مقاله دولایه ی درونی و برونی پیدا كرده اند.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها