کاخ سفید با رد ادعای جنجالی دونالد ترامپ مبنی بر پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد از سوی آمریکا به ایران در قبال آزادی چهار زندانی آمریکایی، اعلام کرد که این پول بخشی از مطالبات ایران بود.
کد خبر: ۹۲۸۵۵۵
جاش ارنست: ۴۰۰ میلیون دلار پرداخت شده، بخشی از مطالبات ایران بود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، کاخ سفید با رد ادعای جنجالی دونالد ترامپ مبنی بر پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد از سوی دولت آمریکا به ایران در قبال آزادی چهار زندانی آمریکایی،‌ اعلام کرد که این پول پرداختی بخشی از مطالبات ایران بود.

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید با لحنی قاطعانه اعلام کرد که «پرداخت هرگونه وجهی در قبال آزادی زندانیان،‌ خلاف سیاست و خط مشی آمریکاست».

گفتنی است که رسانه آمریکایی «وال استریت ژورنال» برای نخستین بار طی گزارشی از پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران خبر داد و دو مقام عالیرتبه آمریکایی نیز مدعی شدند که این مقدار پول نقد به یورو، فرانک سوئیس و سایر ارزهای خارجی و از طریق یک هواپیمای خصوصی غیرآمریکایی به تهران تحویل داده شد.

سخنگوی کاخ سفید خطاب به خبرنگاران گفت که مبلغ مذکور وجهی بود که دولت ایران در زمان حکومت محمدرضا پهلوی در سال ۱۹۷۹ برای خرید تجهیزات نظامی به یک حساب بانکی در آمریکا واریز کرده بود. جاش ارنست در ادامه افزود که پس از سرنگونی رژیم پهلوی، برنامه تهیه و ارسال این تجهیزات نظامی متوقف شد.

گفتنی است که افزون بر این ۴۰۰ میلیون دلار، دولت آمریکا حدود ۱.۳ میلیارد دلار نیز به عنوان بهره انباشته به ایران بدهکار است و این بهره انباشته از مالیاتهای واریزی شهروندان به حساب دولت آمریکا پرداخت خواهد شد.

ارنست دلیل پرداخت نقدی به ایران را نبود رابطه بانکداری میان دوکشور برشمرد و در پاسخ به این شبهه که چرا پرداخت این مبلغ با آزادی زندانیان همزمان بود، اظهار داشت که با خاتمه یافتن مذاکرات موازی، چندین توافق با ایران «بطور همزمان به ثمر رسید».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها