رئیس قوه قضائیه گفت: حقوق بشر برای همه ادیان الهی خصوصاً دین اسلام یکی از مسائل محوری است.
کد خبر: ۹۲۸۳۱۰
رئیس قوه قضائیه: حقوق بشر در اسلام مسئله محوری است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، آیت الله آملی لاریجانی در همایش بزرگداشت حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی با اشاره به اینکه مسئله حقوق بشر در دنیای امروز به لحاظ آثار نظری و عملی پر اهمیت است، افزود: در دنیا از لحاظ نظری کارهای بسیار با ارزشی در این باره انجام و وارد مسائل سیاسی هم شده است.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: کتاب ها و مقالات بسیار زیادی در خصوص فلسفه سیاسی تدوین که در بخش هایی از آنها هم به مسئله حقوق بشر وارد شده است.

رئیس قوه قضائیه گفت: برای مسلمانان حق بشر بحثی اساسی است، نه فقط در مبانی نظری بلکه به لحاظ ساختار انسان شناسی، جهان شناسی و خداشناسی، حق بشر از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: گاهی در تحلیل مسئله حق خطا می شود و در تحلیل حق به سراغ معنای کلمه حق توجه می شود اما در حقیقت تحلیل ماهیت و معنای واقعی حق باید مورد نظر قرار گیرد چرا که فرق است بین تحلیل واقعیت ها و معنای الفاظ.

وی گفت: برای مثال اگر پرسیده شود حق چیست؟ این مسئله را می توان از لحاظ زبان شناختی معنی آنرا جستجو و هم می توان به واقعیت کلمه حق توجه کرد.

رئیس قوه قضائیه همچنین افزود: در فرهنگ خودمان راجع به حق بحث های فقهی زیادی انجام شده و در آثار علمای اسلامی هم در این خصوص مباحث فراوانی وجود دارد.

آیت الله آملی لاریجانی در حاشیه نشست ستاد حقوق بشر اسلامی در جمع خبرنگاران افزود: یکی از کارهای ستاد حقوق بشر اینست که از متفکرین اسلامی و غیر اسلامی کمک بگیرد و حق بشر را از غیر حق مشخص کند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم حق را ترسیم کنیم باید مشخص شود آیا تمامی حقها قراردادی هستند و با قرارداد پدید می آیند یا کاملاً غیر قراردادی اند؟

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ماهیت حق افزود: اگر به عنوان مسلمان، حقوق بشر اسلامی را پایه ریزی می کنیم باید تحلیل روشن از حق داشته باشیم تا در مقام عمل تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به ماهیت مجلس شورای اسلامی بر ساختار نظام سیاسی و حق ادامه داد: حق تقنین دارد و کسی که در خیابان راه می رود حق تقنین ندارد.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: به نظر می آید ما باید لااقل یک یا چند حق را غیر قراردادی ببینیم والا نمی توانیم حقوق غیر قراردادی را الزام کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها