در گفتگو با جام جم آنلاین تشریح شد

دیدگاه نماینده ارامنه مجلس در خصوص حوادث ارمنستان

اعتراض هفته‌های اخیر در ارمنستان، اعلام نارضایتی مردم از مشکلات اقصادی بود ولی موضع‌گیری نادرست برخی از کشورهای همسایه مسئله را تشدید کرد.
کد خبر: ۹۲۷۹۷۷
دیدگاه نماینده ارامنه مجلس در خصوص حوادث ارمنستان

نماینده ارامنه شمال ایران و عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین گفت: کشور ارمنستان همیشه باثبات بوده است ولی برخی نارضایتی‌های اقتصادی اعتراض و درگیری داخلی را به دنبال داشت که در کنار تحرکات منطقه‌ای بیشتر نمایان شد. ضمن اینکه اظهارات نابجای مقامات دولت‌های ترکیه و آذربایجان و برخی اقدامات خصمانه از جمله بستن راه‌های ارتباطی مزید بر علت شده است.

دکتر «کارن خانلری» افزود: مردم ارمنستان به لحاظ اقتصادی در تنگنا قرار دارند و برخی از عناصر مخالف داخلی هم از وضعیت موجود سوء استفاده می‌کنند، همه این موارد نارضایتی عمومی را در یک ماه اخیر تشدید کرده است. تصرف پاسگاه پلیس در ایروان و گروگانگیری یک عده مخالف، مصداق بارز این مسئله است. دولت ارمنستان و شخص رئیس جمهور «سرژ سرکیسیان» سعی کرد مشکلات را به صورت مسالمت آمیز حل کند. خوشبختانه با تسلیم شدن مخالفان آرامش بر کشور حکم فرما شده است.

وی با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس جمهور ارمنستان مبنی بر تشکیل دولت وفاق ملی، تصریح کرد: اگر این اقدام عملی شود طبیعتاً بسیاری از مسائل داخلی برطرف خواهد شد. لازم است در بازنگری سیاست‌های جدید حکومتی ضمن رعایت حقوق مخالفان گفتگو‌های مسالمت‌آمیز سرلوحه قرار گیرد زیرا ارمنستان با توجه به شرایط خاص منطقه‌ای بیش از گذشته نیازمند آرامش است.

خانلری در خصوص مناقشه قره‌باغ توضیح داد: این یک مشکل قومیتی است که از زمان استقلال ارمنستان ایجاد شده و همواره موافقان و مخالفانی در داخل و خارج از کشور دارد. با توجه به اکثریت ارمنی‌نشین این منطقه، شاید بهترین راه برای ایجاد آرامش در قره‌باغ، برگزاری همه پرسی باشد، البته اگر قدرت‌های بزرگ و کشورهای همسایه اجازه بدهند.

نماینده مردم تهران و شمال کشور در مجلس با اشاره به مراودات تاریخی و فرهنگی دیرینه ایران و ارمنستان خاطرنشان کرد: مواضع ایران در قبال ارمنستان و سایر همسایگان متوازن و هوشمندانه است، سیاست بالانس شده‌ای که در کاهش مناقشات منطقه‌ای از طریق مسالمت آمیز تاثیرگذار خواهد بود. با توجه به ظرفیت‌های مشترک دو کشور در بخش‌های مختلف؛ اقتصادی، فرهنگی و سرمایه‌گذاری‌های متقابل، امیدواریم روابط دو کشور بیش از گذشته رونق یابد.

رضا گلین شریف دینی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حمید
-
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۰
۱
ارمنستان مردمان آرام و مهمان نوازی دارد و در سیاست خارجی كاملا مستقل عمل می كند. متاسفانه عده ای می خواهند هر طور شده این كشور را به آشوب بكشند اما زهی خیال باطل!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها