عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو در گفتگو با جام جم آنلاین:

قیمت خودرو ممکن است افزایش یابد/ پراید را با دلار بسنجید گران نیست

از صنعت قطعه سازی و خودرو سازی به عنوان دو بال توسعه صنعتی کشور یاد می شود و بدون شک ادامه حیات هر کدام از این بخش ها به توانمند شدن دیگری بستگی دارد ، حال که پس از برجام پای خودرو سازان مطرح جهانی برای سرمایه گذاری در ایران باز شده است می توان امیدوار بود که در صورت اجرا شدن مواردی که در قرار دادها گنجانده شده است ، با ساخت داخل شدن بخشی از تولیدات صنعت قطعه سازی کشور نیز رونق گیرد .
کد خبر: ۹۲۷۸۳۲
قیمت خودرو ممکن است افزایش یابد/ پراید را با دلار بسنجید گران نیست

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین ، به آینده قراردادها خوشبین است و معتقد است که با توسعه و سرمایه گذاری هایی که قرار است در صنعت خودرو سازی اتفاق بیفتد خیر آن به قطعه سازان هم می رسد . گفت و گوی انجام شده با وی را می خوانید .

قطعه سازان خودروی کشور از فضای پسا برجام تا کنون چه مقدار در بحث تولید و سرمایه گذاری بهره مند شده اند ؟

در فضای پسابرجام قراردادهایی با خودروسازان بین المللی از جمله پژو و سیتروئن منعقد شد و هر روز که می گذرد شرایط بهتری برای صنعت خودروی ما ایجاد می شود. بر اساس قراردادی که با سیتروئن بسته شد قرار است که حدود 30 درصد تولیدات را خود این شرکت به بازار های بین المللی صادر کند . البته به دنبال قرارداد با سیتروئن ، رنو و احتمالا فولکس ، و سوزوکی ژاپن هم خواهد آمد ، یعنی بازیگرهای عمده بین المللی خودرو در ایران سرمایه گذاری می کنند .

چه شروطی برای ساخت داخل شدن این خودرو ها و همچنین صادرات گذاشته شده است ؟

شرطی که وزارتخانه گذاشته این است که حداقل با 40 درصد ساخت داخل شروع شود و این به 70 تا 80 درصد ساخت داخل برسد و استراتژی که خود شرکت رنو و پژو اعلام کردند این است که برای آنکه تولید اقتصادی باشد باید 80 تا 85 درصد در داخل کشورمان تولید شود، اگر این اقدام صورت گیرد خیرش به قطعه ساز هم می رسد چرا که با سفارشاتی که داده می شود برای قطعه سازان کشور نیز کار ایجاد می شود.

کار با 40 درصد ساخت داخل شروع می شود تا به 80 درصد برسد، البته این به نفع شرکت های خودر ساز خارجی هم هست برای آنکه اگر تولید قطعات را ساخت داخل نکنند قیمت ها گرانتر می شود.

در واقع درمورد صادرات هم در قرارداد اولیه با پژو مسئولیت صادرات خودرو را شرکتی نصف ایرانی و نصف فرانسوی به عهده گرفت است ،اما در قرارداد با سیتروئن همه مسئولیت صادرات با خود شرکت سیتروئن است.

آیا موارد ی که در قرار داد به امضاء می رسد درعمل هم اجرا می شود ؟

به هر حال باید تلاش کنیم ،چرا که کاری خود به خود اتفاق نمی افتد همه ما باید تلاش کنیم که این اتفاق بیفتاد .

در بحث کاهش هزینه ها، تیراژتولید هم مهم است به عقیده شما باید چه الگویی پیگیری شود ؟

عمده تولید ما خودروهایی هست که زیر 30 میلیون تومان قیمت دارد که اتفاقا قطعه سازان ما در تولید این نوع خود روها نقش پررنگ تری دارند و ما امیدواریم مدلهای جدید خودروهای زیر 30 میلیون تومان هم در ایران تولید شود ، مثل کاری که رنو در هند انجام داد ، طراحی و مهندسی آن در داخل هند انجام شد و 97 درصد قطعات آن نیز در هند تولید می شود . بنابراین ما هم به یک چنین الگویی برای ایران نیاز داریم که این کار اینگونه در داخل انجام شود .

از قرادادها ی منعقد شده کدام اجرایی شده است ؟

اجرای قرارداد پژو شروع شده است البته اینگونه هم نیست قراردادی که بسته می شود محصول فردا به بازار بیاید ،قرارداد سیتروئن هم قراردادش اخیرا نهایی شد و فکر می کنم کارهای اجرایی آن هم آغاز شده باشد.

آیا تجهیزات قطعه سازان به روز هست و توانایی لازم برای تولید قطعات با کیفیت برای این برندهای جهانی را دارند ؟

قطعه سازان داخلی هر آنچه که هم اینک به آنها سفارش ساخت داده شود، توانمندی ساخت آن را دارند کما اینکه در تندر90 هم اینک 60 درصد قطعات آن در داخل تولید می شود . بنابراین کافی است که سفارشات به قطعه سازان ما ارائه شود ،چون قطعه ساز ما امکاناتش را دارند و آنهایی که ندارند خودشان راتجهیز می کنند و مشکلی از نظر اجرای قرار دادها وجودندارند .

آیا سیتروئن و سایر خودرو سازان استاندارد خاصی را تعریف کرده اند ؟

الان قیمت خودرو پایین هست حتی شاید لازم باشد که افزایش قیمت هم داده شود. کجای دنیا یک خودروی 6 هزار دلاری می توانید پیدا کنید

خوشبختانه چون ماقبلا تولید پژو را داشتیم ، لذا می توان گفت که مشکلی وجود ندارد چون پژو و سیتروئن یک نوع استاندارد را دارند و با رنو هم کار شده است وقطعه سازانی که با این شرکت ها کارکرده اند به استانداردهای این شرکت ها اشراف دارند و عملا هم اجرا کردند .در این صنعت کافی است که با دو خودرو ساز بین المللی کار کرده باشید در نتیجه کار با باقی خودروسازان بین المللی خیلی تفاوت چندانی ندارد و همه اینها قابل اجرا است .

آیا برنامه ریزی شده است که قیمت تمام شده قطعات و نهایتا خودرو کاهش یابد ؟

الان قیمت خودرو پایین هست حتی شاید لازم باشد که افزایش قیمت هم داده شود.

یعنی براین باورید که قیمت حدود 20 میلیون تومان برای پراید در مقایسه با قیمت خودروهای باکیفیت خارجی منطقی است ؟

شما باید با دلار بسنجید کجای دنیا یک خودروی 6 هزار دلاری می توانید پیدا کنید .

اما باید درآمد و قدرت خرید مردم هم در نظر گرفته شود ، یعنی قرار نیست کاهش یابد ؟

شاید افزایش قیمت هم داشته باشیم ، تفکری که در مردم ایجاد شده که قیمت خودروکاهش می یابد درست نیست ، چون خود بازار تعیین می کند که قیمت ها چگونه باشد. دولت سیاست تک نرخی شدن ارز را دنبال می کند ،در نتیجه دیگر نرخ مبادله ای نخواهد بود و مواد اولیه ای که با ارز مبادله ای تهیه می شد با قیمت بالاتر خریداری می شود که قیمت محصول را بالا می برد ، بنابراین با تک نرخی شدن ارز و واقعی شدن قیمت ارز، مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت خودرو را تعیین می کند .

این تفکر که قیمت خودروکاهش می یابد درست نیست ، چون خود بازار تعیین می کند که قیمت ها چگونه باشد.

از طرفی هم کشش بازار مهم است ، اگر رکودی در بازار وجود دارد به این دلیل است که مردم قدرت خرید با این قیمت ها را ندارند آیا فکر نمی کنید با افزایش بیشترقیمت تقاضا کاهش خواهد یافت ؟

ما سال گذشته تجربه خوبی داشتیم و جواب گرفتیم ، برای اقشارکم درآمد ارائه تسهیلات خرید خودرو در نظر گرفته شد ،پیش بینی کردند 100 هزار خودرو را با تسهیلات خرید ظرف شش ماه به مردم بفروشند اما در مدت خیلی کمتر این خودرو ها فروش رفت و این نشان می دهد اگر سیاست های تحریک بازار اجرا شود و به اقشار کم درآمد در قالب تسهیلات کمک شود ، این مشکل هم حل می شود ، البته این سیاست در مورد مسکن هم صادق است . از طرفی خوشبختانه بانکها شروع به کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی کردند البته هنوز نسبت به نرخ تورم رقم بالایی است اما با همین کاهش نرخ تسهیلات اگر افزایشی درسایر هزینه ها داشته باشیم می تواند جلوی افزایش قیمت را تا اندازه ای بگیرد.

آیا نرخ سود 18 درصدی تسهیلات در عمل اجرایی شده است قطعه سازان موفق به دریافت تسهیلات با این نرخ شده اند ؟

آماری از اینکه چه تعداد توانستند ازاین نرخ سود استفاده کنند ندارم اما به هر حال باید اعمال شود وگرنه تولید کشور دچار مشکل می شود .

آیا خودروسازن تمام بدهی قطعه سازان را پرداخت کردند ؟

کامل که نه ، اما ما پیگیرش هستیم تا پرداخت شود به خصوص برای شرکت هایی که ضعیف و متوسط هستند پرداخت ها باید ادامه دار باشد .

چقدر از طلبتان از خودرو سازان باقی مانده ؟

آمار متغیر است و بنده آخرین آمار را ندارم اما یک بخشی از بدهی خودروساران به واحد های کوچک پرداخت شده است .

سیما رادمنش - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲۵
بی طرف
-
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۰
۰
شما بفرما پراید رو با دلار حساب كن ببینیم چقدر میشه؟
ایرانی
-
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
خیلی ابلهانه س حرف از مقایسه به دلار می زنه در حالی كه دست مزد ما به ریاله.
اونقدر تو این مورد حرف تو كشور زده شده كه همه مرردم دیگه حالیشونه.این آقا چی فكر كرده با خودش.
علی
-
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۰
۰

امثال تو فكر میكنند حافظه مردم پاك شده یا مردم حافظه ندارند حرفهای شمارو به یاد بیارند كه با غرور و تكبر میگفتید بیش از 90درصد قطعات داخلیه و بعد زدید زیرش كه تحریم دلار برداشته بشه . بفرمایید این هم از پسا برجام باز شما سر حرف خودتون نموندید
ایرانی
-
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
راست می گی یادمونه.چقدر تبلیغات می كردن.ماها چقدر ساده بودیم كه باور كردیم.
حالا امروز جوری می گن باید وارد كنیم و ... كه انگار لباس كار كارگراشونم دارن وارد می كنن و تحریم روش اثر گذاشته.
متاسفانه ادم های دروغگو و خودخواه زمام امور این صنعت رو بر عهده گرفتن.
ایرانی
-
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۰
۰
فقط به فكر سود ودرآمد خودتون هستید درآمد مردم چی
محمدعلی
-
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۰
۰
یكی به ایشون بگه ... خودروسازها از همین ابتدای سال 95 قیمتها رو به صورت چراغ خاموش گرون كردند...لازم نیست شما برای افزایش قیمت جدید زمینه سازی كنید، هر وقت خواستند دوباره گرون می كنند.
ناشناس
-
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۰
۰
بفرمایید كجای دنیا درآمد مردم حدود 250 دلار است؟؟؟ كه بخواهند برای یك خودروی 6000 دلاری بخرند؟ آنوقت میفهمی مردم ایران چه زجری میكشن امثال شما فقط بلدید جایی كه به نفع خودتونه با دلار مقایسه كنید!! در آمد مردم هم با كشك مقایسه كنید!
همی
-
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۰
۰
ببخشید درست متوجه شدم آقای نجفی منش گفتند مردم خیلی پررو شدن. جام جم ما پررو شدیم.
دیگه بیایید ...... استغفرالله
بی طرف
-
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۰
۰
این آقا مشكوك میزنه! حتما باید فیش حقوقش بررسی بشه.
mardom
-
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۰
۰
پراید را با دلار بسنجید گران نیست !!!!!!! ؟؟؟؟؟
آخه نه اینكه ما با دلار حقوق میگیریم، آخه نه اینكه حقوق ما به دلار با حقوق كشورهای دیگه برابره. !!
وحید
-
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۰
۰
لطفاً یه نفر برای ایشون توصیح بده كه حقوق اداره كاری و كارگری در ایران 250 دلاره، شاید ایشون در جریان نیست.!!!
حسین
-
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۰
۰
واگذارتون به خدا
رضا
-
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۰
۰
تشت رسوایی شما هم بر زمین افتد
سامان
-
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۰
۰
پراید بیشتر از 5 میلیون نمیارزه
محمد
-
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۰
۰
من یه سوال میپرسم قضاوت با شما
اگر قیمت پراید و محصولات داخلی مناسب است خوب چرا اینقدر تعرفه واردات خودرو بالاست؟
اگر قیمت مناسب باشد پس دیگر ترسی وجود ندارد تعرفه حذف شود تازه به نفع شما هست چون قیمت پراید به قول ایشان ارزان است و می تواند گران تر شود تا جایی كه بقیه دنیا از پایین بودن قیمت پراید ضرر نكنند.
خودرو سازان خارجی به دلار حقوق می دهند شما به ریال. انها به دلار مالیات می دهند شما به ریال. آنها محصولاتشان كیفیت دارند شما ندارید. آنجا نظارت سختگیرانه هست كه شما نظارت ندارید.
محمد
-
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۰
۰
فیش حقوقی تو مشخص كن بعد حرف بزن.
من كه بهش شك كردم با این طور حرف زدن.
فكر كنم شركت سایپا از خجالتش دراومده.
محمد
-
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۰
۰
سلام،خودروی خارجی یا به عبارتی خودروهای كیفیت مناسب و راحت وارداتی وگرنه همه خودروهایی تولید داخل برند فرانسه كره و .. هستند،وارد نمیشه،مجبوریم از این خودروها بخریم هر فیلمی دوست دارین در بیارین،اصلا این ایران خودرو وسایپا قبل از اینكه تحریم بشیم مردم ایران رو تحریم كردن،
محمد
-
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۰
۰
من براش نگرانم. فكر كنم زیادی پراید سوار شده یه چیزیش شده؟
ناشناس
-
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۰
۰
امیدوارم با ورود سرمایه گذاران خارجی بتوان با انتقال تكنولوژی های جدید و استفاده از علم مدیریت آنها تولیدات با كیفیت و با هزینه تمام شده كمتر دست مردم داد
حسین
-
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۰
۰
تماما مقصر مردم هستند كه از اینا ماشین می خرند
كجای دنیا همچین ماشین هایی رو به مردم میفروشن و از مردم طلب كارم هم میشن؟
رضا
-
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۰
۰
باباتورخداكم ظلم كنین درحق مردم. به حد كافی مردم تو فشار روحی اقتصادی هستن یكم رحم كنین من الان خودم چندسال میخوام ماشین بگیریم ازترس گرونیش نمیتونم نزدیك ماشینی بشم.
مردی از دیار ایران
-
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۰
۰
تنها كشور جهان سومی كه همزمان با ایران داره هنوز پراید رو تولید میكنه فیلیپین هست اونجا پراید 1000 دلاره آقای محمدرضا نجفی‌منش،قیمت پرایدی كه نزدیك 20 ملیون تومن و هیچ نو آوری نه تو ظاهرش نه امكانتش ایجاد شده چطور گرون نیست با 5000 تا 8000 دلار توی كشورهای اروپایی شما میتونید خودرویی با كیفیت و تولید همان سال با استانداردهای روز اروپا رو سوار بشید !!! اینم شده پیراهن تیم ملی فوتبال از شركت درجه سه ویوو !!!تا كی میخواهید مردم قربانی این خودرهای بی كیفیتتون بكنید .
al pa
-
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۰
۰
فكر نمی كنید تقصیر خود مردم باشه؟ وقتی میرن صف واسه خرید پراید با وام مثلا بیست میلیونی اینها هم خوش به حالشون میشه و قیمتو میبرن بالا. این جملش واقعا درد آوره :" ،پیش بینی كردند 100 هزار خودرو را با تسهیلات خرید ظرف شش ماه به مردم بفروشند اما در مدت خیلی كمتر این خودرو ها فروش رفت و این نشان می دهد اگر سیاست های تحریك بازار اجرا شود و به اقشار كم درآمد در قالب تسهیلات كمك شود ، این مشكل هم حل می شود "
الان میفهمم چرا میگن از ماست كه بر ماست. ما حقمون همین بلاییه كه سرمون میارن
محمد
-
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۰
۰
اخه كی دلار میده پراید بخره؟؟
محمد
-
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۰
۰
پراید رو با هرچی سنجیدم گرونه. با دلار سنجیدم با ریال سنجیدم با پول جزایر قمر هم حسابش كردم گرون بود. الان چه كنیم؟؟؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها