وقتی وارد غار علیصدر می‌شوید با ساخته‌های شگفت‌انگیز طبیعت که در مدت چندین هزار سال تشکیل شده‌اند، روبه‌رو می‌شوید. دیدن این مناظر آن‌قدر هیجان‌انگیز است که متوجه گذر زمان نمی‌شوید.
کد خبر: ۹۲۶۵۱۵
هنرنمایی طبیعت در طولانی‌ترین غارآبی جهان

درباره غارعلیصدر روایت‌های عجیب زیادی شنیده می‌شود؛ غار شگفت‌انگیزی که طولانی‌ترین غار آبی دنیا لقب گرفته است.این غار یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری همدان است که همراه آثار تاریخی دیگر مثل آرامگاه بابا طاهر و گنجنامه، این شهر را به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری در ایران معرفی کرده است.

سنگ‌ها و قندیل‌هایی که در این غار وجود دارند به شکل مجسمه‌هایی مثل پنجه عقاب و شیر دوسر درآمده‌اند. ساختار طبیعی غار علیصدر باعث شده اشکالی به صورت طبیعی و بدون دخالت بشر ساخته شود. در قسمتی از غار، سنگی وجود دارد که به صورت پنجه عقاب است. در قسمت دیگری از غار، سنگی به چشم می‌خورد که شبیه اسم مبارک‌‌الله است.

قسمت‌های زیاد دیگری از غارعلیصدر به شکل‌های مختلفی درآمده‌اند؛ مثل شیر دوسر، کبوتر، قایق وارونه یا قسمت دیگری از سنگ‌های غار که به شکل خوشه انگور است. سنگ‌های دیگری هم وجود دارند که خیلی شبیه گل‌کلم هستند؛ آن‌قدر طبیعی که احساس می‌کنید واقعا گل کلم هستند. علاوه بر زیبایی‌های غار علیصدر که یکی از جاذبه‌های این مکان شگفت‌انگیز به شمار می‌رود، آب دلچسب این منطقه هم تاثیر زیادی در جذب مسافران دارد. تا چند سال پیش که هنوز تمامی غار کاوش نشده بود عده‌ای می‌گفتند این غار ‌بی‌انتهاست. گروه دیگری می‌گفتند این غار از همدان شروع شده و تا اراک و کرمانشاه کشیده شده است. به همین علت غارنوردان تصمیم گرفتند تمام طول 11 هزار و 200 متری آن را طی کنند. این غارپیمایی هیجان‌انگیز نکته‌های شگفت‌انگیز دیگری را از طولانی‌ترین غار آبی جهان فاش کرد.

البته مردم روستای علیصدر و روستاهای اطراف، از قدیم‌ به وجود این غار پی برده بودند و از آب آن بهره‌برداری می‌کردند تا این که در 5 مهرماه 1342 شمسی گروهی 14 نفره از اعضای هیأت کوهنوردی همدان، غار علیصدر را مورد بازدید و کاوش قراردادند و توانستند با وسایل ابتدایی مانند فانوس و تیوب لاستیکی، مسافتی از غار را طی کنند. در سال 1346 با پخش خبر کشف این غار شگفت‌انگیز و بی‌انتها درسطح رسانه‌های ملی، سیل محققان، کوهنوردان و علاقه‌مندان به آثار طبیعی به سوی آن سرازیر شد.

در سال 1352 کوهنوردان همدان دهانه و ورودی غار را به قطر 50 سانتی‌متر تعریض کردند و از سال 1354 استفاده عمومی از غار علیصدر آغاز شد. از آن روز تاکنون به منظور سهولت بازدید و رفاه حال گردشگران، کارهای زیادی درون غار انجام شده که علاوه بر افزایش طول مسیر آبی برای قایقرانی، مسیرهایی در خشکی به مسیر بازدید افزوده شدند که مناظر جدید و بدیعی را در دید مشتاق گردشگران قرار می‌دهد.

درباره غار علیصدر، روایت‌ها و داستان‌های زیادی وجود دارد. برخی می‌گویند در زمان جنگ‌ها که قتل و غارت مردم را تهدید می‌کرد، روستاییان از این غار به عنوان پناهگاه امن استفاده می‌کردند. درباره نام این غار هم می‌گویند اسم غار علیصدر در گذشته از اسم چوپانی به نام علی سد یا علی صد گرفته شده که به مرور زمان به علیصدر تغییر کرده است، اما واقعیت این است که در نزدیکی غار، روستایی به نام علیصدر وجود دارد. به همین خاطر اسم روستا را روی غار گذاشته‌اند.

فتانه ازانی

جام‌جم همدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها