تداوم سیاست های سرکوبگرانه آل خلیفه

رژیم آل خلیفه شیخ عیسی مومن را بازداشت کرد

بحرین این روزها دوران سخت و پرتلاطمی را سپری می‌کند. داستان رژیمی که هیچ حقی را برای شهروندانش قائل نیست این روزها نقل اخبار رسانه‌های جهان شده است. حتی رسانه‌های نیمه مستقل غربی هم هیچ ابایی از انتقاد از نقض گسترده حقوق بشر در این کشور ندارند. در همین قرار بود که دیروز دادگاه آیت‌الله عیسی قاسم‌رهبری معنوی انقلاب بحرین برگزار شود که به دلایلی به تعویق افتاد. در باره اوضاع در این کشور با «حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل خاورمیانه به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
کد خبر: ۹۲۶۵۰۹
سلب تابعیت عیسی قاسم، آل‌خلیفه را در آستانه پرتگاه قرار داد

دلیل تعویق محاکمه آیت‌الله عیسی قاسم چه بود و رژیم از این اقدام چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

در واقع به تعویق انداختن محاکمه آیت‌الله شیخ عیسی قاسم به‌دلیل واکنش سریع افکار عمومی و همچنین نهادهای منطقه‌ای و حرکت مردم به سمت دادگاه محل برگزاری محاکمه بود. این واکنش‌ها موجب شده که رژیم ال خلیفه به دلیل وحشت از پیامدهای محاکمه آن را به تعویق بیندازد تا بتوانند علیه مردم و مخالفان رژیم و شخص شیخ عیسی‌قاسم فضاسازی و جریان‌سازی بیشتری ایجاد کنند. ایشان را سلب تابعیت کردند اما با توجه به این‌که اساسا سلب تابعیت شیخ‌عیسی با قوانین بین‌المللی و منشور حقوق بشر مخصوصا ماده 15 منشور مغایرت دارد؛ لذا این محاکمه در دادگاهی در بحرین به‌لحاظ حقوقی مشکل دارد، زیرا شیخ عیسی چون سلب تابعیت شده دادگاه این کشور نمی‌تواند او را محاکمه کند. از سوی دیگر ماده 15 منشور که در سال 1969 تدوین شد صراحت دارد که هیچ دولتی نمی‌تواند تابعیت یک شهروند را سلب کند لذا رژیم مجبور شد تحت فشار افکار عمومی این محاکمه را به تعویق بیندازد.

عواقب این محاکمه چه خواهد بود؟

اگر محاکمه آیت الله شیخ عیسی قاسم صورت بگیرد آخرین حلقه ارتباط حاکمیت و ملت در بحرین خواهد شکست و مردم و مخالفان رژیم طبیعتا واکنش‌های خشونت آمیزی نشان خواهند داد و با توجه به محبوبیت فوق العاده ایت الله عیسی قاسم در جهان اسلام به ویژه در میان شیعیان پاکستان، عربستان، یمن، عراق، ایران، سوریه و لبنان این محاکمه پیامدهای خطرناکی برای آل خلیفه خواهد داشت.

دلیل متمرکز شدن رژیم بحرین روی علمای شیعه چیست؟

دلیل فشار آل خلیفه بر رهبران قیام مردم بحرین این است که در واقع رهبری این قیام را علمای این جزیره به عهده دارند و نوعا علما، بر رهبری مخالفان رژیم آل خلیفه نیز نقش مهمی به عهده دارند اما با توجه به این‌که علما مانع از هر گونه اعمال خشونت آمیز در بحرین می‌شوند، لذا دستگیری آنها به تشدید خشونت‌ها در این کشور منجر خواهد شد.

شکست‌های عربستان به‌عنوان حامی مهم رژیم بحرین از جبهه مقاومت، چه تاثیری در افزایش فشارهای ریاض بر آل خلیفه برای برخورد با مخالفان دارد؟

طبیعی است به دلیل این‌که عربستان طی پنج سال گذشته ناکامی‌هایی در یمن، عراق و سوریه داشته و از آنجا که شیعیان بحرین و شیعیان شرق عربستان دارای رگه‌های ارتباطی هستند، لذا عربستان در تشویق رژیم آل خلیفه برای سرکوب قیام مردم بحرین نقش دارد. از آغاز این قیام در فوریه سال 2011 رژیم عربستان دو گردان کماندویی برای سرکوب این انقلاب فرستاد که اغلب عناصر آن را وهابی‌ها تشکیل می‌دادند. این دو گردان بیشترین نقش را در کشتار مردم بحرین به عهده دارند.

حمایت رسانه‌ای عربستان از بحرین در کشتار مردم این کشور چه میزان بوده است؟

موضوع مهمی که در اینجا باید عنوان کرد رژیم آل خلیفه در بحرین با کمک رسانه‌های گسترده عربستان در حال جریان سازی شدید علیه روحانیت مبارز بحرین است و آنان را به داشتن رابطه با کشورهای خارجی متهم می‌کند در حالی که مطالبات مردم بحرین کاملا منطقی و در چارچوب حقوق مدنی و قانون اساسی قرار دارد اما رژیم آل خلیفه به‌دلیل فشار عربستان سیاست خشونت‌آمیزی را در برابر مخالفان خود اتخاذ کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها