پدر علم کویرشناسی ایران:

ایران وارد دوره ترسالی نشده است

«آب مایه حیات است» همیشه این جمله را شنیده‌ایم، اما هیچ‌وقت به معنای آن توجه نکردیم. در سال‌های اخیر بسیاری از کشورهای جهان با مشکل کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند و از آنجا که ایران در منطقه گرم و خشک واقع شده ایران نیز با این معضل روبه‌روست، اما نتوانسته مانند کشورهای دیگر با این مشکل مقابله کند.
کد خبر: ۹۲۶۰۶۰
برای معضل کم‌آبی روستاها را توسعه دهیم

آبمعضل کم‌ آبی مشکلات زیادی را به همراه دارد و مهم‌ترین آن در خطر افتادن تامین خوراک است. یکی از اشتباهات دولت‌ها این بود که به جای توسعه روستاها به توسعه شهرها روی آوردند و همین امر باعث از بین رفتن کشاورزی و رشد صنعت شد.در حالی که وابستگی به محصولات غذایی بدترین نوع وابستگی است و باید تا حد امکان از این موضوع بهره برد.

شهرداری‌های هر شهر برای منابع مالی محدود اقدام به تراکم‌فروشی می‌کنند و به جای هر یک خانوار 5 خانوار ساکن می‌شوند که در همان محیط جمعیت را 5 برابر افزایش می‌دهد.

افزایش جمعیت منوط به افزایش امکانات است و همین امر دلیل کوچ روستاییان به شهرها شده است. روستاهای کشور که مهد کشاورزی هستند باید رشد داشته باشند نه شهرها که هر روز مشکل جدید در آنها به وجود می‌آید.

در بخش کشاورزی باید از آبیاری نوین بهره برد و در بخش صنعتی نباید از آب‌های شرب استفاده کرد. دولت در این زمینه باید هزینه‌هایی را متحمل شود و با تصفیه آب فاضلاب به این بخش‌ها کمک کند تا دیگر شاهد حفر چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق که بلای جان محیط‌زیست است نباشیم.

دولت اکنون اعلام می‌کند که قصد دارد قیمت آب را به قیمت تمام شده عرضه کند و این کار را می‌خواهد از کشاورزان آغاز کند.

این تصمیم دولت خوب است، اما باید تاثیرات آن را هم در یک قاب ببیند. همان‌طور که قیمت آب را به قیمت تمام شده عرضه می‌کند باید محصول کشاورز را نیز به قیمت واقعی خریداری کند تا انگیزه تولید محصولات کشاورزی از بین نرود.دیگر راهکار، مصرف بهینه جمع‌آوری آب‌های بارانی است که در این زمینه کاری انجام نشده است و با سرمایه‌گذاری در این بخش می‌توانیم تا حد زیادی در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم.

پروفسور پرویز کردوانی - متخصص محیط‌ زیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها