کارشناسان و مقامات غربی و همچنین رسانه‌های وابسته به امپراطوری خبری طی نیم قرن گذشته و به‌ویژه در دو دهه اخیر هر زمانی که خواستند از ناامنی و آشوب در کشورهای مختلف دنیا صحبت کنند، به کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا اشاره کردند.
کد خبر: ۹۲۶۰۵۴
ناامنی در قلب دنیای سرمایه‌داری

از آن سو نیز هر بار خواستند به صلح و امنیت پایدار در سطح بین‌الملل اشاره کنند، بی‌درنگ سراغ آمریکا و همپیمانان آن در اروپا و آسیا رفتند. آنها این کشورها را جزایر ثبات برای سرمایه‌گذاری و بهشت‌برین برای تفریح و مکان‌هایی که هیچ آسیبی به ساکنان آن نمی‌رسد معرفی می‌کنند اما معادلات منطقه‌ای و جهانی طی چند سال اخیر دستخوش تغییرات فراوانی شده است. صادرکنندگان تهدید و ترور که در پشت پرده عمل می‌کردند امروز خود در معرض تهدیدات قرار دارند و سایه وحشت بر این بهشت‌های موعود سایه افکنده است.

با به راه افتادن جنگ و ناآرامی در خاورمیانه از سال 2011، اروپایی‌ها و آمریکا سعی کردند با فرستادن نیرو و سلاح از یک‌سو از حکومت‌های طرفدار خود حمایت کرده و از سوی دیگر به مقابله با حکومت‌های مخالف خود بپردازند. نتیجه‌ کار آنها این شد که عراق و سوریه پس از گذشت حدود پنج سال میزبان هزاران تروریستی باشند که از اقصی نقاط دنیا به این دو کشور آمده‌اند. نکته قابل تامل این است که شهروندان کشورهای اروپایی و غربی سهم بسزایی در تعداد نیروهای تروریستی حاضر در این کشور دارند.

از همان ابتدا کارشناسان امنیتی نسبت به بازگشت این نیروها به کشورهای اروپایی و همچنین گسترش تفکر افراطی در این کشورها هشدار داده بودند. اما مقامات غربی با تشکیل ائتلاف‌های نظامی سعی کردند جنگ را از مرزهای خود دور کرده و این ناآرامی‌ها را در مرزهای خاورمیانه محصور کنند. اما طی دو سال گذشته همان هشداری که از قبل داده شده بود، شکل عینی و واقعی به خود گرفت و تروریست‌هایی که از مرزهای ترکیه به راحتی به سوریه و عراق رفته بودند، به سمت خانه‌های خود بازگشتند تا دستورات رهبران داعش را پیاده کنند. نتیجه این شد که سال 2015 خونبارترین سال برای اروپایی‌ها در قرن 21 بود و به واسطه حوادث تروریستی در کشورهای مختلف این قاره، بیش از 200 شهروند کشته شدند. طی هفت ماه گذشته از سال جاری میلادی نیز این جریان نه تنها کمتر نشده، بلکه دامنه این حملات گسترده‌تر نیز شده و حالا کشورهایی همچون آلمان شاهد چنین حوادثی هستند. این حملات بار اقتصادی فراوانی برای غربی‌ها به همراه داشته است. به عنوان مثال اعلام شده که حوادث تروریستی سال جاری در بلژیک، حدود یک میلیارد یورو هزینه داشته است. البته این ناآرامی‌ها صرفا از سوی افراد بازگشته از میدان‌های جنگ سوریه و عراق نبوده و حالا معضل گرگ‌های تنها بیش از هر زمان دیگری اروپایی‌ها را تهدید می‌کند؛ افرادی که از تبعیض‌های اجتماعی و اقتصادی در این جوامع سرخورده بوده و سعی می‌کنند با دست زدن به چنین حملاتی، به نوعی از جامعه خود انتقام بگیرند.

اقدام گروگانگیری صبح روز سه‌شنبه در ژاپن که به کشته شدن 18 نفر و مجروح شدن دست‌کم 25 نفر انجامید را می‌توان در قالب تهدیدات اجتماعی ناشی از سرخوردگی در کشوری دانست که تا به امروز مهد آرامش و صلح تلقی می‌شد.

گروگانگیری روز گذشته در کلیسایی در فرانسه و تیراندازی در درمانگاهی در برلین را هم می‌توان نشانه بارز تهدیدات امنیتی و تروریستی در کشورهایی دانست که دنباله‌رو سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا هستند کشورهایی که روزی خود منبع اصلی تامین تروریست برای خاورمیانه بودند.

هم‌اکنون اگر فردی بخواهد واژه «ناامنی و ترس» را در موتور جست‌وجوی گوگل بزند، واژه‌هایی همچون اروپا، فرانسه، بلژیک و... نیز برای او پیشنهاد می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها