دکتر دینانی پاسخ داد:

سهروردی شهید شد یا به قتل رسید؟

همایش بزرگداشت روز شیخ اشراق (شهاب‌الدین سهروردی) عصر امروز در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد و در این همایش دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی درباره زندگی این فیلسوف و اندیشمند اسلامی برای نخستین بار نکات جالبی را مطرح کرد.
کد خبر: ۹۲۵۹۳۹
سهروردی شهید شد یا به قتل رسید؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، غلامحسین ابراهیمی در این مراسم عنوان کرد: 800 سال است که شیخ اشراق شهید شده، اما او به شیخ مقتول معروف است، خوشحال هستم که بعد از 800 سال بزرگداشتی امروز برای او مشاهده می‌کنم.

او در ادامه افزود: شیخ اشراق حکیم نور است و فلسفه‌اش فلسفه نور و روشنایی است. اعراب در سوریه شیخ را کشتند، ایرانی‌ها هم او را به خوبی نمی‌شناسند، چرا که وی حکمت خسروانی را احیاء کرده است. حکمت خسروانی حکمتی است که غرب و شرق با آن معاند هستند. تمام دنیا با ایران باستان عناد دارد. شیخ اشراق در آن سال‌ها تلاش کرده این حکمت را احیاء کند و این حکمت همان حکمت زرتشت و آیین مهر و نور است.

دینانی تاکید کرد: شیخ خودش در ملکوت زندگی کرد، اما او را در عالم ماده به شهادت رساندند. اگر امروز ما عالم خیال سهروردی را بشناسیم، جهان ما تغییر می‌کند. فردوسی، سهروردی حماسی است و سهروردی، فردوسی حکیم است، بنابراین وی فلسفه ایران را مقابل یونان قرار داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها