در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح شد:

آفت عکاسی امروز از زبان رسول اولیازاده

رسول اولیازاده از عکاسان قدیمی ست که سابقه مدیریت خانه عکاسان را هم برای مدت زمان طولانی بر عهده داشت، او این روزها بیشتر وقت خود را صرف انتشار کتاب و برگزاری نمایشگاه بخصوص در خانه عکاسان جوان در کرج می کند. گپ کوتاهی با این هنرمند عکاس کشورمان زدیم و او برای ما از آفتی گفت که این روزها به جان عکاسان بخصوص خبری ایران افتاده است.
کد خبر: ۹۲۵۸۲۰
آفت عکاسی امروز از زبان رسول اولیازاده

آقای اولیازاده از کارهای جدید چه خبر، آیا نمایشگاه یا کتاب جدیدی دارید؟

بله امسال 2 نمایشگاه گروهی با نام پیامبر اعظم(ص) با عکسهای مدینه و حضرت امیرالمومنین با عکس‌های حرم ایشان در نجف با همکاری آقایان دکتر جوادیان، استاد شاهرخ و خودم برپا کردیم که خوشبختانه استقبال خوبی هم از آن صورت گرفت.

شما پس از واگذاری مسوولیت خانه عکاسان در حوزه هنری،‌ تا آنجا که یادم است به کرج رفتید و خانه عکاسان جوان را در استان البرز افتتاح کردید، از فعالیت های این مجموعه چه خبر؟

همان طور که اشاره کردید،‌ این مکان با اهداف حمایت از جوانان راه اندازی شد؛ نمایشگاهی داشتیم مرتبط با مکتب امپرسیونیسم که بصورت آلبوم هم تهیه شد ، همراه با عکسهای مفهومی که در کنار دیگر عکسها بزودی در این خانه به نمایش درخواهد آمد.

در زمینه کتاب چطور؟

یک کتاب در دست چاپ دارم ولی فعلا به علت مشکلات چاپ و گرانی کاغذ کمی به تاخیر افتاده است و کارهای نمایشگاه مفهومی را هم دوست داریم منتشر کنیم ، همان طور که قبلا گفتم آلبومش آماده شده است و امیدوارم با یک سرمایه گذاری خوب بتوان کتابش را هم چاپ کنیم.

آقای اولیازاده در یکی دو سال گذشته شاهد بوده ایم برخی جشنواره ها و جایزه های خارجی و همچنین بنگاه های رسانه ای تمرکز خاصی روی عکاسان ایرانی داشته اند،‌ در قالب اهدای جایزه و استخدام و ... شما این رویکرد را چگونه تحلیل می کنید؟

این آفتی ست که به جان عکاسان خبری ما افتاده است،‌ این که می گویم آفت از این جهت است که نوعی استفاده جهت دار و با کمترین هزینه از سوی آنها از عکاسان ما صورت می گیرد، اغلب بصورت حق التصویر با آنها همکاری می کنند ، یعنی رسانه های خارجی در ازای عکس یک حق الزحمه یا حق التصویر می پردازند ، در واقع بنگاه های خبری بدون آن که زیر بار حقوق، پاداش و دیگر مزایا و بیمه و ... بروند می آیند خیلی راحت از عکاسان بهره می برند، البته این آفت در بین خبرنگاران هم شیوع پیدا کرده است.

اعظم سادات سید برقی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها