رئیس صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک گفت: دولت در حال تدوین پیوست‌های فناوری برای قراردادهای بین‌المللی است تا در این همکاری‌ها، انتقال دانش فنی به شکل کامل به کشور صورت گیرد
کد خبر: ۹۲۵۸۱۲

به گزارش جام‌جم آنلاین علی وحدت اظهار داشت: در سال گذشته بیش از 1500 میلیارد ریال در قالب 200 طرح، تقاضای مصوب برای دریافت تسهیلات از صندوق داشتیم که حدود هزار میلیارد ریال از این رقم به متقاضیان پرداخت شد.

وی ادامه داد: در زمینه صدور ضمانت‌نامه نیز بیش از 400 میلیارد ریال مصوبه داشتیم که تا پایان سال 94 بیش از 265 میلیارد ریال از این ضمانت‌نامه‌ها صادر شد.

وی با بیان اینکه عملکرد صندوق حمایت از صنایع الکترونیک در پرداخت تسهیلات و صدور ضمانت‌نامه در سال 94، 50 درصد بیشتر از عملکرد 16 ساله این صندوق است، گفت:‌ تا کنون 3 هزار میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده که هزار میلیارد ریال آن به سال 94 اختصاص دارد و از 1200 طرح نیز حمایت شده است.

وحدت با اشاره به سهم پایین صنایع الکترونیک از صنعت کشور که رقمی در حدود 3 درصد است،‌ اظهار داشت: اگر توجه بیشتری به صنایع الکترونیک شود، ارزش افزوده این صنعت بسیار بالاتر از بخش‌های دیگر خواهد بود.

حمایت از سرمایه‌گذاران ریسک پذیر

وی با بیان اینکه رویکرد صندوق حمایت از صنایع الکترونیک برای حمایت از صنایع پیشرفته و دانش‌ بنیان، حمایت‌ به شکل تسهیلات است،‌ گفت: در دنیا ثابت شده که بهترین روش برای توسعه این صنایع، سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر است.

وحدت تصریح کرد:‌ بر این اساس، رویه تأمین مالی در صندوق تدوین شده و به تصویب مراجع مربوطه رسیده که طی 6 ماه دوم سال اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از روش‌های تأمین مالی به شکل سرمایه‌گذاری ریسک پذیر، روش ورود مستقیم سرمایه‌گذار است،‌ گفت: ما از شرکت‌های سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر به شکل غیرمستقیم حمایت می‌کنیم و منابع مالی را در اختیار شرکت‌های واسط قرار می‌دهیم تا باعث تقویت و تحرک صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان شود.

برگزاری اجلاس فعالان صنایع الکترونیک

رئیس صندوق صنایع الکترونیک در ادامه با اشاره به برگزاری اجلاس فعالان صنایع الکترونیک در 19 مرداد ماه در تهران،‌ گفت: ساز و کارهای حمایت غیرمستقیم از صنایع دانش‌بنیان و همچنین لزوم نفوذ فناوری پیشرفته در بنگاه‌های بزرگ و نقش آن در توسعه شرکت‌های کوچک، از جمله محورهای مورد توجه در نشست‌های تخصصی این اجلاس است.

وی ادامه داد: همکاری‌های بین‌المللی در دوران پساتحریم و یادگیری فناوری از دیگر محورهای نشست‌ تخصصی در اجلاس فعالان صنایع الکترونیک خواهد بود.

به گفته وی، دولت در حال تدوین پیوست‌های فناوری برای قراردادهای بین‌المللی است که در انعقاد قراردادها در شرایط پساتحریم مورد توجه قرار گیرد و بر این اساس انتقال دانش فنی به شکل کامل به کشور صورت گیرد.

وحدت با بیان اینکه در برنامه ششم پیش‌بینی شده که صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته تغییر نام پیدا کند،‌ گفت: این اقدام به دلیل سهم بالای صنایع الکترونیک در صنایع پیشرفته صورت می‌گیرد.

کاهش سود تسهیلات صندوق

وی در ادامه از کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق حمایت از صنایع الکترونیک در پی کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی خبر داد و گفت:‌ نرخ سود تسهیلات صندوق 6 تا 18 درصد بود که به 5 تا 15 درصد کاهش یافته است.

رئیس صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک همچنین با اشاره به ایجاد تحول جدی در صدور ضمانت‌نامه‌های صندوق حمایت از صنایع الکترونیک، گفت: ضمانت‌نامه‌های این صندوق مطابق با آئین‌نامه تضمین ضمانت‌نامه‌های دولتی، ضمانت‌های معتبری است که وزیر صنعت در این مورد با وزرای مختلف نامه‌نگاری کرده و آنها نیز این دستورالعمل را به دستگاه‌های زیرمجموعه خود ابلاغ کردند.

وی از انعقاد 3 تا 4 قرارداد مشترک در زمینه صنایع پیشرفته با کشورهای دیگر در شرایط پسابرجام خبر داد.

وحدت در ادامه با بیان اینکه معوقات صندوق حمایت از صنایع الکترونیک حدود 5 درصد از تسهیلات پرداختی است،‌ گفت: علت پایین بودن این معوقات، ارزیابی صحیح و پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان واقعی است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه جانبی در اجلاس فعالان صنایع الکترونیک از محصولات برتر، گفت: در این اجلاس از شرکت‌های برتر در حوزه الکترونیک تقدیر خواهد شد که شرکت‌های متقاضی می‌توانند اطلاعات خود را برای شرکت در این ارزیابی به صندوق ارائه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها