با مدیرعامل اتحادیه فرش و صنایع دستی خراسان‌شمالی:

فرش و گلیم خراسان‌شمالی مشتری ندارد

خراسان‌شمالی یکی از بهترین تولیدات صنایع دستی در زمینه فرش کردی، گلیم، قالیچه ترکمن و جاجیم را در سطح کشور دارد و به عنوان قطب صنایع دستی شرق کشور مطرح است، با این حال سهم چندانی در بازار صنایع دستی کشور نداشته و بسیاری از تولیدات این استان مشتری ندارد. گفت‌وگوی جام‌جم را با حسین ایزانلو، مدیرعامل اتحادیه فرش و صنایع دستی خراسان شمالی در این خصوص می‌خوانید:
کد خبر: ۹۲۵۲۴۵
فرش و گلیم خراسان‌شمالی مشتری ندارد

ظاهرا تولیدکنندگان صنایع دستی خراسان‌شمالی با مشکل جدی در بخش فروش تولیدات خود روبه‌رو هستند، این اخبار صحت دارد؟

بله، دقیقا همین طور است و مشکل فروش صنایع دستی همچون فرش و گلیم در این استان جدی است، به طوری که اکنون بیش از 3000 قطعه از این تولیدات روی دست تولیدکنندگان مانده و موجب دلسردی و ناامیدی آنان شده است.

دلیل به فروش نرفتن این تولیدات چیست؟

رکود در بازار فرش و گلیم مهم‌ترین دلیل این موضوع است. درواقع پس از امضای برجام و اظهار امیدواری مسئولان مبنی بر برچیده شدن تحریم‌های صادرات فرش به کشورهای اروپا و آمریکا، تحرکات خوبی در بازار فرش و گلیم کشور ایجاد شد و ما نیز در خراسان‌شمالی سفارشات خوبی در این زمینه گرفتیم اما پس از مدتی، تجار تهرانی و مشهدی که از تولیدکنندگان ما سفارش گرفته بودند، (به دلیل انصراف خریداران اروپایی، آمریکایی و حوزه خلیج فارس)، سفارش‌های خود را پیگیری نکردند و درواقع از خرید آن منصرف شدند و ناچار حجم زیادی از این تولیدات روی دست تولیدکنندگان مانده و در انبارها دپو شده است.

این عواملی که به آن اشاره کردید درمورد همه استان‌ها صدق می‌کند و محدود به خراسان‌شمالی نیست.

بله، همین طور است ولی از آنجا که خراسان شمالی، استانی محروم و توسعه نیافته است، این مشکل نمود بیشتری دارد و پیامدهای سخت‌تری به همراه می‌آورد. از این گذشته در استان‌هایی چون قم و تبریز به دلیل آن‌که کیفیت فرش آنها بسیار بالاست، حتی از طریق صادرات چمدانی هم که شده، بخشی از تولیداتشان به بازارهای خارج از کشور راه می‌یابد که این نوع فروش درخصوص خراسان‌شمالی صدق نمی‌کند.

راه چاره‌یا پیشنهادی برای فروش این تولیدهای انبار شده، دارید؟

راه چاره وجود دارد اما درصورتی که نهادهای مختلف با تولیدکنندگان همکاری کنند. به عنوان مثال، یکی از این راهکارها، پرداخت تسهیلات با نرخ سود 4 درصد است که اکنون بانک‌ها زیربار آن نمی‌روند. این درحالی است که پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی با سود 4 درصد مصوبه دولت است اما اکنون بانک‌ها تسهیلات را با شرایط بسیار سخت و سود 18 درصد به متقاضیان پرداخت می‌کنند و بی‌شک اگر این تسهیلات به تولیدکننده پرداخت شود، قیمت نهایی محصول بسیار کمتر از نرخ کنونی بازار شده و مردم و خریداران داخلی هم خرید فرش و گلیم دستباف را با قیمت مناسب به خرید تولیدات ماشینی آن ترجیح خواهند داد. راهکار دیگر این‌که مسئولان سازمان‌ها و نهادهای مختلف در استان در برگزاری همایش‌ها برای قدردانی از کارکنان و مدیران خود و همچنین در جشنواره‌های مختلف از محصولات صنایع دستی موجود در استان استفاده کنند که متاسفانه با وجود پیشنهاداتی که در این خصوص داده‌ایم، توجهی به این مقوله نمی‌شود.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها