دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: الگوهای بومی مقابله با تروریسم و همکاری نظامی میان ایران، روسیه و سوریه بسیار موفقیت آمیز بود و با پیگیری مستمر این طرح گروه های تروریستی رو به نابودی هستند.
کد خبر: ۹۲۳۶۹۶
همکاری موفقیت آمیز نظامی ایران، روسیه و سوریه در مبارزه با تروریسم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی العهد لبنان با تشریح تحولات منطقه و مقابله با تروریسم اظهار داشت: انقلاب اسلامی سرآغاز عصر بیداری اسلامی بود که طی آن ملت های مظلوم منطقه به خصوص در فلسطین و لبنان با الگو قرار دادن این انقلاب و تاسی به تعالیم امام خمینی قدس سره الشریف توانستند هیمنه پوشالین رژیم صهیونیستی را در هم بشکنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال العهد در خصوص جایگاه و نقش نیروهای حزب الله لبنان و مقاومت در مقابله با عناصر تروریستی-تکفیری و حفظ امنیت در لبنان و سوریه عنوان کرد: مقاومت اسلامی در لبنان به عنوان اولین مقاومت اسلامی و عربی توانست شکست سختی را به رژیم صهیونیستی چه در طی سالیان منجر به آزادسازی جنوب لبنان در سال 2000 و چه در جنگ 33 روزه وارد کند و امروز فعالیت های حزب الله موجب دور شدن سایه تروریسم تکفیری از سر ملت های اسلامی شده است.

شمخانی افزود: حزب الله لبنان نقش مهمی در شکست گروه های تروریستی در سوریه و حفظ امنیت لبنان داشته و محبوبیت فراگیر آن در جهان اسلام و کشورهای عربی موجب خشم رژیم صهیونیستی و مزدوران آن شده است.

این مقام عالی در جمهوری اسلامی ایران درباره مواضع و رفتار جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات سوریه نیز گفت: موضع اصولی ایران این است که تعیین آینده و سرنوشت هر کشور صرفا توسط مردم آن صورت گیرد و بر این مبنا هر طرحی که تعیین سرنوشت توسط مردم سوریه را نادیده بگیرد یا بخواهد با استفاده از زور و مداخله نظامی و مسلحانه شرایط خود را تحمیل کند محکوم به شکست است.

شمخانی اضافه کرد: تضعیف نظام سوریه از ابتدا یک طرح آمریکایی و اسرائیلی برای در هم شکستن جبهه مقاومت بود که متاسفانه تعدادی از کشورهای منطقه نیز در آن مشارکت کردند و به بهانه حمایت از مردم، با داعش سازی و حمایت های گسترده مالی، اطلاعاتی و تسلیحاتی از تروریست ها عملا هزاران نفر را به کام مرگ فرستادند.

وی با یادآوری اقدام دولت سوریه در برگزاری انتخابات پارلمانی (در اتمام دور قبلی) در شرایط جنگ و ناامنی افزود: این در حالی است که برخی کشورهای مخالف دولت قانونی سوریه خود فاقد پارلمان و انتخابات هستند، اما در مورد سوریه سخن از دموکراسی می زنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: کشورهای حامی داعش و سرویس های اطلاعاتی تصور می کردند می توانند داعش را در سوریه و عراق محدود و سرگرم کشتار مسلمانان کنند اما زمانی متوجه اشتباه خود شدند که دیدند تفکر تکفیری با هر ابزاری از سلاح سرد گرفته تا کامیون و... در کشورهای آنان به دنبال کشتار مردم بیگناه و توسعه تروریسم است.

شمخانی تصریح: تمام گروه های تروریستی و وجوه مختلف آن باید مورد رصد و مقابله قرار گیرد و مشروعیت بخشیدن سیاسی به آن ها با دسته بندی تروریسم خوب و بد موجب تثبیت تروریسم در منطقه خواهد شد که عواقب خطرناک آن متوجه اروپا و دیگر همسایگان نیز می شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تبریک موفقیت های اخیر ارتش و نیروهای مردمی سوریه و عراق در عملیات های میدانی و آزادسازی شهرها و روستاها تاکید کرد: الگوهای بومی مقابله با تروریسم و همکاری نظامی میان ایران، روسیه و سوریه بسیار موفقیت آمیز بود و با پیگیری مستمر این طرح گروه های تروریستی رو به نابودی هستند.

وی با تاکید بر اولویت زمانی مبارزه با تروریسم بر تغییرات و اصلاحات داخلی سوریه و ضرورت احترام به حاکمیت ملی این کشور در مبارزه با تروریسم تصریح کرد: هر نوع مداخله نظامی برای مبارزه با تروریسم باید از طریق هماهنگی و به درخواست دولت سوریه باشد و ایران نیز به درخواست رسمی سوریه خدمات مستشاری خود را ارائه می دهد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از مصاحبه خود به تحولات ترکیه و انجام کودتای نافرجام در این کشور اشاره کرد و گفت: در حالی که برخی کشورهای منطقه مواضع دوپهلویی در خصوص کودتا داشتند و ظاهرا به دنبال منافعی در این مسیر بوده اند، جمهوری اسلامی ایران از لحظات ابتدایی، این کودتا را که نقض دموکراسی و مردم سالاری بود را محکوم کرد.

شمخانی افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام حمایت از دولت قانونی ترکیه هرگونه اقدامی را که بر هم زننده ثبات، امنیت و آرامش در این کشور با هر رویکردی شود خارج از منافع اصولی مردم این کشور می داند و با آن مخالف است.

وی افزود: البته مواضع اعلام شده از سوی ایران مختص ترکیه نبوده و علت حضور ما در سوریه نیز همین پشتیبانی از این رویکرد است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: بدون شک اتکا به رای و خواست مردم در تعیین نوع حاکمیت بر حکومت های قبیله ای، عشیره ای و موروثی که نمونه هایی از آن در منطقه ما وجود دارد، ارجح است.

شمخانی همچنین در خصوص عدم حضور ایران در مراسم حج امسال و دلایل آن گفت: با کارشکنی آل سعود و صد عن سبیل الله توسط آنها، متاسفانه زائران ایرانی که هنوز داغدار شهادت نزدیک به 500 نفر از هموطنانشان در مراسم حج سال گذشته هستند، امکان حضور در مراسم حج امسال را نیافتند.

وی گفت: بمباران مردم یمن در ماه مبارک رمضان، محاصره غذائی و دارویی مردم مسلمان این کشور طی بیش از یک سال، عدم ارائه تضمین برای تامین امنیت حجاج، همپیمان شدن با کفار و ارتباط گرفتن با رژیم صهیونیستی مثال هایی از رویکردهای مغایر منافع جهان اسلام از سوی حاکمان جوان سعودی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان ابراز امیدواری کرد علمای جهان اسلام با اتخاذ مواضع مناسب نسبت به تغییر این سیاست ها تلاش کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها