سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اخیر نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل را درباره فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران، مغرضانه ودر تناقض بامواضع سایرمقامات فرانسه ارزیابی کرد.
کد خبر: ۹۲۳۵۶۴
اظهارات سفیر فرانسه مصداق بارز غرض‌ورزی آگاهانه است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر فرانسوا دولاتر نماینده دائم فرانسه نزد سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت این سازمان درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و سیاست‌ های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران،اینگونه اظهارات را مغرضانه و در تناقض با مواضع سایر مقامات فرانسوی ارزیابی کرد.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه تصریح کرد: بر اساس گزارش های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود طبق برجام پایبند بوده است، اما هنوز انتظارات ما از طرف های مقابل برآورده نشده است و ضرورت دارد طرف های غربی نیز پایبندی خود را به اجرای تعهداتشان درعمل نشان دهند.

وی با رد اظهارات مغرضانه دولاتر در مورد سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران، افزود: اظهارات سفیر فرانسه عاری از واقعیت است و به منظور سرپوش گذاشتن بر مداخله همه جانبه فرانسه در امور سوریه عنوان شده که این امر خسارت‌های عظیم انسانی و مادی به مردم سوریه تحمیل کرده است.

قاسمی اضافه کرد: مسئول پیچیده تر شدن اوضاع سوریه کشورهایی هستند که با ارسال سلاح به گروه های مسلح و بی مسئولیت موجب گسترش ناآرامی ها در این کشور هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از توقف خشونت و اجرای اصلاحات در سوریه حمایت کرده است و راه حل بحران این کشور را گفتگوهای ملی در چارچوب مذاکره سوری - سوری می داند.

قاسمی با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران مصمم است به طور فعال برای ارتقای صلح و ثبات در منطقه در مواجهه با تهدید فزاینده تروریسم و افراط گرایی خشونت بار کمک کند، تصریح کرد: ایران نقش پیشرو خود را در مبارزه با این خطر ادامه خواهد داد و آماده است با همسایگان خود و جامعه بین‌المللی در پرداختن به این تهدید مشترک جهانی به طور کامل همکاری کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز تعجب از اظهارات نماینده دائم فرانسه نزد سازمان ملل متحد در مورد برنامه موشکی کشورمان که با نص برجام و اظهارات قبلی وزیر امور خارجه این کشور در مجلس ملی فرانسه در تناقض است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تدابیر لازم را برای تقویت توانمندی‌های دفاعی خود به منظور حراست از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی خود در مقابل هر گونه تجاوز و همچنین مقابله با تهدید تروریسم در منطقه ادامه خواهد داد.

وی افزود: در این چارچوب، توانمندی‌های نظامی ایران از جمله موشک‌ها، منحصرا برای دفاع مشروع هستند؛ این تجهیزات برای حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند و بنابراین، خارج از حیطه یا صلاحیت قطعنامه شورای امنیت و پیوست‌های آن هستند.

قاسمی بیان چنین مواضعی از جانب سفیر فرانسه را مصداق بارز غرض ورزی آگاهانه درمورد واقعیت ها ارزیابی کرد و گفت: همانگونه که قبلاً اعلام کرده ایم، هیچ چیزی در برجام نباید به نحوی تعبیر و تفسیر شود که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به معنای پذیرش یا مماشات جمهوری اسلامی ایران نسبت به مشروعیت، اعتبار یا قابل اجرا بودن تحریم‌ها و اقدامات محدودیت‌ساز تصویب شده توسط شورای امنیت، اتحادیه اروپا یا دولت‌های عضو اتحادیه اروپا، ایالات متحده یا هر کشور دیگری علیه ایران باشد.

وی افزود: همچنین نباید به معنای چشم پوشی یا محدودیت در اعمال هر گونه حقی که جمهوری اسلامی ایران وفق قوانین ملی، اسناد بین‌المللی یا اصول حقوقی مربوط دارد، تعبیر و تفسیر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تصریح کرد: اظهارات این مقام فرانسوی در زمینه ابراز نگرانی از سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و سفرهای سردار قاسم سلیمانی در حالی مطرح می شود که رژیم صهیونیستی به عنوان کانون بحران و اصلی ترین مانع دستیابی به صلح منطقه ای و جهانی به صورت آگاهانه از دید رهبران و مقامات فرانسوی به دست فراموشی سپرده شده است.

قاسمی افزود: متاسفانه فرانسه علاوه بر تلاش مستمر در جهت بی ثبات سازی منطقه از طریق همسویی با بانیان و حامیان داعش، اخیراً میزبان تجمع گروهک های تروریستی از جمله گروهک تروریستی منافقین و گردانندگان طالبان، القاعده و داعش بود که این اقدامات در کنار تلاش برای تطهیر منافقین از جنایات ارتکابی از جمله شهادت 17 هزار نفر از مردم و مسئولانی ایران با تعهدات این کشور و مواضع اعلامی مقامات فرانسوی همخوانی ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
روح الله
-
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
۰
۰
فرانسه نكبت مرگ و ننگ بر تو ای فرانسه/Death to France
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها