فصل ثبت‌نام مدارس هیچ‌گاه بدون دلواپسی نبوده، امسال هم نیست آنچنان که در این روزهای داغ تابستانی دلشوره ثبت‌نام در مدارس دست‌کمی از هُرم کلافه‌کننده آفتاب ندارد. هرجا حکایتی است و هرسو روایتی از آنچه برخانواده‌ها گذشته؛ ازسختگیری‌هایی که شده، از موانعی که تراشیده‌اند و از چانه‌زنی‌های بی‌نتیجه‌ای که فقط ردی براعصاب انداخته است.
کد خبر: ۹۲۳۳۵۹
هفت‌خوان ثبت‌نام پیش‌روی دانش‌آموزان

اگر تا چند سال پیش مهم‌ترین مشکل فصل ثبت‌نام، اصرار مدیران مدارس برگرفتن وجه نقد و انکار خانواده‌ها بود، اما حساسیت‌های عمومی از یک‌سو و تاکیدات علنی مسئولان آموزش و پرورش مبنی بر غیرقانونی بودن دریافت اجباری پول، این مشکل را در حین ثبت نام به حداقل رسانده، در عوض مشکلاتی دیگر ایجاد شده که کم از چانه زدن برسر مبلغی پول نیست.

مشاهدات جام‌جم به‌علاوه گزارش‌های مردمی که جسته گریخته به دفتر روزنامه می‌رسد، حاکی است که محدوده جغرافیایی این روزها مهم‌ترین دغدغه خانواده‌هاست طوری که حتی با فاصله یک کوچه، دانش‌آموزحق ثبت‌نام در مدرسه مورد نظرش را ندارد و مجبور می‌شود به مدرسه‌ای واقع در محدوده‌ای دیگر برود که یا به میل اوست یا نه .

سال‌هاست خانواده‌ها برای دور زدن این محدودیت قانونی، راهی غیرقانونی را در پیش گرفته‌اند؛ یعنی نگارش یک قولنامه صوری در دفاتر مشاور املاک که مدعی می‌شود دانش‌آموز در محدوده جغرافیایی مدرسه مورد نظر ساکن است. این شیوه سال‌هاست جواب داده و همچنان می‌دهد، گو این‌که از برخی نقاط کشور خبر می‌رسد که برخی مدارس به خانواده‌ها اعلام کرده‌اند تا چند روز در خانه بمانند تا بازرس با مراجعه به منزل آنها از صحت و سقم ادعایشان باخبرشود. طبق اعلام یکی از این اولیا در شهر مشهد، مدرسه اعلام کرده اگر هنگام مراجعه، کسی در منزل مورد نظر پاسخگو نباشد ثبت‌نام منتفی است.

دردسرهای یک سامانه

سختی‌های ثبت‌نام معمولا عاید متقاضیان ورود به مدارس دولتی عادی و هیات امنایی می‌شود، وگرنه مدارسی همچون شاهد، سمپاد، غیردولتی و نمونه دولتی سازوکارهای خاص خود را دارند و مخاطبان آنها تکلیف خود را می‌دانند.

علاوه براین، ثبت‌نام برای دانش‌آموزان کلاس اولی و آنهایی که از مقطعی به مقطع دیگر می‌روند نیزبا سختی‌هایی همراه است؛ چون دانش‌آموزان میان پایه به‌صورت خودکار در مدرسه محل تحصیل خود ثبت‌نام می‌شوند و دغدغه‌ای از این بابت ندارند مگر این که جزو آن دسته از دانش‌آموزانی باشند که به دلایل مختلف قصد انتقال از مدرسه‌ای به مدرسه دیگر را دارند.

فریبرز حمیدی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران نیز در گفت‌وگو با جام‌جم اینها را تائید کرد و گفت: دانش‌آموزان میان پایه فقط در صورتی نیاز دارند به مدرسه مراجعه کنند که نقصی در پرونده‌شان باشد؛ ضمن این‌که دانش‌آموزان کلاس اولی یا میان‌پایه‌هایی که منتقل شده‌اند نیز براحتی می‌توانند در سامانه سناد ثبت‌نام کرده و از ابتدای مهر در کلاس درس حاضر شوند.

او با این مقدمه توضیح داد که امسال هیچ سختگیری جدیدی برای ثبت‌نام‌ها اعمال نشده بلکه تسهیلاتی نیز فراهم شده تا خانواده‌ها دغدغه‌ای نداشته باشند. اما اگر دست‌کم غرولندهای برخی خانواده‌ها و دو نفر از مدیران مدارس در خرم‌آباد و شهرری را ملاک قرار دهیم، سامانه سناد که تنها راه ثبت‌نام در مدارس است خوب کار نمی‌کند و مایه کلافگی شده است.

به گفته این دو مدیر، سامانه سناد گاهی هنگ می‌کند، گاهی اطلاعات درآن وارد می‌شود ولی بارگذاری نمی‌شود، یا وقتی دانش‌آموزی از مدرسه‌ای به مدرسه دیگر منتقل می‌شود با این‌که اطلاعات در سامانه درج شده ولی مدرسه مقصد این انتقال را تائید نمی‌کند، همچنان که وقتی نام دانش‌آموزی از یک مدرسه حذف می‌شود سامانه مجددا نام او را در مدرسه قبلی نشان می‌دهد .

کمبودی به نفع مدارس غیردولتی

اگر از مدارس خوشنام دولتی صرف‌نظر کنیم موضع مردم در قبال بقیه این مدارس اغلب یا خنثی است یا بدبینانه. اولیای حساس نسبت به کیفیت تحصیلی همیشه این سوال را می‌کنند که به کدام مدرسه برویم بهتراست ومدرسه باکیفیت دولتی در نزدیکی ما کجاست؟

گروهی از این خانواده‌ها بناچار راهی مدارس غیردولتی می‌شوند؛ مدارسی که لزوما با کیفیت نیستند ولی به هرحال کمی به خانواده‌ها آسودگی می‌بخشند.

مادر یکی از دانش‌آموزان تهرانی ساکن منطقه 2 که مجبورشد چنین تصمیمی بگیرد، به جام‌جم می‌گوید از آنجا که نتوانسته به هیچ‌کدام از مدارس دولتی اعتماد کند مدرسه غیردولتی را انتخاب کرده که درگیر مشکل اضافه شهریه شده آن هم سه میلیون تومان بیش از شهریه مصوب؛ او حالا درگیر و دار شکایت از این مدرسه است اما فارغ از نیات مختلفی که درپس تصمیم خانواده‌ها نهفته است، این نکته مهم وجود دارد که هم تعداد مدارس دولتی باکیفیت محدود است و هم در برخی مناطق حضور آنها، چه از نوع با کیفیت و چه بی‌کیفیت.همین موضوع خانواده‌ها را درمضیقه قرارمی دهد تا این گروه از مردم نیز مثل آنهایی که در تنگنای محدوده‌های جغرافیایی قرار گرفته‌اند، فصل ثبت‌نام را با تلخی پشت سر بگذارند.

دست به دامن رابطه‌ها

راه‌ها هرچه تنگ‌تر شود، روزنه‌ها باقی می‌ماند و چه روزنه‌ای بهتر از یافتن فردی آشنا و دست و پا کردن یک رابطه (پارتی) که شاهراهی است برای خودش.

ما در یکی از دانش‌آموزان کلاس اولی ساکن منطقه 4 تهران برای ثبت‌نام فرزندش از همین شیوه استفاده کرده و به جام‌جم توضیح می‌دهد که چون در محدوده منزلشان مدرسه دولتی با کیفیت سراغ نداشته، سراغ مدرسه‌ای خارج از محدوده رفته که حاضر به ثبت‌نام نشده، اما وقتی توانسته از توصیه یکی از اقوام فرهنگی خود استفاده کند، همان مدرسه فرزندش را ثبت‌نام کرده است.

جالب این‌که مدارس نیز به اولیا اعلام می‌کنند فقط در شرایطی حاضرند محدوده جغرافیایی را نادیده بگیرند که از آموزش و پرورش منطقه نامه داشته باشند و جالب‌تر این‌که این نامه نیز معمولا نصیب کسانی می‌شود که کسی توصیه‌شان را بکند.

مریم خباز - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها