نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در حالی با حضور سیدجواد جعفری دبیر جشنواره، حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی رئیس شورای هماهنگی جشن‌های دهه کرامت، محمد الهیاری معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و رضا قمرزاده معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد که خبرهای خوبی را به همراه داشت از مشارکت ۲۰هزار کانون مساجد در فعالیت های فرهنگی و هنری مرتبط با جشنواره و دهه کرامت تا حضور ۱۰۰هزار داوطلب در جشنواره کتابخوانی رضوی و شرکت ۵۲هزار نفر در جشنواره کودک و نوجوان رضوی که نشان می دهد این رویداد به یک قطب فرهنگی در کشور تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۲۲۷۷۰
مشارکت ۵۲ هزار نفر در جشنواره کودک و نوجوان رضوی

به گزارش واحد خبر و اطلاع رسانی شمس توس، سید جواد جعفری در ابتدای این نشست گفت: به تبع هجرت امام رضا و خواهر گرامی ایشان و دیگر امامزادگان بزرگوار به کشورمان، اتفاق مبارکی را به نام دهه کرامت (حدفاصل میلاد حضرت فاطمه معصومه تا میلاد امام رضا) در ایران اسلامی گرامی می‌داریم. طبیعی است دستگاه‌های فرهنگی کشور همراه و همگام با مردم، برنامه‌هایی را برای تعظیم شعائر الهی و ترویج فرهنگ اهل‌بیت(ع) برنامه‌ریزی کنند. بنابراین با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از ۳۶۰ نهاد، سازمان و ارگان دولتی و غیردولتی همراهی کردند و جشنواره امام رضا(ع) پایه‌گذاری شد.

او ادامه داد: چندسالی است که دامنه برگزاری جشنواره امام رضا به مرزهای خارج از کشور هم کشیده شده و اکنون که در آستانه برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره هستیم، علاوه بر ۳۱ استان کشورمان، ۲۴۰۰ نقطه دنیا در ۷۷ کشور نیز میزان جشنواره امام رضا(ع) هستند.

مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) با اشاره به ۴ حوزه برجسته در این دوره از جشنواره ادامه داد: موضوع نخست، کتاب و کتابخوانی است که از نیازهای روز جامعه و مطالبه رهبر معظم انقلاب است. موضوع برجسته دوم «کودک و نوجوان» ‌است. هرچه برنامه‌های تعلیمی و تربیتی از سنین پایین‌تر آغاز شود، اثرگذاری و ماندگاری بیشتری دارد که این موضوع در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دنبال می‌شود. بخش سوم، «بخش مردمی» جشنواره است که شورای هماهنگی جشن‌های کرامت آن را تولیت می‌کند. «توسعه در بخش بین‌الملل» چهارمین رویکرد برجسته در جشنواره چهاردهم امام رضا(ع) است که ان‌شاءالله جزئیات آن در نشستی با حضور دکتر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تشریح می‌شود.

جعفری گفت: جشنواره امام رضا(ع) در مجموع ۸۴ شاخه را شامل می‌شود که عبارتند از: فرهنگی با ۱۴ جشنواره، هنری با ۱۱ جشنواره، سینمایی با ۴ جشنواره،‌ پژوهشی با ۸ جشنواره، مطبوعاتی و دیجیتالی با ۲ جشنواره، دانشگاهیان با ۳۵ برنامه، کودک و نوجوان با ۸ جشنواره، بین‌الملل و ویژه. ان‌شاءالله دستاوردهای چهارده سال فعالیت جشنواره در نمایشگاه «کاروان آفتاب» در مشهد مقدس عرضه می‌شود.

مشارکت ۲۰هزار کانون مساجد در برنامه‌های دهه کرامت

حجت‌الاسلام ارباب‌سلیمانی نیز در این نشست گفت: جشنواره امام رضا(ع) از لحظه‌ای که کلید خورد، همواره بر بخش مردمی تأکید داشته و برای ساماندهی و سازماندهی جریان‌های خودجوش مردمی، این مسئولیت به ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد محول شد؛ چون ۸۰ هزار مسجد و مرکز دینی در کشور داریم و در سال ۸۷ با همکاری دستگاه‌های مختلف این موضوع مصوب شد و اکنون میثاق‌نامه‌ای میان دستگاه‌های عضو برقرار است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سلسله برنامه‌های روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه (پنجم ذی‌القعده) و گرامی‌داشت حضرت احمد بن موسی(شاهچراغ) را از جمله برنامه‌های ویژه شورای هماهنگی جشن‌های مردمی دهه کرامت عنوان کرد.

حجت‌الاسلام ارباب‌سلیمانی با اشاره به وجود ۸۰ هزار مسجد و مرکز دینی در کشورمان گفت: اگر از ۴۰ درصد ظرفیت مساجد و مراکز دینی کشور بهره‌برداری کنیم، موج عظیمی در کشور به راه می‌افتد.

حضور ۱۰۰هزار داوطلب در جشنواره کتابخوانی رضوی

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه این نشست اظهار داشت: به دو اعتبار نهاد کتابخانه‌ها در جشنواره امام رضا(ع) حضور دارد؛ نخست ارتباط با ۳۲۰۰ کتابخانه عمومی و دوم ایفای نقش کتابخانه‌های عمومی در ترویج کتاب و کتابخوانی. بنابراین افتخار ششمین دوره برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی نصیب ما شد.

او ادامه داد: در جلساتی که برگزار شد، تصمیم گرفتیم روند سال‌های قبل در معرفی فقط یک کتاب برای مسابقه را تغییر دهیم و سه اثر با محوریت شخصیت حضرت رضا(ع) انتخاب کنیم تا تقریباً همه گروه‌های سنی مخاطبان را پوشش دهد. بنابراین «دوست مهربان کبوترها » نوشته مجید ملامحمدی در گروه سنی کودکان و خردسالان، «اعترافات غلامان»‌ اثر حمید شاه‌آبادی در گروه سنی نوجوان و «امام علی‌بن موسی‌الرضا»‌ منتشره از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی انتخاب شدند.

دبیر جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: موعد شرکت در مسابقه کتابخوانی الکترونیکی تا ۳۱ تیرماه است و تا روز گذشته، ۵۳ هزار شرکت‌کننده در این بخش داشته‌ایم و پی‌بینی می‌کنیم دست‌کم همین تعداد شرکت‌کننده مکتوب نیز داشته باشیم. ان‌شاءالله اختتامیه ۱۹ مرداد در تهران برگزار می‌شود.

شرکت ۵۲هزار نفر در جشنواره کودک و نوجوان رضوی

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم در بخش پایانی این نشست گفت: جشنواره امام رضا(ع) بهترین و کوتاهترین راه برای کانون بود که بتواند معارف دین را در دل کودکان احیا کند. امسال هفتمین دوره است که با جشنواره امام رضا(ع) همکاری داریم.

قمرزاده گفت: امسال ۵۲ هزار نفر در هشت رشته (قصه‌گویی، خوشنویسی، نقاشی، معرفی شخصیت، شعرسرایی، کاردستی، نشریه نگاری و داستان کوتا رضوی) شرکت کرده‌اند. مرحله استانی در حال اتمام است و در مرحله کشوری، ۲۰ درصد از برگزیدگان استانی انتخاب و در دهه کرامت تجلیل می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها